• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090100420
  • خبرنگار : 71402

اعضای آکوس، قرارداد کلیدی زیردریایی‌های هسته‌ای را امضا کردند

اعضای آکوس، قرارداد کلیدی زیردریایی‌های هسته‌ای را امضا کردند

استرالیا از امروز (دوشنبه) رسما برنامه پر جار و جنجال تجهیز ناوگان دریایی خودش به زیردریایی‌های هسته‌ای را به جریان انداخت؛ این بخشی از پیمان دفاعی جدیدی است که کانبرا در کنار بریتانیا و ایالات متحده به امضا رسانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا به همراه دیپلمات‌هایی از آمریکا و بریتانیا توافقی را امضا کرد که اجازه تبادل اطلاعات حساس درباره "نیروی محرکه هسته‌ای دریایی" میان این کشورها را می‌دهد.

این اولین توافقنامه تبادل فناوری است که از زمان پیوستن این سه کشور در ماه سپتامبر به ائتلاف دفاعی «آکوس» به منظور مقابله با تنش‌های استراتژیک در اقیانوس آرام، جایی که رقابت چین – آمریکا رو به رشد است، به امضا می‌رسد.

وزیر دفاع استرالیا پس از امضای این توافق به همراه مایکل گلدمن، کاردار آمریکا و ویکتوریا تریدل، کمیسیونر عالی (سفیر) بریتانیا گفت، قرارداد مذکور به کانبرا کمک می‌کند تا مطالعه ۱۸ ماهه خرید زیردریایی‌ها را تکمیل کند.

جزئیات این خرید هنوز مشخص نشده است، از جمله اینکه آیا استرالیا یک کشتی مبتنی بر زیردریایی‌های تهاجمی اتمی ایالات متحده را انتخاب خواهد کرد یا بریتانیا را.

وزیر دفاع استرالیا گفت: با دسترسی به اطلاعاتی که این توافقنامه ارائه می‌کند، در کنار چندین دهه تجربه که نیروی دریایی بریتانیا و ایالات متحده در زمینه انرژی هسته‌ای دارند، استرالیا هم در جایگاه ناظران مسئول و قابل اعتماد این فناوری قرار خواهد گرفت.

براساس پیمان آکوس، استرالیا به هشت زیردریایی با توان هسته‌ای، اما متعارف که قادر به اجرای ماموریت‌های رادارگریز و دوربرد باشند، مجهز می‌شود. پیمان مذکور همچنین قابلیت‌های سایبری، هوش مصنوعی، کوانتومی و قابلیت‌های نامشخص زیر دریا را به اشتراک می‌گذارد.

امضای این توافق خشم چین را که از آن به عنوان "تهدید کاملا غیرمسوولانه" برای ثبات این منطقه یاد می‌کند، برانگیخته است. این توافق همچنین موجب نارضایتی فرانسه شد که در دقیقه نود متوجه شد، قرارداد فروش زیردریایی‌های خودش به استرالیا به ارزش ۶۵ میلیارد دلار، به دنبال امضای پیمان آکوس لغو شده است.

با این حال اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا بابت مدیریت این بحران لحن پوزش‌طلبانه ندارد و تاکید می‌کند منافع امنیتی کشورش را در اولویت قرار داده و می‌دانسته که برخی از آن دلخور می‌شوند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha