• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400101208618
  • خبرنگار : 71610

پیش بینی ائتلاف "النصر" عراق درباره تعویق جلسه نخست پارلمان

پیش بینی ائتلاف "النصر" عراق درباره تعویق جلسه نخست پارلمان

ائتلاف النصر عراق از احتمال تعویق برگزاری جلسه نخست پارلمان این کشور به خاطر ادامه اختلافات درباره تعیین رئیس جدید آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از صوت العراق، سعد اللامی، عضو ائتلاف النصر عراق به ریاست حیدر العبادی در سخنانی با اشاره به موضوع برگزاری جلسه نخست پارلمان این کشور پس از تایید نتایج انتخابات اظهار کرد: تمامی اطلاعات حاکی از آن است که جلسه نخست پارلمان به زمان دیگری موکول می‌شود و یا در صورت برگزاری به صورت جلسه باز خواهد ماند.

وی دلیل این مسئله را عدم دستیابی احزاب به توافقات لازم برای تعیین رئیس پارلمان اعلام کرد.

اللامی در این باره گفت: جلسه نخست پارلمان (درصورت برگزاری) منجر به اعلام فراکسیون اکثریت و همچنین تعیین رئیس و دو معاون آن نخواهد شد؛ چراکه احزاب سنی در این باره به توافق دست نیافته‌اند.

وی ادامه داد: زمان باقی مانده تا موعد جلسه نخست پارلمان تنها هشت روز باقی مانده است و این زمان کوتاهی است و طی آن معجره رخ نمی‌دهد؛ چراکه توافقات سیاسی مستلزم زمان بیشتری است.

ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق در انتخابات پارلمانی دهم اکتبر حتی یک کرسی را نیز به دست نیاورد.

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم و ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

پیشتر دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد.

روال تشکیل دولت

پس از اعلام نتایج رسمی توسط کمیسیون عالی انتخابات، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق خواهان تشکیل جلسه پارلمان جدید ظرف ۱۵ روز خواهد شد. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که اعضای پارلمان در اولین جلسه رئیس پارلمان و دو معاون او را با رای اکثریت اعضا انتخاب کنند.

پارلمان جدید هم باید ظرف ۳۰ روز از برگزاری جلسه اول، رئیس‌جمهور جدیدی برای عراق تعیین کند؛  رئیس‌جمهور جدید فراکسیون اکثریت پارلمان را مسئول معرفی نخست‌وزیر و تشکیل کابینه خواهد کرد؛

نخست وزیر مکلف هم ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا دولت خود را به پارلمان معرفی کند و موافقت نمایندگان را بگیرد و پارلمان باید با برنامه کلی دولت جدید و نیز هر یک از وزرا با اکثریت آرا موافقت کند.

در صورت شکست نخست وزیر در تشکیل دولت ظرف ۳۰ روز، رئیس‌جمهور نامزد دیگری را معرفی خواهد کرد که او باید ظرف ۱۵ روز و تا پایان مهلت ۹۰ روزه تشکیل دولت جدید، کابینه خود را معرفی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha