• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081813654
  • خبرنگار : 99999

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

جشن نخستین سالگرد پیروزی نبرد قره‌باغ موسوم به «روز ظفر» همراه با برنامه‌هایی از جمله آتش‌بازی و پرتاب فشفشه هوایی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و شهر تاریخی شوشا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، در اولین سالگرد پیروزی آذربایجان در نبرد قره‌باغ، در مسجد تاریخی گوهرآقای شوشا نماز شکر اقامه شد.

به علت تدابیر کرونایی، نماز با حضور جمعی از روحانیون به امامت شاهین حسنلی اقامه شد.

پس از اقامه نماز، آیاتی از قرآن کریم تلاوت و برای کشته‌های جنگ دعا خوانده شد.

حسنلی طی سخنانی پس از اقامه نماز اظهار داشت: اولین سالگرد پیروزی قره باغ را به تمامی مردم آذربایجان تبریک می‌گویم. این نماز با حضور تمامی اعضای مذاهب مختلف اقامه شد.

وی تاکید کرد: این پیروزی ماحصل وحدت و اتحاد است.

شوشا یکی از شهرهای مهم فرهنگی و تاریخی آذربایجان است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر خان‌کندی از اهمیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است.

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

مراسم آتش بازی در شهر باکو به مدت 10 دقیقه و در شهر شوشا 15 دقیقه به طول انجامید.

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

هزاران نفر در شهر باکو با حمل پرچم‌های آذربایجان و ترکیه در خیابان‌ها تجمع کرده و مراسم را از نزدیک تماشا کردند.

شهر شوشا سال گذشته در ادامه نبرد 44 روزه ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارمنستان، آزاد شده بود.

طی این نبرد 44 روزه که از 27 سپتامبر 2020 آغاز شده بود بیش از 300 منطقه مسکونی از اشغال ارمنستان آزاد شدند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنرانی در مراسم گرامیداشت اولین سالگرد پیروزی در جنگ قره‌باغ «روز پیروزی» که در شهر شوشا برگزار شد، گفت: جنگ دوم قره‌باغ برگی زرین در تاریخ پرافتخار مردم آذربایجان است.

وی تصریح کرد: آذربایجان با درهم شکستن استحکامات و مواضع دفاعی ارمنستان که طی 30 سال اشغالگری ایجاد کرده بود، ارتش ارمنی‌ها را تار و مار کرده و پیروزی تاریخی به دست آورد. این عید بزرگ توسط شما و هزاران سرباز دیگر به مردم آذربایجان اهدا شد.

علی‌اف اظهار کرد: جنگ دوم قره‌باغ برگی زرین در تاریخ پرافتخار مردم آذربایجان است. آذربایجانی‌ها طی این جنگ با بسیج تمامی توان خود از پس این ماموریت برآمدند.

رئیس‌جمهور آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند به دلیل اینکه دشمن را از خاک خود رانده‌ایم، انتقاد کند. چرا که ما عملیات موفقی را در خاک خودمان اجرا کردیم و این براساس حقوق بین الملل و قوانین جنگی بود. جنگی عادلانه انجام و دشمن را در میدان جنگ شکست دادیم.

علی‌اف با بیان اینکه ارمنستان و حامیان این کشور سعی داشتند اشغالگری را تا ابد ادامه دهند، افزود: آنها فکر می‌کردند پس از 30 سال اشغال خاک کشورمان می‌توانند اشغالگری خود را تا ابد ادامه دهند اما فهمیدند که اشتباه فکر می‌کرده‌اند.

هم‌چنین مراسم گرامیداشت اولین سالگرد پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ با حضور مهربان علی‌یوا، همسر رئیس جمهور، ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان و خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در شهر شوشا برگزار شد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای به مناسبت اولین سالگرد پیروزی نبرد قره‌باغ تاکید کرد: با پایان درگیری‌ها، واقعیت‌های جدیدی در قفقاز جنوبی ظاهر شد. ارمنستان باید بین همکاری‌های منطقه‌ای و ادعاهای غیرقانونی و بی‌اساس ارضی علیه همسایگان خود یکی را انتخاب کند.

در این بیانیه تصریح شده است: در نتیجه «جنگ میهنی» در برابر حملات و تحریکات فزاینده ارمنستان که از 27 سپتامبر 2020 آغاز شد و به مدت 44 روز به طول انجامید، آذربایجان سرزمین‌های خود را از اشغال آزاد و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی، تمامیت ارضی کشور را تضمین کرد. بدین ترتیب حق و حقوق حدود یک میلیون مهاجر آذربایجانی برای زندگی در سرزمین اجدادیشان مهیا شد.

در بیانیه مذکور آمده است: بیش از 300 شهرستان از جمله شهرهای جبرئیل، فضولی، زنگیلان، قبادلی و شوشا در 10 نوامبر 2020 از اشغال ارمنستان آزاد شدند. با اعلامیه سه جانبه امضا شده توسط سران آذربایجان، روسیه و ارمنستان، ایروان شکست خود را پذیرفته و ارتش خود را از شهرهای کلبجر، آغ‌دام و لاچین خارج کرد، بدین ترتیب مشکل از طریق نظامی و سیاسی حل شد.

همچنین در این بیانیه خاطرنشان شد: مناطق آزاد شده، بازسازی و مین‌ها پاکسازی شدند. هدف آذربایجان این است که مهاجرانی که سال‌ها حقوق آنها پایمال شده بود در امنیت و آرامش به سرزمین آبا و اجدادی خود بازگردند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه که به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده است، با شرکت در جشن «روز پیروزی 8 نوامبر» طی سخنانی اظهار داشت: همه باید بدانند که نمی‌توان آینده را با نفرت و کینه ساخت. ارمنستان هم باید خصومت را کنار گذاشته و به آینده بنگرد. ما نیز با این نگاه و برداشت و در راستای مسئولیت تاریخی خود برای دستیابی به صلح، آرامش و ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

آکار با طلب رحمت برای کشته‌های آزادسازی قره باغ و شفای عاجل برای مجروحان، گفت: فداکاری و دلاوری این دلاورمردان هرگز از صفحات تاریخ پرافتخار ما پاک نمی‌شود و همیشه از آنان یاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه "این پیروزی ارتش قهرمان آذربایجان نه تنها پس از 44 روز مبارزه، بلکه در نتیجه 30 سال ایستادگی، ایمان و اراده به دست آمد"، افزود: این فقط یک پیروزی در برابر ارمنستان نیست. همچنین بهترین پاسخ به کسانی است که سالها چشم بر بی‌عدالتی و بی قانونی بسته و سکوت کرده بودند. ما شادی آذربایجان را شادی خود و غمشان را نیز غم خود می‌دانیم. به همین دلیل با تمام امکانات از برادران و خواهرانمان در این جنگ حمایت کردیم. چرا که مانند شاخه‌های چنار بزرگی هستیم که از یک ریشه و تنه تغذیه می‌شود و فرزندان یک ملت بزرگ هستیم. ما فرزندان نظامی گنجوی، نسیمی، فضولی و دده قورقوت هستیم و کسی نمی‌تواند ما را از هم جدا کند.

آکار با بیان اینکه برادران آذربایجانی نیز در زمان اسارت سربازان ترکیه در جزیره نارگین که در جنگ جهانی اول در جبهه قفقاز اسیر شده بودند، کمک کردند، گفت: سربازانمان در شرایط بسیار نامساعد اسارت برای زنده ماندن تلاش کردند و کمک برداران تُرک آذربایجانی خود را فراموش نمی‌کنند. همچنین در سال 1918، اگرچه آناتولی نیز در شرایط بسیار سختی قرار داشت، اما ارتش قفقاز-اسلام که به دستور انور پاشا و به فرماندهی نوری پاشا تأسیس شده بود، به یاری برادران عزیز آذربایجانی شتافته و در کنار آنان بودند.

وی تصریح کرد: همه جهان بدانند که برادری آذربایجان و ترکیه تا ابد ادامه دارد. پیروزی در قره‌باغ به دست آمده اما مبارزه جدیدی آغاز شده است. برای اطمینان از استقرار صلح دائمی، توافق شوشا گامی محکم به سوی آینده است. روسای جمهور دو کشور با این توافق، رویکرد بسیار سازنده‌ای را برای به ارث گذاشتن صلح برای نسل‌های آینده نشان داده و دریچه‌ای را به عصر جدید بر پایه ثبات و همکاری گشودند.

وزیر دفاع ملی ترکیه ادامه داد: انتظار داریم که از این فرصت تاریخی از جمله پیشنهاد همکاری شش جانبه استقبال شود. همه باید بدانند که نمی‌توان آینده را با نفرت و کینه ساخت. ارمنستان باید خصومت را کنار گذاشته و به آینده بنگرد. ما نیز با این نگاه و برداشت و در راستای مسئولیت تاریخی خود برای دستیابی به صلح، آرامش و ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در شوشا خلوصی آکار وزیر دفاع ملی، ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد کل ارتش، ژنرال موسی آوسور، فرمانده نیروی زمینی، دریادار عدنان اوزبال، فرمانده نیروی دریایی و ژنرال حسن کوچوک‌آکیوز، فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه را به حضور پذیرفت.

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

آکار در این دیدار که ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان نیز در آن حضور داشت، پیام تبریک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت 8 نوامبر روز پیروزی کشور دوست و برادر آذربایجان را به الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور ابلاغ کرد.

آکار همچنین با تاکید بر لزوم تداوم همکاری بین ترکیه و آذربایجان بر اساس اصل «یک ملت، دو دولت» گفت که ترکیه چون امروز، فردا نیز در کنار مبارزه به‌حق کشور برادر و دوست آذربایجان خواهد ایستاد.

جشن‌های سالگرد آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۲۳:۲۸

برید به درک واصل شید هنوز غرش بچه های بسیجی را حس نکردید ببینم باز هم باد به غب لب نیندازید تا دیر نشده به دامان ایران عزیز پناه بیار.