• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400092216992
  • خبرنگار : 71489

حسین‌پور: ایران و ترکیه نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند

حسین‌پور: ایران و ترکیه نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند

سفیر پیشین ایران در آنکارا با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و موثر در منطقه هستند که نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند یا از میدان خارج کنند، گفت: برقراری گفت‌وگو بین دو کشور راه حل رفع موانع گسترش روابط تهران-آنکارا است.

بهمن حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدار اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه «این دیدار را نمی‌توان در چارچوب روابط دوجانبه ارزیابی کرد» اظهار داشت: با وجود اینکه سفر رئیس مجلس به ترکیه در جریان کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی انجام شد، اما از این منظر که مدت‌های مدیدی است هیئتی در سطح بالا میان دو کشور رفت و آمد نداشته، دیدار آقای قالیباف با آقای اردوغان مثبت ارزیابی می‌شود.

وی با انتقاد از کاهش حجم تبادلات اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: ۸ سال پیش که من سکان سفارت ایران در ترکیه را تحویل دادم، حجم تبادلات اقتصادی دو کشور ۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بود که این رقم هر سال کاهش یافت و امسال به حدود ۴ الی ۵ میلیون دلار رسیده که شاید بتوان گفت کمترین مقدار طی سال‌های اخیر است؛ اعمال تحریم علیه ایران و شیوع کرونا را می‌توان از جمله عوامل این اتفاق عنوان کرد اما روابط دو کشور هر سال نسبت به سال قبل کاهش یافته است. البته اخیراً صحبت‌هایی مطرح و نرمش‌هایی انجام شده و فضای میان دو کشور مقداری تلطیف و آرام‌تر از قبل شده است.

سفیر پیشین ایران در ترکیه در ادامه به بیان انتقاداتی از سیاست‌های وزارت امور خارجه طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: انتقادی که درباره وزیر خارجه سابق وجود دارد، این است که در آن دوران اعتقاد زیادی به روابط دوجانبه وجود نداشت و وزیر خارجه عموماً حول مسائل بین‌الملل چرخش داشت. بنظرم در آن دوران اعتقاد زیادی به روابط دوجانبه با کشورهای همسایه به طور ویژه و با سایر کشورها وجود نداشت؛ البته شاید زمانی هم برای این کار وجود نداشت، اما آنچه که مهم این است که وزارت خارجه باید پیگیر روابط دوجانبه باشد.


حسین پور با تاکید بر اینکه یکی از دلایل کاهش روابط با ترکیه، فقدان دیالوگ خوب، موثر و سازنده از سوی وزارت خارجه بود، افزود: امروز شرایط دو کشور بهتر از قبل شده است و اگر اعتقادی به روابط دوجانبه با ترکیه وجود داشته باشد، شرایط بهتر هم خواهد شد. فضای موجود فضای بهتری شده و روابط ما هم با آذربایجان و هم با ترکیه بهتر شده‌است؛ احساسم این است که سفر رئیس مجلس به ترکیه هم با وجود اینکه در چارچوب روابط دو جانبه نبود و فقط آقای قالیباف در دیدار با اردوغان حضور داشت، موجب شود تا شرایط در دوکشور رو به بهبودی برود.

وی با اشاره به وجود ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک میان ایران و ترکیه تصریح کرد: باید با ترکیه همواره رابطه‌ای خوب و نه متوسط داشته باشیم چراکه ترکیه همسایه‌ای بزرگ است و مسئولان مربوطه باید به این نکات توجه داشته باشند؛ حتی اگر در جاهایی هم اختلاف نظر پیش می‌آید باید سریعاً نسبت به رفع اختلافات کوشا باشند. شکی در این نیست که ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و موثر در منطقه هستند. نه ترکیه می‌تواند ما را نادیده بگیرد و از میدان خارج کند و نه ما به ویژه در شرایطی که ترکیه طی ۱۰ سال اخیر پیدا کرده، می‌توانیم این کشور را نادیده بگیریم و از میدان خارج کنیم؛ آنچه که در این شرایط مورد نیاز است، برقراری یک دیالوگ بین دو کشور است.

سفیر پیشین ایران در ترکیه در پایان با بیان اینکه «ترکیه نقش موثری در منطقه دارد کما اینکه ما هم نقش موثری داریم»، اظهار کرد: وقتی به این موضوع رسیدیم طبعاً باید به عنوان دو کشور بزرگ منطقه و مسلمان با هم کار کنیم و اگر مسئولان مربوطه بخواهند، این موضوع امکان پذیر است. در گذشته دیالوگ‌های خوبی با ترکیه داشتیم و رفت و آمدهای بسیاری میان مقامات دو کشور برقرار بود، امروز نیز باید با ترکیه به عنوان یک کشور بزرگ و موثر منطقه گفت‌وگو داشته باشم و نباید یکدیگر را نادیده بگیریم؛ چراکه هر هر زمان به سمت نادیده گرفتن یکدیگر رفتیم، به ضرر هر دو طرف تمام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha