• دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401012212045
  • خبرنگار : 71415

سالیوان: مقامات روسیه برای دست زدن به جنایات جنگی در اوکراین برنامه‌ریزی داشتند

سالیوان: مقامات روسیه برای دست زدن به جنایات جنگی در اوکراین برنامه‌ریزی داشتند

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا تاکید کرد، جنایات جنگی ادعایی ارتکابی روسیه علیه غیرنظامیان در اوکراین، طبق محتوای یک سری اسناد اطلاعاتی خارج شده از حالت محرمانه از سوی "عالی ترین سطوح دولت روسیه برنامه ریزی شده است."

به گزارش ایسنا، به نقل از فاکس نیوز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اظهار کرد: ما در حقیقت قبل از شروع جنگ اسناد اطلاعاتی را از طبقه بندی خارج و ارائه کردیم که "این اسناد نشان می‌دهند طرحی از جانب بالاترین سطوح دولت روسیه برای هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالف حمله، برای اعمال خشونت علیه آنها، سازماندهی تلاش‌هایی برای بدرفتاری با آنها به منظور ایجاد رعب و وحشت در مردم و تسلیم کردن آنها وجود داشته است. بنابراین این چیزی است که برنامه ریزی شده بود."

سالیوان این اظهارات را در مصاحبه ای با برنامه "این هفته" شبکه ای.بی.سی بیان کرد. او به جاناتان کارل، مجری این برنامه گفت، تصاویر "هولناک" تلفات گسترده در اوکراین "کاملاً تکان دهنده" هستند هر چند "تعجب آور" نیستند.

سالیوان در ادامه این صحبتهایش گفت که برخی از جنایات جنگی ادعایی ممکن است نتیجه ناامیدی و خشم نیروهای روسی باشد که فکر می‌کردند یک "پیروزی باشکوه" خواهند داشت.

سالیوان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم قطعا مواردی از ناامید شدن سربازان یا واحدها از بابت مقابله اوکراینی‌ها با آنها وجود داشته است. به آنها گفته شده بود که قرار است یک پیروزی باشکوه  داشته باشند و بدون مواجهه با هیچ مخالفتی در حالی که با استقبال اوکراینی‌ها روبرو می‌شوند، وارد کی‌یف می‌شوند و هنگامی که این اتفاق نیفتاد من فکر می‌کنم برخی از این واحدها دست به این اقدامات بی رحمانه و خشونتها و جنایات جنگی حتی بدون دریافت دستور از رده‌های بالا زدند.

وی افزود: اما اشتباه نکنید، کلیت موضوع جنایات جنگی و خشونتها در مقیاس وسیع در اوکراین، به پای کرملین و رئیس جمهور روسیه نوشته می‌شود.

سالیوان همچنین در یک مصاحبه متفاوت با برنامه "دیدار با مطبوعات" در شبکه ان.بی.سی با این پرسش مواجه شد که آیا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اقدام بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که اخیرا به شکلی غیرمنتظره از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین بازدید و با رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد، پیروی خواهد کرد.

سالیوان در پاسخ گفت: بایدن در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر به کی‌یف ندارد. اما به شما می‌گویم که او روزانه در دفتر بیضی در کاخ سفید و در اتاق وضعیت می‌نشیند و به سازماندهی و هماهنگ سازی مساله تحویل تسلیحات در جهان می‌پردازد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر منصوب شدن یک ژنرال جدید برای رهبری تلاش‌های روسیه در این درگیری گفت که جهان قبلاً شاهد توسل روسیه به سیاست "زمین سوخته در جنگ" در حمله به اوکراین بوده است.

چندین رسانه در روزهای اخیر گزارش دادند، ژنرال آلکساندر دورنیکوف به عنوان مسئول رهبری حمله روسیه به اوکراین منصوب شده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، قبل از انتصاب دوورنیکوف، هیچ فرمانده مرکزی بر حمله روسیه در عرصه میدانی نظارت نداشت. دورنیکوف پیشتر مسئول جنگ در سوریه بود.

سالیوان با این سوال مارگارت برنان، مجری برنامه "رو در رو با ملت" در شبکه سی.بی.اس روبرو شد مبنی بر اینکه آیا انتصاب دورنیکوف این سیگنال را می‌فرستد که جامعه بین‌المللی باید منتظر سیاست "زمین سوخته در جنگ" باشد. سالیوان گفت که این سیاست با چگونگی اجرای حمله از سوی روسیه "سازگار" است.

سالیوان بیان کرد: من فکر می‌کنم که این سیاست در واقع با روشی که روسیه از ابتدا این جنگ را انجام داده است، سازگار است.

او اظهار کرد:‌ ما تا الان نیز شاهد اجرای سیاست زمین سوخته در جنگ بوده‌ایم، ما شاهد وقوع خشونتها و جنایات جنگی و کشتار دسته جمعی و تصاویر هولناک و تکان‌دهنده از شهرهایی مانند بوچا و حمله موشکی به کراماتورسک بوده‌ایم. بنابراین من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده این است که ما این موارد را بیشتر خواهیم دید.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین به تصاویری اشاره کرد که از شهر بوچای اوکراین منتشر شد در حالی که در آنها اجساد غیرنظامیان در خیابان‌ها پخش بودند.

در حالی که دولت آمریکا در ماه فوریه ۱۲ مقام روسی را برکنار کرد، سالیوان اظهار کرد، واشنگتن در اخراج دیگر دیپلمات‌های روسی از کشور از بابت ارتکاب فعالیت‌های مشکوک به جاسوسی تردید نخواهد کرد.

سالیوان در ادامه مصاحبه‌اش با شبکه ان.بی.سی گفت که آمریکا "همیشه مراقب هر کسی است که با مساله جاسوسی کردن یا سرویس‌های جاسوسی مرتبط باشد" و "در صورتی که ما نتیجه بگیریم که دیپلماتهای دیگری هم جاسوس باشند، در دست زدن به برخورد بیشتر برای اعلام آنها به عنوان عنصر نامطلوب و اخراج آنها تردید نخواهیم کرد."

چاک تاد، مجری برنامه مذکور با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۴ کشور اروپایی اخیراً به دنبال حمله به اوکراین اقدام به اخراج صدها دیپلمات روس کردند از سالیوان پرسید که آیا آمریکا قصد دارد باز هم کسانی دیگر را از بین تقریباً ۴۰۰ مقام باقی مانده در ایالات متحده اخراج کند.

سالیوان پاسخ داد: ما در واقع ۱۲ دیپلمات روسی را اخراج کرده‌ایم و بسیاری از این کشورهایی که در روزهای اخیر اقدامات خود را اعلام کردند، از اعلام‌های قبلی آمریکا در مورد اخراج‌ها تبعیت کردند.

سالیوان در اظهاراتش که روز یکشنبه مطرح کرد، گفت: با نگاه به روش عملکرد ما می‌بینید که هر سال ارزیابی می‌کنیم چه کسانی به نظر ما دارند مخفیانه برای یکی از سرویس‌های جاسوسی روسیه فعالیت می‌کنند. اگر به این نتیجه برسیم که در اینجا کسی نه به عنوان یک دیپلمات، بلکه به عنوان یک جاسوس حضور دارد، او را اخراج می‌کنیم و به این کار ادامه می‌دهیم.

سالیوان عنوان کرد، کمپین برای منزوی کردن روسیه در اقتصاد جهانی احتمالاً منجر به حذف روسیه به عنوان "یکی از اقتصادهای بزرگ جهان به دلیل فشار اقتصادی که بر آنها وارد کرده‌ایم" خواهد شد.

سالیوان با اشاره به نشانه‌های جنایات جنگی در اوکراین در سطح جهان گفت که آمریکا هنوز "در مورد وقوع نسل کشی به نتیجه نرسیده است".

او به شبکه سی ان ان گفت: اهمیت این برچسب کمتر از این واقعیت است که این اقدامات، ظالمانه، جنایتکارانه، اشتباه و شرورانه هستند و باید قاطعانه به آنها پاسخ داده شود.

وی افزود: و این کاری است که ما انجام می‌دهیم. ما این کار را با حمایت از تحقیقات بین‌المللی و جمع‌آوری شواهد با هدف پاسخگو کردن عاملان آنها تا بالاترین سطوح و همچنین با ارائه تسلیحات پیشرفته به اوکراینی‌ها انجام می‌دهیم که تفاوت عمده‌ای در میدان جنگ رقم میزنند انجام می‌دهیم.

سالیوان همچنین با پرسش درخصوص اینکه کی ممکن است دیپلمات‌های آمریکایی به کی یف بازگردند مواجه شد.

او به برنامه شبکه سی‌بی‌اس گفت: ما در تلاش هستیم که مشخص کنیم کی در وضعیتی مناسب برای آن که بتوانیم حضور دیپلماتیک خود را به کی‌یف بازگردانیم، خواهیم بود. این یک ارزیابی است که از جانب متخصصان امنیتی ما انجام می شود. آنها فعالانه این کار را انجام می‌دهند. در این میان، آمریکا ارائه منابع، تسلیحات، تجهیزات نظامی و همچنین منابع دیپلماتیک را برای حمایت از اوکراینی‌ها افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha