• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091511868
  • خبرنگار : 71145

خواب «مسعود بارزانی» برای کرسی ریاست جمهوری عراق

خواب «مسعود بارزانی» برای کرسی ریاست جمهوری عراق

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به دنبال بهره‌برداری از ضعف اتحادیه میهنی و نشاندن شخصیت‌های نزدیک به خود بر کرسی ریاست جمهوری عراق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، "«مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان در تلاش برای نامزد کردن «فواد حسین»، مدیر دفتر پیشین خود و وزیر امور خارجه فعلی عراق، «هوشیار زیباری»، وزیر امور خارجه و دارایی پیشین و نیز دایی خود و یا «عدنان المفتی»، رئیس اسبق پارلمان اقلیم کردستان برای پست ریاست جمهوری عراق است؛ تصمیمی که محافل سیاسی عراق آن را «توهین به جایگاه ریاست جمهوری» می‌دانند.

بارزانی که در راس الیگارشی حاکم بر اقلیم کردستان عراق قرار دارد به دلیل فساد و مشکلات متعدد معیشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در اقلیم با انتقاد گستره افکار عمومی رو به رو است و پرونده مهاجرت هزاران عراقی به اروپا که اکثر آنها از اهالی اقلیم است، این روزها جنجال زیادی به پا کرده و پرده از مشکلات متعدد معیشتی و اقتصادی و اجتماعی این منطقه برداشته است، «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان، برادرزاده وی و «مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم پسر وی است و مسعود بارزانی اکنون به دنبال آن است که یکی از سه نامزد نزدیک به خود، یعنی «هوشیار زیباری»،«فواد حسین» و «عدنان المفتی»، رئیس اسبق پارلمان اقلیم کردستان را بر کرسی ریاست جمهوری عراق بنشاند.

پارلمان عراق در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در یک جلسه محرمانه پس از استیضاح زیباری به اتهام فساد و سوء مدیریت، وی را از وزارت دارایی برکنار کرد.

در همین رابطه، یک منبع آگاه کُرد به العرب گفت: بارزانی خود در اقلیم کردستان خود را بالاتر از قانون می‌داند و اکنون می‌خواهد در عراق خود را در جایگاهی فراتر از قانون قرار دهد.

در این میان، مسعود بارزانی در تلاش است تا از منازعات درونی حزب اتحادیه میهنی کردستان به عنوان شریک سنتی حزب دموکرات بهره‌برداری کرده و معرفی نامزد ریاست جمهوری آتی عراق را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که پیش از این، عُرف چنین بوده است که معرفی نامزد ریاست جمهوری از آن اتحادیه میهنی باشد و در مقابل حزب دموکرات ریاست اقلیم کردستان را برعهده داشته باشد و شیعیان نخست‌وزیری و اهل سنت ریاست پارلمان را عهده‌دار شوند.

در همین ارتباط، بارزانی اقدام به گسیل «حمید دربندی»، مدیر دفتر خود به بغداد برای ارائه فهرست نامزدهای ریاست جمهوری کرد، در حالی که عُرف حاکم تا پیش از این اینگونه بوده این موضوع در رایزنی رهبران سیاسی مطرح شود و نه اینکه توسط مدیر دفتر این امر به سایر گروه‌ها دیکته شود.

اما باید گفت که هنوز شانس «برهم صالح» برای نشستن دوباره بر کرسی ریاست جمهوری قوی است چرا که وی علاوه بر آنکه مورد اعتماد نمایندگان مستقل است، رابطه قوی با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر پیشبرد امور کنونی دارد و با رویکردهای ضدفساد و سهم‌خواهی خود مورد حمایت دیگر گروه‌ها و نامزدها نیز قرار دارد.

اما رویکرد مسعود در نادیده گرفتن دو حزب کُردی دیگر و تلاش برای حذف برهم صالح از کرسی ریاست که مورد حمایت گروه‌های قابل توجهی قرار دارد، می‌تواند در پارلمان و کسب دو سوم آرای نمایندگان، وی را با مشکل مواجه سازد همچنین این رویکرد بارزانی در معرفی نامزدهای مذکور به معنای آن است که مبارزه با فساد در عراق راه درازی در پیش دارد.

ناظران معتقدند که بارزانی نتوانسته یا نخواسته تحولات کنونی عراق را درک کند که انتخابات اخیر به روشنی پرده از آن برداشت به ویژه که قاطبه مردم از احزاب سیاسی حاکم به دلیل فساد موجود رویگردان شده‌اند و میزان مشارکت پایین در انتخابات موید این مطلب است؛ اما گویی بارزانی در عالم دیگر و به دور از واقعیت‌ها سیر می‌کند و همچنان به دنبال مهره‌چینی در مناصب حساس اقلیم و دولت فدرال است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۰۷:۰۱

مهاجرت از اقلیم برای زندگی بهتر یک امر طبیعیست ولی بایستی انکار نکرد که نیروهای کار و مهاجرین کشورهای همسایه در اقلیم چند برابرافراد مهاجر هستند ورای مردم به بارزانی وسید مقتدی یک جور دهن کجی مردم به سیاستهای گذشته وفساد گسترده احزاب در راس می‌باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۰۸:۱۰

آقای تحلیلگر شما نفرمودید چرا اتحادیه میهنی وابسته به شما نصف کرسیهاشو از دست داد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۰۸:۲۲

مسعود بارزانی رئیس حزبی هست که بیش از نیم دهه محبوب کردستان عراق هست.اگه فاسد بود بعد از مدت طولانی باز شاهد بیشترین رای مردمش نمی بودیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۰۹:۵۹

دیگ به دیگ میگه روت سیاه وقتی در کشور خودمان فساد واختلاس بی داد می‌کنه مردم بدبخت ایران به فلاکت رسیدن تمام سرمایه های مردمی میدزدند و آقایان حاضر به ترک کرسی ریاست نیستند شایسته سالاری در این مملکت پر کشیده وپارتی رانت خواری جای همه چیزو گرفته خدا زشته اسمی از همسایه ببریم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۰:۲۷

بارزانی تمام خواندانش وخودش بشدت فاسدوفاقدهرگونه مسولیته

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۷:۳۸

والا بارزانی هرچه باشه باز نیم از مردم اقلیم حقوق میگیرن وصد در صدر از حکومت ما بهتر هستن اقای نویسنده اول از دولت ما بگو بعد همسایه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۱۱:۴۹

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۰:۳۵

شما در ایران بینهایت بی مدیریتی و دزدی دارید چرا دوست ندارید دیگران خوب باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۰:۵۶

واقعا توقع داشتیم که از مدیریت خودتون و یکدست کردن قدرت در کشور خودمون و فساد و اختلاسهای خودمون هم میگفتی. واقعا شعور مخاطب رو به سخره میگیرید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۰:۵۷

عدنان مفتی که خودش عضو اتحادیه میهنی است. اطلاعاتتون اشتباهه اسکندر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۲۰:۵۱

این آقا هم نشسته یه چیزای واسه خودش سر هم کرده ها

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۲:۱۰

دردتون میاد 😁 بارزانی رهبر و مرجع بزرگ کورد هست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۸

این مردک که رئیس جمهور بشه خاورمیانه نور علی نور میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۳:۲۹

این چرندیات چیه نوشتی.. همه ش دروغه.... تو. کی هستی که راجع به این شخصیت نظر میدی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۳:۳۷

بارزانی ادم بسیار زرنگ ومحبوب دل مردم اقلیم کردستان هست اونایی هم مهاجرت میکنند به اروپا طبیعیه مگه از این کشور خودمون چندصدهزار نفر رفتن اروپا هرکسی برای زندگی بهتر ودرامد بیشتر اینکارو میکنه اگه به هولیر یا همان اربیل تحت سلطه بارزانی نگاه کنید وسفر کنید انگار وارد دبی شدید ولی به مناطق تحت سلطه عربها نگاه کن مثل بغداد وموصل وغیره انگار رفتی سومالی طبیعیه همه ازش بدشون بیاد چون کارش حرف نداره نصف ملت ایران اونجا دارن کار میکنند ودرامد عالی هم دارن بیشترین کرسی انتخابات رو بدست اورده این یعنی دوستش دارن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۳:۴۶

کور شود آنکه نتوانست ببیند . بارزانی سمبل مبارزه علیه داعشیان و ظلم و فساد است .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۳:۵۶

من در عجبم که در یه گوشه از جهان وسایر کشورهای همسایه وغیر همسایه ،یه اتفاق اگرچه به ایران هم ربطی نداشته باشه رخ دهد ایران فورآ موضع گیری ویا انتقاد میکند اما درداخل کشورمان هزاران گونه فساد اقتصادی مدیریتی و....وجود دارد ،نه اینکه مسئولین کک شون هم نمیگزه بلکه انگار چنین سؤمدیریتهاو مشکلاتی درکشور وجود نداشته و ندارد،

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۴:۴۳

از فقرو بیکاری وگرانی و فساد بیش از حد مسئولان نالایق داخل کشور خودمون هم بگو

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۴:۵۲

احسنت کاک مسعود

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۵:۵۲

دوستان عزیز فساد در همه ی کشورهای جهان سوم است اما کم تا زیاد کشورها با هم فرق می کند . آقای بارزانی شخصیتی برجسته، مبارز و عشیرتی می باشد و با توجه به اینکه کرسی های زیادی در پارلمان دارد مطمنن باید حزب او بیشتر در این مورد تصمیم بگیر البته قانونا هم همینطور است . هر شخصیتی که بخواهد به عنوان رییس جمهور عراق انتخاب شود صد در صد باید به این حزب برگردد و جواب آن را بارزانی خواهد داد.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۷:۱۳

مسعود بارزانی ماندلای کوردستان صادق ترین رهبر قرن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۷:۲۵

بچە بیا پایین جای اینکه سرک بکشی تو کشور مردم حالا روز کشور بدبخت خودتو باش جم کن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۷:۵۹

مسعود بارزانی پنجاه سال برای دفاع از آزادی مبارزه کرده و مورد احترام همه کوردها و آزادی خواهان جهان است.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۸:۱۱

چطور روتون میشه این اراجیفو بنویسید..از خودتون بگید بهتره

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۱۹:۵۹

هه ببین کی چه خوابهایی میبینه نچای بچه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۶ ۲۳:۴۷

کردها لایق بدست آوردن اکثریت مناصب مهم عراق هستند و بزودی معادله قدرت در عراق با بدست گرفتن سکانهای مهم توسط کردها تغییر خواهد کرد،

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۰۱:۲۶

کچل گرکچل بودی دوای سر خودمیکردی مرغ کیلوی چنداست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۰۹:۴۹

نمیشه در کشورهای جهان سوم حکومت‌ های آزادی خواه و دموکراتیک رو داشت چون مردم کشش اون رو ندارن . نمونه افغانستان و عراق . ولی اقلیم کردستان مقداری بهتر است از بقیه گرچه عشیره بازی عربی مقداری در اونها هست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۱۸:۲۶

الحق که خیلی از گردن کلفتی این یاروو شنیدیم واس همین اقلیم کردستان از ایران 2000 ساله حاکمیت بر خود خیلی جلو تره خیلی دور نی که نری ببینی اونا کجا ما کجا......؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۱۹:۵۰

ایران با این همه معدن طلا ونفت باز پنجاه درصد ملت ایران کارگر کردستان عراق وسروک مسعود بارزانی آن بخدا من به جای مسئولان ایران خجالت میکشم اگه کردستان عراق نبود الان همه کارگرهای ایران از گرسنگی مرده بودن به خدا به قران