• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400081915126
  • خبرنگار : 30054

کدام پروژه چیتگر بهتر است؟

کدام پروژه چیتگر بهتر است؟

همانطور که می‌دانید محدوده چیتگر در منطقه 22 تهران بالاترین آمار ساخت و ساز را در بین مناطق 22 گانه تهران دارا می‌باشد و علت آن نیز به جدید بودن و وسعت این منطقه بر می‌گردد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تهران برج، در حالی‌که در مناطق دیگر تهران فضای کافی برای ساخت و ساز به ندرت یافت می‌شود و خانه های کلنگی نیز سالهاست تبدیل به ساختمانهای جدید شده اند چیتگر تهران کماکان برای ساخت و ساز فضای کافی دارد و با توجه به نیاز تهران به ساخت مسکن باعث رونق ساخت و ساز در این منطقه شده است . اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام پروژه چیتگر بهتر است . در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم .

کارفرمایان دولتی و خصوصی

بعد از تبدیل چیتگر به منطقه ای با الگوی روز جهانی ارگانهای دولتی که مالک زمینها بودند تصمیم به ساختن واحد مسکونی برای اعضای خود نمودند و در واقع اولین گروهی که ساخت و ساز در این منطقه انجام دادند ارگانهای دولتی بوده و تعاونی های دولتی برج های بسیاری در این منطقه ساخته اند.

در کنار ساخت و ساز عظیمی که در ابتدا توسط بخش دولتی انجام شد سازندگان خصوصی نیز به ساخت و ساز در این منطقه پرداختند با این تفاوت که پروژه های اجرا شده توسط بخش خصوصی به وسعت پروژه های دولتی نبوده و شرایط فروش آن نیز به شکل تعاونی نبوده است.  

تعاونی ها چطور کار می‌کنند؟

فلسفه تشکیل تعاونی بدین صورت است که عده ای جمع می‌شوند و تصمیم بر خرید زمین و ساخت سازه ای در آن را می‌گیرند و سپس از بین خود عده ای را به عنوان مدیر عامل و هیات مدیره انتخاب می‌کنند که بر روند مالی و اجرایی پروژه نظارت داشته باشند. 

تمامی هزینه ها از ابتدا توسط اعضا پرداخت می‌شود یعنی برای خرید زمین مبلغی که مورد نیاز است در مرحله اول توسط اعضا جمع آوری و پرداخت شده و پس از خرید زمین مراحل ساخت بصورت مرحله ای به اعضا اعلام شده و هزینه آن دریافت می‌گردد .

کدام پروژه چیتگر بهتر است؟

همانطور که احتمالا خودتان حدس زده اید با توجه به تورم و تغییر قیمت ها و همچنین شرط پرداخت به موقع هزینه ها توسط هزار یا دو هزار عضو کاری بسیار مشکل و نشدنی است و بدین علت است که عموما ارگانهای دولتی برای ساخت پروژه های ساختمانی هزینه ساخت و ساز را انجام داده و سپس بصورت اقساط از اعضا بصورت ماهانه کسر میکنند و بالاخره با تاخیر پروژه ها به سرانجام می‌رسند. پروژه نارنج 8 بدین شکل اجرا شده است.

تعاونی های خصوصی

تعاونی های خصوصی مانند پروژه کامرانیه سپاشهر دقیقا با شکلی که در بالا اشاره کردیم تشکل می‌شوند و شروع به کار می‌کنند با این تفاوت که دیگر ارگان دولتی هزینه ها را جلوتر انجام نمی‌دهد و آن را اقساطی از اعضای خود دریافت کند و کلیه هزینه ها باید توسط اعضا پرداخت شود و با تاخیر پرداخت نیز قطعا روی روند انجام پروژه تاثیر می‌گذارد.

بخش خصوصی

در این نوع ساخت و ساز که قطعا با آن آشنا هستید یک سازنده از ابتدا تا انتهای پروژه را انجام می‌دهد و با قیمت قطعی و مصالح و متریال مشخص و با شرایط پرداخت منظم که معمولا پرداخت 40 تا 50 درصد مبلغ کل واحد در ابتداست و مابقی با پیشرفت پروژه بصورت اقساط دریافت می‌گردد و پروژه را به اتمام می‌رساند و اگر پروژه با تاخیر نیز مواجه شود سازنده به خریدار خسارت تاخیر پرداخت می‌کند پروژه مروارید خیام یکی از این پروژه هاست.

خصوصیات و معایب

حال برای بررسی اینکه کدام پروژه چیتگر بهتر است اول میبایست مطمئن شویم که سرمایه خود را در اختیار کدام سازنده قرار دهیم . پروژه هایی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اگر توسط سازنده معتبر انجام شوند قطعا به موقع تحویل داده خواهند شد ولیکن مبلغی که در ابتدا پرداخت می‌کنید بالا و در واقع قیمت روز ملک ساخته شده در همان منطقه است

پروژه هایی که توسط تعاونی های دولتی در حال ساخت هستند همیشه با تاخیر بسیار مواجه بوده اند (شاید 10 سال) ولیکن قیمت آنها قطعی بوده ولی این بدین معنی نیست که اگر شما امروز قصد خرید پروژه ای دولتی داشته باشید عضو تعاونی فروشنده به عنوان مثال قرارداد ساخت متری 2 میلیون تومانی خود را به همان قیمت به شما بفروشد! خیر! 

شما برای اینکه جایگزین عضو تعاونی شوید باید مبلغی را به وی پرداخت نمایید تا امتیاز حق عضویت خویش را به شما اعطا کند و شما را جایگزین خود کند .نحوه محاسبه قیمت فروش نیز بر اساس قیمت روز است یعنی اگر ساختمانی در آن محدوده در سقف طبقه آخر با قیمت متری 30 میلیون خرید و فروش می‌شود و با پروژه ای که قصد خرید دارید یکسان باشد همان قیمت با شما محاسبه می‌شود و قرارداد متری 2 میلیون تومان نیز برقرار است ولیکن 28 میلیون مابقی را خود فروشنده از شما دریافت می‌کند .

کدام پروژه چیتگر بهتر است؟

مشکلات تعاونی های خصوصی نیز بدین شکل است که می‌بایست دائما در حال جمع آوری هزینه های ساخت ، سلب امتیاز و یا جایگزین کردن افراد بدهکار با افراد جدید است که باعث ایجاد مشکل افزایش قیمت در بین مراحل قیمت گذاری، جمع آوری هزینه و اجرا است که همیشه این تاخیر باعث هزینه های اضافی برای اعضا می‌شود. ضمن اینکه اعضای اینگونه تعاونی ها به قول معروف هر گلی زدن به سر خودشون زدن !

بهترین ترکیب، مشارکت خصوصی و دولتی است !

در این حالت بخش دولتی اجرای پروژه خود را به دست بخش خصوصی می‌سپارد و بخش خصوصی نیز همزمان با اجرای تعهدات پیشرفت پروژه حق فروش مقدار مشخصی از سهم خود به عنوان سازنده خواهد گرفت.در این نوع مشارکت هم شرکت خصوصی متعهد به تامین مالی پروژه و اجرای آن در زمان مشخص است و هم کنترل مستقیم توسط ارگان دولتی به عنوان کارفرما بر روی آن وجود دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha