• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121410743
  • خبرنگار : 71415

بحث مقامات آمریکا درخصوص چگونگی کمک به "دولت در تبعید" احتمالی زلنسکی

بحث مقامات آمریکا درخصوص چگونگی کمک به "دولت در تبعید" احتمالی زلنسکی

"قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه آمریکا مشتاق به ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین هستند؛ اما با پیشروی پیوسته ارتش روسیه، اعضای کنگره و مقامات امنیت ملی آمریکا اکنون در مورد چالش‌های کمک به دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صورت سقوط پایتخت این کشور و روی کار آمدن حکومتی از سوی مسکو در آنجا بحث می‌کنند."

به گزارش ایسنا، به نقل از ان.بی. سی نیوز، این سناریوی تلخی است که مقامات دولت بایدن در اعتراف علنی آن - به ویژه با توجه به اینکه زلنسکی و سربازانش روس‌ها را بیش از آنچه بسیاری انتظار داشتند دفع کرده‌اند - مردد هستند اما این سناریویی است که به طور فزاینده‌ای در واشنگتن مورد بحث قرار می‌گیرد.

جیسون کرو، کهنه سرباز جنگ عراق و افغانستان و نماینده دموکراتی که در کمیته‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا خدمت می‌کند، روز جمعه در یک مصاحبه تلفنی گفت: یکی از چالش‌هایی که ما با آن روبرو خواهیم شد این است که مقر دولت اوکراین کجا خواهد بود و آیا باید به لویو یا جایی در غرب رودخانه دنیپر منتقل شود؟ یا اینکه باید به جایی خارج از اوکراین منتقل شود؟

کرو اضافه کرد: خیلی اتفاقات ممکن هستند. من فکر می‌کنم که این کار در نتیجه آن خواهد بود که روس‌ها تا چه حد حمله خود را به پیش ببرند و اوکراینی‌ها چقدر مایل به مقاومت باشند اما بله، اگر روس‌ها با استفاده از قدرت رزمی که دارند به حمله خود ادامه دهند و اگر بتوانند شهرها را تصرف کنند، ما باید به همکاری با اوکراینی‌ها در هر کجا که بر حسب اتفاق باشند چشم داشته باشیم.

راجا کریشنامورتی و مایک ترنر، دو نماینده دموکرات و دو عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در حال جلب حمایت از یک لایحه قانونی دو حزبی مطرح شده از سوی خودشان هستند؛ لایحه‌ای که دولت بایدن را ملزم می‌کند تا در صورتی ولادیمیر پوتین دولت کی‌یف را اخراج کرده و بخشهای چشمگیری از اوکراین را اشغال کند، یک استراتژی برای حمایت از شورشیان طرفدار استقلال در آن زمان تدوین کند.

کریشنامورتی روز جمعه به ان‌بی‌سی نیوز گفت: ما باید برای احتمال تسلط روس‌ها بر اوکراین آماده شویم، در این صورت آنها با مقاومت و شورشی شدید روبرو خواهند شد و ما باید بتوانیم به این شورش کمک کنیم. ما باید مطمئن شویم که آن شورشیان به کمک‌های کشنده و غیر کشنده و همچنین اطلاعات برای مبارزه با روس‌ها مجهز شده‌اند.

بحث در مورد چگونگی حمایت از یک دولت بالقوه در تبعید برای اوکراین، طی چند روز گذشته در جریان یک تبادل نظر در یک نشست استماع کنگره آمریکا با موضوع چگونگی کمک متحدان آمریکا به تامین دفاع ملی این کشور، که چندان مورد توجه قرار نگرفت، مطرح شد.

ریک لارسن، نماینده دموکرات عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح این مجلس در این جلسه از یکی از مقامات پنتاگون پرسید: "اگر در آینده نزدیک یک دولت مشروع در اوکراین وجود نداشته باشد، چه ابزاری (نزد وزارت دفاع آمریکا) برای حمایت از رهبران مشروع اوکراین وجود دارد؟

مارا کارلین، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور استراتژی، برنامه‌ها و قابلیت‌ها جواب دقیقی نداد و گفت که "کمی نسبت به وارد شدن به فرضیات محتاط است". با این حال او با پافشاری لارسن مواجه شد.

لارسن طی این جلسه که سه شنبه گذشته برگزار شد به کارلین گفت: من می دانم که این چیزی نیست که بخواهیم بیش از حد علنی روی آن فکر کنیم. اما من می‌خواهم این فکر را مطرح کنم که ما باید گزینه‌هایی داشته باشیم که حمایت طرف کنگره از آنها را در نظر بگیریم. بنابراین اگر به فکر استفاده از مقامات موجود اوکراین یا مقامات دیگری، حداقل در داخل (وزارت دفاع)هستید، این که ما را در جریان آن قرار دهید مفید خواهد بود.

روز بعد، گروهی از محافظه‌کاران مجلس نمایندگان پشت درهای بسته ملاقات کردند و صحبت‌های رابرت اوبراین، که آخرین مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود را شنیدند. اوبراین به ان بی سی نیوز گفت که این درخواست را نزد اعضای کمیته مطالعات جمهوری خواهان مطرح کرده که اگر زلنسکی و دولتش از کی یف بیرون رانده شوند، آمریکا و متحدانش باید به حمایت از آنها بدون توجه به اینکه به کجا منتقل می‌شوند، ادامه دهند.

اوبراین با تاکید بر آنچه به قانونگذاران گفته بود، اظهار کرد: "ما باید آنها را به عنوان یک دولت در تبعید، در ورشو یا لندن به رسمیت بشناسیم، و باید به اوکراین به عنوان اوکراین اشغالی ارجاع کنیم. نمی‌توان به روس‌ها اجازه داد که یک دولت دست نشانده روی کار بیاورند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۱:۴۲

اینها قصد ندارند بحران اوکراین و جنگ تموم بشه فقط دنبال منافع خودشون هستند. قصد دارند تا با ایجاد دولت در تبعید چنانچه دولتی در کیف ایجاد بشه و با روس‌ها توافقاتی کنه اون توافق رو از رسمیت بندازن. هدفشون فقط اینه