• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400112821591
  • خبرنگار : 71452

دکتر طهرانچی در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه:

نظام تربیتی باید مبتنی بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه باشد

نظام تربیتی باید مبتنی بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، بر لزوم پایه‌گذاری نظام تربیتی مبتنی بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد. دکتر طهرانچی با بیان اینکه در شرایط پیچیده امروز با جنگ حق و باطل مواجهیم، گفت: این امر همواره وجود داشته و شاید امروز فقط بر پیچیدگی آن به علت ظهور فناوری‌های جدید اضافه شده باشد. جدای از این موضوعات، آنچه اهمیت دارد، این است که انسان سفری پیشِ رو دارد و هدفش توقف در این دنیا نیست و دنیا مزرعه آخرت است. 

وی اظهار داشت: در مکتب اسلامی، تعلیم و تربیت یک اولویت است و تربیت نیز با انسان سر و کار دارد. اگر هدف،‌ تربیت انسان کامل باشد، دین خاتم ارائه دهنده تربیتی است که قادر به تربیت انسان کامل است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر به صدر اسلام و وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) بنگریم، می‌بینیم به اندازه‌ای که حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) مورد تهاجم و تکفیر قرار گرفته‌اند و به اندازه‌ای که مطالب مختلفی علیه ایشان بیان شده، بلاشک متوجه شخص دیگری نبوده است، اما پرسش اینجاست که چرا پس از رحلت پیامبر(ص) می‌خواستند بین حضرت علی(ع) و قرآن کریم و همچنین بین حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) فاصله بیاندازند؟ چرا می‌خواستند محصول نهایی اسلام که تربیت انسان کامل است را حذف کنند؟ اگر می‌توانستند حضرت علی (ع) را از واقعیتِ جهان حذف کنند، آن وقت حذف قرآن کریم و اسلام نیز ممکن می‌شد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه اگر بخواهیم اسلام و قرآن را حفظ کنیم، بلاشک نیازمند دروازه شناسایی و شهر علم یعنی امیرالمؤمنین(ع) هستیم، گفت: بعضی وقت‌ها می‌گوییم باید حضرت علی(ع) را بشناسیم و نهج‌البلاغه را مانند متون و علوم دیگر مورد تحلیل و مطالعه قرار دهیم، در حالی که قرآن و نهج‌البلاغه را باید مبنای آموزش و الگوهای آموزشی قرار دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت توجه به نهج‌البلاغه در همه سطوح تربیتی، اظهار داشت: هنر این نیست که درس نهج‌البلاغه داشته باشیم، بلکه کل نظام تعلیم و تربیت را باید بر نهج‌البلاغه استوار کنیم و دانشگاه به عنوان نهاد انسان‌ساز جامعه، وظیفه دارد روی این مباحث کار کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی افزود: در تعلیم و تربیت، مورد تهاجم واقع شده‌ایم و می‌خواهند با ابزارهای مختلف و اینترنت و فضای مجازی، فرهنگی خودنوشته‌ را بر ما حاکم کنند؛ اما ما باید داشته‌های تربیتی خود را حفظ کنیم و این کنگره و رویدادهایی از این دست می‌توانند یاریگر ما بوده و در این راستا مؤثر باشند.

 الگوگیری از مباحث و حکمت‌های نهج‌البلاغه در راستای بهبود ملاک‌های حکمرانی اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید از حکمت به حکمرانی رسید، گفت: ادای دین نسبت به دریای حکمت موجود در نهج‌البلاغه نیازمند توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است تا نظریه‌ها و حکمت‌های مؤثر قابل استفاده همچون اصل ساختارسازی، اصل انسان‌خواهی، اصل تسهیل‌گری و اصل واقع‌گرایی و همچنین نظریه از حکمت تا حکمرانی که می‌تواند موجب تعالی علوم انسانی شود، مورد بررسی و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: امیدوارم با الگوگیری از مباحث و حکمت‌های نهج‌البلاغه بتوانیم در راستای بهبود سیاستگذاری و استخراج شیوه‌ها و ملاک‌های مورد نظر حکمرانی اسلامی و ترویج و تحقق فرمایشات امیرالمومنین(علیه‌السلام) در سطح کلان و در حوزه‌های مختلف اعم از معیشت، امنیت، سلامت، تعلیم و تربیت و سایر حوزه‌ها توفیق داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha