• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400081915371
  • خبرنگار : 71603

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف:

باید روش‌های نوین آموزشی را در دستور کار قرار دهیم

باید روش‌های نوین آموزشی را در دستور کار قرار دهیم

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شریف گفت: کرونا به ما آموخت که باید روش‌های نوین آموزشی را در دستور کار قرار دهیم و آموزش حضوری را بهبود ببخشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول جلیلی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه صنعتی شریف که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شریف برترین دانشگاه صنعتی کشور و از شناخته شده در سطح جهان است. امروزه آوازه دانشگاه شریف نه‌تنها در برترین مقاطع مجامع علمی بلکه در مجامع اقتصادی و فرهنگی نیز پرآوازه است. دانشگاهی که دانشجویان را تک‌ساحتی تربیت نمی‌کند و آنان را برای اجتماع آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه شریفی‌ها و اعضای جوان این دانشگاه همواره از چالش‌های تازه استقبال می‌کنند، ادامه داد: شریفی‌ها فرصت‌هایی را برای پیشرفت کشور خلق می‌کنند و ما باید تلاش کنیم که شریفی‌ها در مواجه با مسائل کلان کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

جلیلی با اشاره به بحث پژوهش و فناوری در این دانشگاه افزود: پرداختن به پژوهش و فناوری از مسائلی است که باید در آینده به آن توجه شود و ما در این زمینه نیاز به منابع مالی داریم که باید در ارتباط با صنایع و توسعه همکاری‌های بین‌المللی تامین شود و گسترش فناوری‌های نوین، ارزش‌آفرین و اقتدارآفرین در دستور کار ما قرار دارد.

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شریف درخصوص آموزش در این دانشگاه افزود: کرونا به ما آموخت که باید به روش آموزش مجازی حرکت کنیم و این حرکت در جهت نوسازی روش‌های آموزش و روش‌های نوین آموزش باشد. آموزش مجازی و بهبود آموزش حضوری باید در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه از تجربه پیشکسوتان و افکار اساتید جوان استفاده شود.

جلیلی با بیان اینکه شعار من برای دانشگاه شریف «شریف برای زندگی است» تصریح کرد: این شعار برای این است که دانشگاه شریف در بهبود زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و برای اینکه دانشگاه شریف تبدیل به دانشگاهی برای زندگی شود باید در بخش فعالیت‌های دانشجویی رونق پیدا کنیم و با فعالیت‌های آنها مواجهه پدرانه داشته باشیم. همچنین حمایت از فعالین اجتماعی و ایجاد و بسترسازی آزاداندیشی و آرامش در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که برای تبدیل شدن شریف به دانشگاهی برای زندگی انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: همه دارای یک هدف مشترک هستیم که آن هم ساختن ایرانی پیشرفته است و دانشگاه شریف در این راستا تلاش می‌کند.

همچنین در این مراسم دکتر محمود فتوحی رئیس سابق دانشگاه شریف در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه شریف در جایگاهی قرار دارد که با تلاش و کار روسا، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه از بدو تاسیس آن به دست آمده است. این دانشگاه امانتی است در دست ما که باید به خوبی به نسل آینده تحویل داده شود. برای من مایه مباهات است که هفت سال در این دانشگاه خدمت کردم.

وی ادامه داد: مهمترین چیزی که در ابتدای مسئولیتم مد نظر قرار دادم خروج دانشگاه از روزمرگی بود لذا در این راستا شورای برنامه‌ریزی دانشگاه را تشکیل دادم و از آنها خواستم برنامه راهبردی دانشگاه را برای ۵۰ سال آینده تنظیم کنند. اهم برنامه راهبردی سرآمدی آموزش، علم و فناوری، اثربخشی اجتماعی، ارتقاع جایگاه دانشگاه در تراز بین‌المللی، توسعه فضای فیزیکی و ارتقا زیرساخت‌های مدیریتی بود.

رپیس سابق دانشگاه صنعتی شریف درخصوص آموزش و جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه عنوان کرد: از بدو تاسیس دانشگاه شریف جذب اعضای هیات علمی توانمند رمز موفقیت شریف نسبت به دیگر دانشگاه‌های کشور بوده و جذب ۱۳۰ عضو هیات علمی از برترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی و داخلی از موفقیت‌های دانشگاه شریف است. از نظر تعداد نیز در طول هفت سال گذشته نسبت دانشجو به استاد از عدد ۲۳ به عدد ۲۰ ارتقا پیدا کرده است و براساس هدف‌گذاری صورت گرفته در برنامه راهبردی دانشگاه باید تا سال ۱۴۰۵ این عدد به ۱۷ بهبود پیدا کند.

این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل شرایط سخت اقتصادی و عدم افزایش حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، تمایل برای بازگشت به کشور و اشتغال در دانشگاه کاهش یافته است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در خصوص آموزش در دوران کرونا خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا، دانشگاه صنعتی شریف بلافاصله و زودتر از هر دانشگاه دیگری در ایران بستر آموزش مجازی را فراهم کرد. این سرعت عمل مرهون تلاش شریفی‌ها در مرکز آموزش های الکترونیک بود که مدت ها قبل از کرونا مقدمات آموزش مجازی را فراهم کرده بودند. این موضوع نیز یکی از جهت گیری های کلان پیش بینی شده در برنامه راهبردی دانشگاه بود که به سرآمدی در آموزش و ارتقای اثربخشی دانشگاه کمک می کند. اگرچه آموزش مجازی نمی تواند مزایای آموزش حضوری را داشته باشد ولی تجربه ارزشمندی که اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان در این زمینه کسب کردند می تواند در آینده، حتی در دوران پسا کرونا در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش به ویژه آموزش مدیران و کارشناسان صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص برنامه‌های دانشگاه شریف در حوزه پژوهش در این دوران گفت: تدوین برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه در جهت تکمیل زنجیره دانش به ارزش،اجرای برنامه های گسترده ای برای توسعه، ارتقای کیفیت و هدفمند کردن پژوهش های بنیادی و کاربردی  از جمله برنامه گرنت، برنامه ارتقای کیفیت مقالات، توسعه دوره های پسادکتری، توسعه حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب برنامه‌ها، حمایت از ارتباطات بین المللی با تصویب فرصت مطالعاتی کوتاه مدت و فرصت مطالعاتی برای اساتید جوان فارغ التحصیل داخل، تلاش برای بهبود چشمگیر رتبه و وجهه بین المللی دانشگاه، ساماندهی پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی از جمله اقداماتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

دکتر فتوحی با اشاره به توسعه فناوری در این دانشگاه تصریح کرد: و ایجاد نهادهای دانش بنیان با پایه گذاری چندین مرکز نوآوری تخصصی در حوزه های سلامت، علوم داده و هوش مصنوعی، مرکز نواوری کوانتم، تصویب آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه و تدوین روش های انتفاع دانشگاه از فعالیت های تجاری سازی فناوری ، توسعه و ارتقاء زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات از اقدامات این حوزه بود.

وی اضافه کرد: قراردادهای صنعتی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شد.

دکتر فتوحی با اشاره به موضوعات فرهنگی و دانشجویی طول دوران ریاست خود گفت: در طول هفت سال گذشته به موضوع فرهنگ و فعالیت های فرهنگی توجه ویژه ای شده است. دانشجویان از تفکرات و سلایق مختلف در چارچوب ضوابط و آیین نامه ها علایق خود را پیگیری کرده اند. افزایش تعداد نشریات دانشجویی، تعداد رویدادهای فرهنگی و مذهبی برگزار شده حتی در شرایط کرونا و استقبال دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی از طرح های دانشگاه همچون شریف زیبای من، شریف بدون خودرو و جشنواره اقوام گواه بر این مدعا است.

وی در این خصوص افزود: در حال حاضر، ۳۰ کانون فرهنگی و هنری، ۲۶ انجمن علمی و فرهنگی، ۴ تشکل اسلامی دانشجویی و نزدیک به یکصد نشریه دانشجویی در دانشگاه فعال هستند که در زمینه های مختلف علمی، هنری، ورزشی، سیاسی و مذهبی به تولید محتوای سالم و خلاق پرداخته اند.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با حوزه دانشجویی نیز اظهار کرد: اهتمام ما به توسعه امور رفاهی و بهبود شرایط زندگی با شعار "خاطره خوش زندگی دانشگاهی" بود. در این زمینه می توان به فعالیت هایی همچون بهبود فضاهای ورزشی، ایجاد یا بهبود فضاهای ورزشی و تفریحی، ایجاد فضاهایی برای گفتگو و کار گروهی به ویژه در طبقات همکف دانشکده ها، ایجاد فضاهای سبز و استراحت، ایجاد تنوع در امکانات غذاخوری و زیبا سازی و نوسازی خوابگاه ها اشاره کرد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha