• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401013017959
  • خبرنگار : 71663

ادامه محکومیت‌ توهین افراط گریان سوئدی به قرآن کریم

ادامه محکومیت‌ توهین افراط گریان سوئدی به قرآن کریم

کویت، ترکیه، افغانستان و مصر در بیانیه‌ها و اظهارات جداگانه‌ای اقدام افراط‌ گرایان سوئدی در آتش زدن نسخه‌هایی از قرآن کریم را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از البلاد، پس از آن که راسموس پالودان، سیاستمدار سوئدی- دانمارکی، پنجشنبه، یک نسخه از قرآن کریم را در یکی از محله‌های شهرهای جنوبی سوئد، تحت حمایت پلیس به آتش کشید، موجی از واکنش‌ها، انتقادات و محکومیت‌ها در سراسر جهان آغاز شد.

این حادثه واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت، بطوری که وزارت امور خارجه عراق کاردار سوئد در بغداد را احضار کرد و اعتراض این کشور را نسبت به سوزاندن قرآن کریم تحت حمایت پلیس سوئد، به وی اطلاع داد.

وزارت خارجه عراق هشدار داد که این موضوع ممکن است تأثیر جدی و مخربی بر روابط بین سوئد و مسلمانان به طور کلی و کشورهای اسلامی و عربی و جوامع مسلمان در اروپا به صورت ویژه داشته باشد.

در تازه ‌ترین واکنش‌ها به این اقدام موهن، وزارت خارجه کویت، دوشنبه در بیانیه‌ای اقدام افراط گرایان سوئدی در آتش زدن قرآن کریم را به شدت محکوم و اعلام کرد که این هتک حرمت‌ها باعث تحریک احساسات مسلمانان به شکل خطرناکی می‌شود و ارزش‌های همزیستی و تسامح در جوامع را تضعیف می‌کند.

کویت از جامعه جهانی خواست که مسئولیت خود را برای توقف این گونه اقدامات غیرقابل قبول بر عهده گیرد و در راستای تقویت ارزش‌های مدارا، همزیستی، گفتگو و عدم تعرض به ادیان  توحیدی در جوامع مختلف تلاش کند.

مصر نیز تعرض به قرآن کریم توسط گروهی از افراط گرایان راستگرای سوئدی و متعاقب آن برافروختن احساسات مسلمانان در سراسر جهان در ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه مصر، دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حادثه در زمره اقدامات جناح راست افراطی است که علیه مهاجران به طور عام و مسلمانان به طور خاص انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است که مصر نادیده گرفتن ارزش‌های و تعرض به مقدسات جوامع دیگر را محکوم و بر لزوم احترام به حق آزادی مذهب و عقیده به عنوان یک حق اساسی بشری تاکید دارد.

وزارت امور خارجه مصر این اقدامات را تحریک آمیز خواند و اعلام کرد این گونه اقدامات باعث گسترش شکاف اختلاف‌ها و به دنباله‌ آن نزاع‌ها خواهد شد و از جامعه جهانی خواست نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه نیر به نوبه خود، تعرض به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

وی در یک پیام توییتری نوشت؛ این گونه فعالیت‌ها بر مبنای اسلام ستیزی صورت می‌گیرند که نه تنها تحریک آمیز هستند بلکه کاملا در تضاد با مفهوم  آزادی بیان می‌باشند.

چلیک افزود: واضح است که آنچه اتفاق افتاده جنایت نفرت انگیزی است و کشورهای درگیر نباید اجازه فعالیت این همه نفرت و خصومت را بدهند.

این سخنگو خاطرنشان کرد راستگرایان افراطی صلح و ثبات اجتماعی در اروپا را تهدید می‌کنند.

وی بر لزوم اقدام سیاستمداران و روشنفکران مسئول اروپایی و محکومیت حملات علیه اسلام و مسلمانان تاکید کرد.

طالبان افغانستان هم سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

و وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای از مقامات سوئدی خواست جنایتکاران را به شدت مجازات کنند و اجازه هتک حرمت مقدسات اسلامی را در آینده ندهند.

طالبان با اظهار نظر در مورد اظهارات عاملان در مورد قصد آنها برای تکرار این توهین هشدار داد که چنین اقداماتی به احساسات میلیون‌ها مسلمان در این کره خاکی صدمه می‌زند و ممکن است منجر به عواقب غیرقابل پیش بینی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha