• دوشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090806018
  • خبرنگار : 71661

آلمان: تحریم نورد استریم ۲، یک پیروزی برای پوتین است

آلمان: تحریم نورد استریم ۲، یک پیروزی برای پوتین است
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه (راست) و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

آلمان، در نوشته‌ای منتسب به دولت این کشور، از کنگره آمریکا خواست خط لوله انتقال گاز "نورد استریم ۲" را تحریم نکند، چرا که این کار موجب "تضعیف" اعتبار آمریکا و نهایتاً "آسیب رسیدن به اتحاد در دو سوی اقیانوس اطلس" می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، سفارت آلمان در واشنگتن، در نامه‌ای محرمانه که به نظر می‌رسید برلین نمی‌خواهد انتساب آن به خود را علنی کند، چندین گزینه را به عنوان اقدامات متقابل علیه روسیه در قبال اوکراین مطرح کرد.

آلمان در این سند، برای آرامش خاطر کنگره آمریکا، منفعل نبودن برلین در مقابل رفتارهای روسیه، "بیانیه‌های عمومی قوی" علیه رفتار مسکو، "ارزیابی" تعلیق نشست‌های سیاسی آتی و بررسی محدودیت‌های "احتمالی" در پروژه‌های آینده سوخت فسیلی روسیه را از جمله اقدامات ممکن برای مقابله با روسیه در سطح ملی در نظر گرفته است؛ با این حال در اقدامات پیشنهادی آلمان، خط لوله نورد استریم ۲ امری در نظر گرفته شده که نباید در مورد تحریم آن بحث شود.

در بخش اقدامات در سطح اتحادیه اروپا، این سند به "مشارکت فعالانه برای یافتن اقدامات بازدارنده بیشتر" بسنده کرده و جزئیات بیشتری در این باره عنوان نکرده است.

خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲، به روسیه اجازه می‌دهد تا با دور زدن اوکراین، انرژی را مستقیماً به آلمان و اروپا برساند؛ منتقدان معتقدند که آغاز به کار این خط انتقال، به این معنی است که تنها عامل بازدارنده روسیه از حمله به اوکراین یعنی خط لوله نورد استریم ۱ که از خاک اوکراین می‌گذرد، از میان برداشته می‌شود.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‌های واشنگتن علیه پروژه نورد استریم ۲ را لغو کرد، چرا که معتقد بود جلوگیری از تکمیل پروژه‌ای که چیزی به نهایی شدن آن نمانده است، ارزش به خطر انداختن روابط آمریکا و آلمان را ندارد.

آلمان در این سند مدعی شده است که نورد استریم ۲، "مادامی‌ که انتقال معمول و معقول گاز (از نورداستریم۱) تضمین شده باشد، هیچ خطری برای اوکراین ندارد" و تحریم بالقوه نورد استریم ۲ را "یک پیروزی" برای روسیه دانسته، چرا که با این کار، میان متحدان غربی تفرقه می‌افتد.

آن طور که پیداست، این سند، نشان‌دهنده جدیت آلمان در تعهدش به بیانیه‌ مشترک برلین و واشنگتن در ماه ژوئیه باشد که آمریکا بر اساس آن، تحریم‌هایش علیه نورد استریم ۲ را لغو کرد و آلمان متعهد شد که اگر روسیه از "انرژی به عنوان سلاح علیه اوکراین و اروپا استفاده کند،" تحریم‌هایی را در سطح اتحادیه اروپا علیه مسکو وضع کند؛ اما به نظر می‌رسد اقدامات پیشنهادی این سند در مقابله با روسیه و حفاظت از اوکراین، برای کی‌یف و کنگره آمریکا کافی نخواهد بود.

یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین، به آکسیوس گفت، کی‌یف از تلاش‌های آلمان برای حمایت از "خطرناک‌ترین پروژه ژئوپلتیک" روسیه، "شگفت‌زده و ناراضی" بوده و توان درک آن را ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha