• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400091007695
  • خبرنگار : 30054

فناوری جدیدی که کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد

فناوری جدیدی که کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد

کلان‌داده را می‌توان سوخت موتور تمامی برنامه‌هایی دانست که با ارائه تحلیل‌های کاربردی، به مدیران در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سحاب، در حقیقت با توسعه فناوری‌های مرتبط با کلان‌داده، کسب‌وکارها به گنجی پنهان از جنس اطلاعات تحلیلی دست یافته‌اند که برخی از آنها به‌قدری ارزشمندند که شاید نتوان قیمتی برای آنها تعیین کرد. تا پیش از ظهور کلان‌داده‌ها، تحلیل‌های حوزه هوش تجاری محدود به داده‌های ساختاریافته‌ای بودند که در دیتابیس‌ها، مخازن داده و اسناد مالی سازمان ذخیره و نگهداری می‌شدند. در نتیجه داده‌هایی که علی‌رغم ارزشمند بودن، در چارچوب‌های تعریف شده نمی‌گنجیدند، بلااستفاده باقی می‌ماندند.

اکنون فناوری‌های مرتبط با کلان‌داده را می‌توان برای پردازش، مدیریت و تحلیل انواع مختلفی از داده به کار گرفت. تمامی داده‌هایی که به هر طریق در سازمان‌ها تولید می‌شود، چه داده‌های موجود در حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی و ایمیل باشد و چه داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورها و… همگی  می‌توانند  برای استخراج اطلاعات تحلیلی مورداستفاده قرار گیرند.

رویکرد فعلی سازمان‌ها به کلان‌داده

در مطالعه انجام شده در اواخر سال ۲۰۲۰ پیرامون مسئله ارتباط فناوری اطلاعات و کسب‌وکارها که از ۸۵ شرکت انجام شد، ۹۱.۹ درصد از شرکت‌ها از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه کلان‌داده و فناوری‌های هوش مصنوعی خبر دادند و ۹۶ درصد از این شرکت‌ها اظهار داشتند که از این اقدام خروجی‌های مثبتی نیز دریافت کرده‌اند.

با این‌حال طبق نتایج این گزارش که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، تنها ۳۹.۳ درصد از شرکت‌ها اظهار داشتند که در سازمانشان با داده‌ها به‌عنوان یک دارایی برخورد می‌کنند و تنها ۲۴ درصد گفتند که سازمانی داده‌محور دارند.

در ادامه شماری از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای این فناوری نوین را معرفی می‌کنیم.

کاربردهای کلان‌داده در کسب‌وکارها

از کلان‌داده‌ها می‌توان برای به جریان انداختن طیف گسترده‌ای از تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و مدل‌سازی‌های پیش‌بینی‌کننده بهره گرفت. در ادامه شماری از مهم‌ترین و متداول‌ترین کاربردهای کلان‌داده را در کسب‌وکارهای مختلف ذکر می‌کنیم:

پیدا کردن دید ۳۶۰ درجه‌ای از ذهنیت مصرف کنندگان می‌تواند به بهینه سازی برنامه‌های بازاریابی، فروش و خدمات پشتیبانی و بهبود خدمات کمک کند.

بهبود نرخ جذب و بازگردانی مشتریان که این امر می‌تواند حاصل بهبود حاصل شده از درک مشتریان باشد.

تقویت راهکارهای پیشگیری از فریب و حملات سایبری از طریق شناسایی به‌موقع تحرکات مشکوک.

بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار، طراحی و توسعه محصولات جدید، قیمت‌گذاری محصولات و افزایش بهره‌وری در تمامی ابعاد کسب‌وکار.

توسعه سیستم‌هایی برای ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده به مشتریان در وب‌سایت شرکت، واحد سرویس‌دهی و تبلیغات آنلاین انجام شده.

تحلیل متون، ویدئوها، عکس‌ها و اصواتی که می‌تواند به درک بهتر کسب‌وکار از مشتریان کمک کند.

ایجاد راهکارهای حفاظتی لازم برای به حداقل رساندن بروز نقص و اختلال در روند تولید و عملیات صنعتی.

شناسایی و رفع ریسک‌های بالقوه‌ای که ممکن است در فرایندهای مدیریت مالی، زنجیره تأمین، عملیات لجستیک، وام‌دهی و بیمه شرکت رخ دهد.

مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری کلان‌داده برای کسب‌وکارها

دونالد فارمر، مدیر مرکز مشاوره استراتژیک TreeHive، کلان‌داده را به مانند خونی می‌داند که در رگ‌های کسب‌وکارهای مدرن در جریان است و به آنها حیات می‌بخشد. به اعتقاد وی، شش مورد از اصلی‌ترین مزایای کلان‌داده برای کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

کمک به کسب شناخت عمیق‌تر از مشتریان

بهبود عملیاتی

افزایش هوش بازاری سازمان

بهبود چابکی زنجیره تأمین

میسر شدن امکان توسعه محصولات نوآورانه بر مبنای تحلیل‌های داده‌محور

توسعه موتورهای ارائه پیشنهادات و شخصی‌سازی هرچه بیشتر تجربه کاربری مشتریان

در سطح کلان‌تر، کلان‌داده‌ها شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا بتوانند دید عملیاتی بهتری از اطراف داشته باشند و بتوانند استراتژی‌های داده‌محور خود را اجرایی کرده و در فرایند تصمیم‌گیری خود وارد کنند. کمک به شناسایی فرصت‌های بیشتر و بازارهای در حال شکل‌گیری و همچنین کاهش هزینه‌های کلی کسب‌وکار، از دیگر مزیت‌های واردکردن کلان‌داده به کسب‌وکار است. همچنین با استفاده از کلان‌داده، امکان استخراج تحلیل‌های آنی (Real-time) و کسب اطلاعات به روز درباره مسائل و عملیات کسب‌وکار و ارسال هشدارهای لازم به پرسنل عملیاتی و نیروهای مرکز تماس و عاملین‌فروش برای کسب‌وکارها فراهم می‌شود.

چالش‌های به‌کارگیری کلان‌داده در کسب‌وکار

به دلیل ماهیت خاص کلان‌داده، به‌کارگیری این دانش و فناوری در کسب‌وکار، بدون چالش نخواهد بود. در ادامه شماری از مهم‌ترین چالش‌های به‌کارگیری کلان‌داده در کسب‌وکار را ذکر می‌کنیم:

چالش‌های فنی:  انتخاب ابزارها و فناوری‌های درست و طراحی سیستم‌های کلان‌داده‌ای که مقیاس پذیری لازم را داشته باشند، کار دشواری و پرجزییاتی است.

چالش مدیریت داده ها: مدیریت داده‌ها از زمان ذخیره سازی حجم انبوهی از داده تا فیلتر کردن و پردازش آنها حساسیت زیادی دارد.

چالش‌های تحلیلی:  درک درست نیازهای کسب‌وکار و استخراج تحلیل‌هایی که با هدف و استراتژی سازمان متناسب باشد کاری حساس و دشوار است.

چالش‌های مدیریت برنامه: تحت کنترل داشتن هزینه‌ها و مدیریت آنها به‌گونه‌ای که از حد مشخصی فراتر نرود، چالش‌برانگیز است. زیرا استخدام و مدیریت نیروهای کارآزموده‌ای که دانش و توان فنی لازم برای کار با کلان‌داده‌ها را داشته باشند، چندان ساده نیست و از سوی دیگر این متخصصان عموماً دستمزد بالایی مطالبه می‌کنند.

در مجموع چنانچه اهداف و تیازهای کسب‌وکار به درستی تعریف شوند، می‌توان کارها را به نحوی  مدیریت کرد که کسب‌وکار بیشترین مزیت را کسب کرده و با حداقل چالش مواجه شود. 

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.