• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081713231
  • خبرنگار : 71496

جاسوسی رژیم صهیونیستی از نهادهای حقوقی فلسطین با بدافزار پگاسوس

جاسوسی رژیم صهیونیستی از نهادهای حقوقی فلسطین با بدافزار پگاسوس

نهادهای جامعه مدنی فلسطین که رژیم صهیونیستی آنها را در لیست تروریستی خود قرار داده، فاش کردند تلفن همراه برخی از کارمندان این نهادها را با برنامه جاسوسی پگاسوس هک کرده و مورد جاسوسی قرار دادند، این اولین رسوایی رژیم صهیونیستی از این نوع در کرانه باختری است.

به گزارش ایسنا، برخی منابع آگاه به سایت العربی الجدید گفتند: این جاسوسی شامل برخی از کارمندان وزارت خارجه فلسطین شده که هنوز هویت‌شان اعلام نشده است اما احتمالا ارتباط جدی با پرونده دادگاه کیفری داشته‌اند.

تا این لحظه مشخص شده گوشی‌ همراه هوشمند سه تن از کارمندان نهادهایی که رژیم صهیونیستی آنها را در لیست "تروریستی" قرار داده بود، با بدافزار جاسوسی پگاسوس جاسوسی شده است.

این افراد همگی از ساکنان قدس بوده و تابعیت آمریکایی و فرانسوی دارند و در نهادهای "الحق"، الضمیر" و مرکز پژوهشی "بیسان" مشغول به کار بودند و بر این اساس اکنون انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی است.

موسسه الحق درباره جزئیات این جاسوسی به العربی الجدید اعلام کرد: ۱۶ اکتبر متوجه شدیم که تلفن همراه یکی از کارمندان‌مان به نام "غسان حلایقه"، که پژوهشگر میدانی در قدس است، توسط برنامه پگاسوس هک شده است، ما در ادامه با سایر نهادهای تحریم شده از سوی اسرائیل در این خصوص گفتگو کردیم و از آنها خواستیم تلفن‌های همراه برخی از کارمندان خود را و به طور مشخص گوشی‌های آیفون را بررسی کنند که در ادامه مشخص شد گوشی همراه "ابی العابودی"، مدیر موسسه پژوهشی بیسان که تابعیت آمریکایی دارد و "صلاح الحموری"، مدافع حقوق بشر که تابعیت فرانسوی دارد، نیز حک شده‌اند.

اطلاعات موجود در پرونده حاکی از این هستند که گوشی‌های آیفون برخی کارمندان این نهادها بررسی شدند، طبق این اطلاعات "غسان حلایقه"، پژوهشگر موسسه الحق پس از آنکه دوستانش به او اطلاع دادند که او با آنها تماس گرفته و علت این تماس‌ها چه بوده، در حالی که او اصلا چنین تماس‌هایی نداشت، به موضوع مشکوک شد و با تکرار چند باره این موضوع، تلفن همراهش بررسی شده و در تاریخ ۱۶ اکتبر مشخص شد که گوشی‌اش  توسط برنامه پگاسوس هک شده است.

 منابع یاد شده افزودند: بررسی‌های فنی نشان دادند که گوشی حلایقه از ژوئیه ۲۰۲۰ هک شده بوده است. او به عنوان پژوهشگر میدانی در قدس فعالیت می‌کند و به دلیل شغلش معمولاً با قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در خصوص قدس اشغالی و برخی مسئولان و مقامات دیدار می‌کند.

 برخی طرف‌ها در این نهادها بر این باورند که تصمیم دولت رژیم صهیونیستی برای درج اسامی شش نهاد جامعه مدنی در لیست "تروریستی" پنج روز پس از افشای ماجرای جاسوسی و با هدف توجیه این مساله برای افکار عمومی جهان انجام شد.

نفر دوم که ثابت شد تلفن همراهش توسط این بدافزار هک شده، صلاح الحمودی بود، او از ساکنان قدس و دارای تابعیت فرانسوی است، یک روز پس از افشای نتایج بررسی گوشی الحموری، مقامات رژیم صهیونیستی در حکمی هویت قدس او را گرفتند.

حموری در گفتگو با العربی الجدید اظهار کرد: گوشی همراهم در تاریخ ۱۹ اکتبر بررسی و مشخص شد که هک شده، اکنون می‌دانم چرا بازپرس اسرائیلی زمان آزادیم در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ گفت، "تو باید یک گوشی آیفون هوشمند بخری و آن را همراه خود داشته باشی"، از طرف دیگر هر فردی که در حال حاضر مشغول به کار است برای انجام وظایف شغلی خود، چک کردن ایمیل‌هایش و پیگیری اخبار، یک دستگاه تلفن هوشمند دارد و لغو تابعیت من پس از افشای ماجرای هک تلفن همراه حلایقه قطعاً تصادفی نیست.

 اما نفر سومی که گوشی همراه‌اش هک شد، ابی العبودی، رئیس مرکز پژوهشی بیسان بود که او نیز تابعیت آمریکایی دارد و پس از بررسی مشخص شد که گوشی همراه او از  فوریه ۲۰۲۱ هک شده بوده است.

العبودی در این خصوص گفت: اکنون در حال بررسی تمامی گزینه‌های قانونی و غیرقانونی را برای پیگرد عامل این هک هستم.

پس از تایید این هک، نهادهای حقوقی فلسطین از کارشناسان امنیت سایبری سازمان "فرانت لاین دیفندرز" خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین شرکت "سیتیزن لب" در کانادا و سازمان عفو بین الملل درخواست کمک کردند.

برخی طرف‌ها در این نهادها اعلام کردند تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای قرار دادن شش نهاد جامعه مدنی فلسطین در لیست "تروریستی" بعد از ۵ روز از کشف ماجرای جاسوسی با هدف توجیه این مساله در برای جهانیان بوده و اشغالگران اسرائیل هیچ گونه دلیل امنیتی برای اقدام علیه این نهادها و کارمندان آنها نداشتند.

برنامه جاسوسی پگاسوس توسط شرکت امنیت سایبری اسرائیلی "ان‌اس‌او گروپ" طراحی شده و هدف از آن تبدیل تلفن هوشمند به ابزاری جاسوسی علیه صاحبان آن و اطرافش است. پس از افشای ماجرای هک تلفن همراه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و استفاده برخی کشورهای عربی از این برنامه از جمله عربستان، امارات و مراکش، رسوایی‌های دیگری نیز از جاسوسی با این بدافزار گزارش شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha