• شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111612256
  • خبرنگار : 71129

تعمیق روابط کشورهای حوزه نوردیک در مقابل روابط سرد ناتو-روسیه

تعمیق روابط کشورهای حوزه نوردیک در مقابل روابط سرد ناتو-روسیه

کشورهای حوزه نوردیک در مقابل افزایش تنش‌ها با روسیه بابت اقداماتش در قبال اوکراین به دنبال تعمیق همکاری دفاعی برون مرزی بین خود هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دیفنس نیوز، با وجود تهدیدهای مجدد از سوی روسیه، فنلاند و سوئد در حال حاضر تصمیمی برای پیوستن به ناتو نگرفته‌اند. در عوض، هر دو برای تقویت همکاری دفاعی کشورهای حوزه نوردیک (قطب شمال) و ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر با ناتو و اتحادیه اروپا برنامه ریزی می‌کنند.

برخلاف سوئد که مرز زمینی با روسیه ندارد، فنلاند می‌خواهد گزینه ناتو را به عنوان یک ابزار امنیتی حفظ کند. فنلاند که ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد، با تقویت زیرساخت‌های دفاعی‌اش به استقرار نظامی و قدرتنمایی روسیه در منطقه واکنش نشان داده است.

در دسامبر ۲۰۲۱، فنلاند توافق ۱۱.۲ میلیارد دلاری با کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین برای خرید ۶۴ فروند جنگنده اف-۳۵ سری ای به منظور جایگزینی با یگان فرسوده بوئینگ F/A – ۱۸C هورنت امضا کرد.

اعضای ائتلاف نوردیک شامل نروژ و دانمارک نیز هر دو حضور نظامی و آمادگی خود را در منطقه شمالگان و دریای بالتیک افزایش داده‌اند. دانمارک ناوچه‌های بیشتر و چهار فروند جنگنده اف-۱۶ را برای حمایت از عملیات دریایی و هوایی ناتو در دریای بالتیک مستقر کرده است.

وزیر دفاع دانمارک گفت: اقدامات ما در حمایت از ناتو، که از حمایت گسترده احزاب در پارلمان دانمارک برخوردار است، به منظور اعمال حاکمیت کشورهای بالتیک است. اگر شرایط در حال تغییر ایجاب کند و نیاز به اقداماتی باشد، ظرفیت بیشتری ارائه می‌کنیم.

ناتو از فنلاند و سوئد دعوت کرده است تا به کشورهای نوردیک یعنی نروژ و دانمارک در این اتحاد بپیوندند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دیدار با وزرای خارجه فنلاند و سوئد در بروکسل در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ برای بحث درباره فرصت‌های همکاری مشترک دفاعی، موضع این ائتلاف را تکرار کرد.

با توجه به ماهیت ناپایدار وضعیت در مرز روسیه با اوکراین و عدم اطمینان در مورد اقدامات فوری مسکو، دولت نروژ ممکن است از استولتنبرگ بخواهد که در سمت دبیرکلی ناتو باقی بماند و نامزدی خود را برای انتخاب شدن به عنوان رئیس جدید بانک Norges، بانک مرکزی نروژ پس بگیرد.

همچنین انتظار می‌رود دولت نروژ یک فرد دیگر را برای ریاست این بانک در نیمه دوم سال جاری میلادی منصوب کند. مدت زمان دبیرکلی استولتنبرگ در ناتو قرار است در اکتبر پایان یابد.

در این میان، وزیر خارجه فنلاند نیز گفت: فنلاند با تجربه طولانی در استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای حل مسائل امنیتی با روسیه، پیشنهاد ایفای نقش به عنوان میانجی‌گر برای کاهش تنش با مسکو را به ائتلاف ناتو پیشنهاد کرده است.

"آنا وایزلندر"، مدیر اروپای شمالی در شورای آتلانتیک و رئیس موسسه سیاستگذاری توسعه و امنیت در استکهلم گفت: سوئد و فنلاند می‌خواهند اتحادیه اروپا نقش بیشتری را در حوزه دفاعی ایفا کند و علت آن هم این است که این اتحادیه باید مسئولیت بیشتری برای امنیت خود به گردن بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha