• پنجشنبه / ۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100906484
  • خبرنگار : 71496

هماهنگی مصر و عربستان درباره سودان برای حفظ منافع‌شان

هماهنگی مصر و عربستان درباره سودان برای حفظ منافع‌شان

برخی دیپلمات‌های مصری و عرب در قاهره فاش کردند مصر و عربستان برای جلوگیری از ورود کشور استراتژیک سودان به مسیرهایی مغایر با منافعشان به ویژه در مورد امنیت گذرگاه‌های تجاری در دریای سرخ، هماهنگی‌هایی را درخصوص وضعیت فعلی سودان و بحران مستمر در این کشور از زمان کودتای ارتش در اکتبر گذشته آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، یک دیپلمات مصری به العربی الجدید گفت: قاهره و ریاض درباره لزوم هماهنگی برای جهت‌دهی به تحولات خارطوم به شکلی که منافع دو کشور حفظ شده و از تغییر اوضاع به ضرر منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی دو کشور جلوگیری شود، با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند.

این منبع اظهار کرد: سودان برای قاهره، در جنوب یک مساله امنیت ملی بوده و علاوه بر آن رهبری مصر برای تضمین اتحاد موضع‌گیری‌های دو کشور در بحران سد النهضه اتیوپی و تقویت این موضع‌گیری‌ها در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند.

این منبع درباره جایگاه سودان نزد عربستان نیز گفت: در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی عربستان این است که تنش‌ها در سودان به رسیدن یک رهبری سیاسی به قدرت در این کشور و تصمیم برای خارج کردن سربازان سودانی شرکت‌کننده در عملیات "طوفان قاطع" در یمن که بخش اصلی نیروهای ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان هستند، منجر شود.

منبع یاد شده افزود: رایزنی‌های مصر و عربستان درباره بحران سودان شامل طراحی سناریوهای متعددی است تا دو کشور بتوانند با هر تغییر ناشی از فشارهای بین‌المللی و تعارض منافع منطقه‌ای در سودان، خود را تطبیق دهند.

به گفته منبع یاد شده، مصر و عربستان در رایزنی‌های خود با توجه به تضمین نبودن جایگاه عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان که در هر زمانی به استعفا و حمایت دوباره از مخالفان تهدید می‌کند، سناریوی آمادگی جهت تعیین جایگزینی مطمئن برای عبدالفتاح البرهان، رئیس فعلی شورای حاکمیتی سودان و حمایت از او در صورت ادامه یافتن انقلاب مردم این کشور علیه تشکل نظامی را بررسی کردند.

این منبع افزود: سناریوی جایگزین مورد حمایت مصر و عربستان شامل امکان حذف محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، معاون رئیس شورای حاکمیتی است که به دلیل اتهام مشارکت در قتل تظاهرکنندگان با مخالفت شدید مردم سودان مواجه است.

یک دیپلمات عرب در اتحادیه عرب نیز اظهار کرد: علت تحرکات اخیر مصر و عربستان در بحران سودان گزارشی است که هیئت سازمان ملل در سودان منتشر کرد و در آن تاکید شده بود، در صورتی که جایگزین‌های البرهان و حمیدتی در راس حاکمیت بودند، با توجه به دشمنی شدیدی که میان آنها، اپوزیسیون، تشکل مدنی و مردم سودان وجود دارد، احتمال دستیابی به راه‌حل‌هایی واقعی و همکاری بین‌المللی برای نجات سودان از بحران فعلی‌اش بالا خواهد بود.

این دیپلمات عرب در ادامه گفت: نفوذ مصر و عربستان در سودان امکان تعیین جایگزینی در این کشور که بتوان او را در سطح بین‌المللی معرفی کرد، کاهش داد، به ویژه با توجه به خواست برخی قدرت‌های بزرگ جهانی همانند روسیه برای ایفای نقش گسترده‌تری در منطقه طی مرحله آتی بر خلاف شرط اسرائیل برای تقویت روند عادی‌سازی با سودان، این موضوع بسیار پیچیده بوده و تحت تاثیر تلاقی‌های بین‌المللی متعددی است که قدرت‌های جهانی در آنها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

در همین رابطه یک منبع ویژه مصری فاش کرد، دفتر نزدیک به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر از تعیین هفته افتتاح پروژه‌های دولتی در مصر و سفر سیسی به شهرهای حلایب و شلاتین منصرف شد تا مخالفان سودانی را خشمگین نکرده و باعث آغاز درگیری جدیدی میان البرهان و مردم سودان نشود چرا که سودان و مصر بر سر این منطقه با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و سودانی‌ها شهر حلایب را متعلق به سودان و اشغال شده توسط مصر می‌دانند.

منبع یاد شده افزود: سیسی موافق این اقدام بود تا اینکه عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات کل مصر وارد موضوع شده و توصیه کرد تغییراتی در تعیین برنامه‌های این هفته صورت بگیرد چراکه می‌تواند باعث بروز بحرانی برای دوستانی در سودان شود.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با البرهان و حمدوک بر تمایل ریاض به برقراری ثبات و اتحاد در سودان و تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه جدید در این کشور و توافق دو تشکل نظامی و غیرنظامی در راستای منافع کشور و ملت سودان تاکید کرد.

شورای حاکمیت انتقالی سودان پیشتر از آغاز اقداماتی برای برگزاری انتخابات آتی خبر داده بود.

چند روز قبل نیز خبرهایی منتشر شده بود که حمدوک قصد دارد به دلیل افزایش شدت اختلافاتش با تشکل نظامی و برخی از رهبران جنبش‌های مسلح بر سر شیوه برخورد با معترضان و تشکیل کابینه جدید استعفا کند.

یک منبع سیاسی مصری و یک منبع دیپلمات در گفت‌وگو با العربی الجدید فاش کردند: در پی کودتای ۲۵ اکتبر گذشته تشکل نظامی سودان علیه تشکل غیرنظامی در حاکمیت انتقالی و بازداشت حمدوک و سپس حبس خانگی او، سیسی و عباس کامل در دیدارها با مسؤولان سودانی و عرب و مقامات رژیم صهیونیستی تاکید کردند که مخالف ماندن حمدوک در سمت نخست‌وزیری هستند.

این دو منبع افزودند: این مساله تنها به دلیل تمایل مصر به داشتن تعامل با تشکل نظامی سودان و به طور مشخص البرهان و معاونش حمیدتی که ارتباط مستحکمی با سیسی دارند، نبوده و دلیل دیگرش روابط خوب حمدوک با کشورهای غربی و برنامه‌هایی است که برای به قدرت رساندن احزاب سیاسی دارد که قاهره موافق آنها نیست.

علاوه بر اینها مصر حمدوک را مانعی برای برخی طرح‌های خود با تشکل نظامی سودان می‌داند و موضع‌گیری او در مساله سد النهضه با موضع‌گیری مصر در این مورد همخوانی ندارد.

پیشروی در مسیر عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیلی در راس برنامه‌های مصر قرار داشته و موضوعی است که در سفر سپتامبر گذشته نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شرم‌الشیخ و دیدارش با سیسی صراحتا بررسی شد.

بنت در این دیدار بر تمایل خود به توسعه روابط تل‌آویو با خارطوم به عنوان بخشی از عرصه سیاسی جدید و مدنظر در خاورمیانه و انجام رایزنی‌هایی با سطوح نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی سودان به لطف حضور تشکل نظامی در راس حاکمیت همسو با میانجی‌گری‌هایش برای نزدیک کردن کشورهای مصر و سودان به اتیوپی در پرونده سد النهضه تاکید کرد.

این منبع افزود: قرار بود سفر سیسی به شهر حلایب برنامه‌ریزی شود و او به عنوان اولین رئیس جمهوری مصر به این شهر برود و این سفر حامل پیامی داخلی از ورود سیسی به تمامی شهرها و مناطق مصر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha