• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400112720953
  • خبرنگار : 71661

تا ۲۰ سال حبس، سرنوشت معترضان کوبایی

تا ۲۰ سال حبس، سرنوشت معترضان کوبایی

گروه از کوبایی‌های متهم به مشارکت در اعتراضات ضد دولتی گسترده در ژوئیه گذشته با حکم دادگاه‌هایی، تا بیست سال حبس در زندان گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، این ۲۰ متهم در استان "اولگین" در شرق کوبا، پس از محاکمه‌های ماه گذشته به اتهام اغتشاش، محکوم شدند. صدها تن دیگر نیز در دیگر نقاط کوبا، پس از محاکمه، منتظر صدور حکم خود هستند.

در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه سال گذشته، مردم کوبا به خیابان‌ها آمده و بزرگترین تظاهرات چند دهه اخیر این جزیره را رقم زدند؛ تظاهراتی که با انگیزه‌هایی مانند ناامیدی از کمبودها، حقوق کم، قطع برق و همچنین دولت سوسیالیست این کشور صورت پذیرفت.

همسر یکی از بازداشتی‌های این تظاهرات که به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، گفت: واقعا بد بود، مردم در حال گریه هستند، گریه‌ای تسکین‌ناپذیر. درخواست‌های دادستان بسیار زیاد و احکام وحشتناک بودند.

وی افزود، خانواده‌های این ۲۰ متهم در ۱۴ ژانویه احضار شدند تا رای دادگاه را بشنوند، رایی که پس از محاکمه اوایل ژانویه صادر شد. همسر گارسیای ۳۳ ساله گفت، او این اتهام را قبول ندارد که حین اعتراضات سنگ پرتاب کرده باشد و درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

محاکمه‌های مشابهی نیز ماه گذشته در استان‌های سانتا کلارا،  مایابکیو و در هاوانا برگزار شدند، اما هنوز احکام آن‌ها اعلام نشده است.

گرچه این اعتراضات تقریبا مسالمت‌آمیز بود، اما برخی از تظاهرکنندگان خودروها و مغازه‌ها را تخریب زده یا دست به سرقت زدند و به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.

یک گروه فعال با نام "عدالت ۱۱جی"  که این پرونده‌ها را دنبال می‌کند، نسخه‌هایی از احکام را منتشر کرده و گفت، کوتاه‌ترین مجازات‌های اعمال شده شامل پنج سال آزادی محدود، اما نه زندان، برای پنج جوان ۱۶ تا ۱۷ ساله است.

مقامات کوبا هرگز تعداد بازداشتی‌های این اعتراضات را اعلام نکردند، اما "عدالت ۱۱جی" - که نام خود را از تظاهرات ۱۱ ژانویه گرفته است -  گزارش داده است که ۱۳۰۰ تن در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این سرکوب‌ها نشان‌دهنده این است که از سیستم قضایی کوبا مرتبا برای مقابله با مخالفان سوءاستفاده می‌شود. کوبا در مقابل می‌گوید که گروه‌های اپوزیسیون که در آمریکا مستقر هستند، سعی دارند از طریق کمپین‌ در رسانه‌های اجتماعی، موجب ایجاد ناآرامی شوند.

پس از تظاهرات، رهبران کوبا برخی از انتقادات را پذیرفته و گفتند که سعی خواهند کرد تا ناراحتی‌ها و نارضایتی‌ها را از طریق برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی برطرف کنند. دولت کوبا، نه سیاست‌های دولت-محور خود، بلکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دلیل مشکلات این کشور می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha