• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082015659
  • خبرنگار : 71612

در اعتراض به انکار نسل‌کشی، سیاستمدار ارشد بوسنی مصاحبه را ادامه نداد

در اعتراض به انکار نسل‌کشی، سیاستمدار ارشد بوسنی مصاحبه را ادامه نداد

«ژلیکو کمشیچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در جریان گفت‌وگو با روزنامه‌نگاری که وقوع نسل‌کشی ۱۹۹۵ سربرنیتسا را انکار می‌کرد، مصاحبه را ترک کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، هنگامی که مشخص شد مصاحبه‌کننده نسل‌کشی سربرنیتسا را انکار می‌کند، این عضو کروات ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین از مصاحبه انصراف داد و محل را ترک کرد.

ویدیویی از مصاحبه روز سه‌شنبه ژلیکو کمشیچ با آژانس خبری دولتی صربستان موسوم به تانژونگ (Tanjug) به سرعت وایرال شد و بوسنیایی‌ها اقدام این سیاستمدار را که از ادامه گفت‌وگو با فردی انصراف داد که این نسل‌کشی را انکار می‌کند، ستودند. این قتل‌عام تاسف‌بار، حقیقتی است که هم تاریخدان‌ها و هم دادگاه‌های بین‌المللی وقوع آن را تایید کردند.   

در جریان این مصاحبه، کمشیچ که رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین است، تاکید کرد که این واقعیت نسل‌کشی ۱۹۹۵ سربرنیتسا "بسیار حائز اهمیت است." او سپس از مصاحبه‌کننده پرسید که چرا او این نسل‌کشی را به رسمیت نمی‌شناسد.

روزنامه‌نگار مذکور هم پاسخ داد «جرم وحشتناکی در آنجا (سربرنیتسا) رخ داد.» در واکنش به آن، کمشیچ گفت «نه، یک نسل‌کشی رخ داد. این چیزی است که احکام دیوان بین‌المللی می‌گوید. نسل‌کشی "یک جرم وحشتناک" نیست. برخی از جرایم دیگر وحشتناک هستند، اما این نسل‌کشی است.»

این روزنامه‌نگار سپس ادعا کرد که توصیف نسل‌کشی، موضعی خاص برای کمشیچ است. اما کمشیچ تاکید کرد: خیر، این موضع من نیست. این چیزی است که در احکام دیوان بین‌المللی آمده است.

مصاحبه‌کننده در ادامه پرسید که آیا این سیاستمدار با آن احکام موافق است یا خیر که باعث شد کمشیچ به تندی پاسخ دهد «مگر شما موافق نیستید؟» این روزنامه‌نگار هم گفت «من با این حکم موافق نیستم.»

سپس رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در حالی که تلاش داشت میکروفون را از خودش جدا کند و داشت از محل مصاحبه خارج می‌شد، گفت: پس شما باید این مصاحبه را با شخص دیگری انجام دهید. از سارایوو لذت ببرید.

در ژوئیه ۱۹۹۵ بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنی در زمانی که نیروهای صرب بوسنی به شهر سربرنیتسا حمله‌ور شدند، در حالی که نیروهای صلحبان هلندی آنجا حضور داشتند، کشته شدند. نیروهای صرب برای غصب این اراضی از دست مسلمانان و کروات‌های بوسنی برای تشکیل یک کشور تلاش می‌کردند.

انتهای پیام    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha