• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401030100856
  • خبرنگار : 71049

در نشست معرفی و بررسی کتاب "دیپلماسی اقتصادی"

متکی: باید در راهبردهای سیاست اقتصادی گذشته تجدید نظر شود

متکی: باید در راهبردهای سیاست اقتصادی گذشته تجدید نظر شود

وزیر خارجه پیشین کشورمان در نشستی به معرفی و بررسی کتاب "دیپلماسی اقتصادی، روندها و چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی" که توسط سیدجلال فیروزآبادی، رضا توکلی و امیرحسین عرب پور به نگارش درآمده است، پرداخت.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در نشست معرفی و بررسی کتاب دیپلماسی اقتصادی؛ روندها و چشم‌انداز منطقه ای و جهانی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد گفت: این کتاب دسته بندی علمی، دقیق و کاربردیی ارایه می دهد که بسیار قابل توجه است. در این کتاب مبادی و مبانی نظری دیپلماسی اقتصادی در دو فصل پرداخته شده است که بسیار مبسوط است.

وی در بخشی از سخنانش در تشریح و معرفی این کتاب با اشاره به اهداف تشکیل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که قرار بود کمک کننده راهبردهای تحول اقتصادی در سطح اقتصاد ملی کشورها و تامین منابع لازم برای کمک به آنها باشند گفت: برزیل و آرژانتین با نقشه های دهه هفتاد قدرت های بزرگ توسط این دو بخش جلو رفتند و آرام رام داشتند بدهکارترین کشورهای جهان می شدند اما وقتی خودشان را از زیر بار این قضیه بیرون کشیدند توانستند رشد کنند. از این رو ضرورت دارد تا در راهبردها و نگرش های گذشته تجدید نظر شود.

متکی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به بررسی کتاب درباره تفاوت سیاست های اقتصادی دو کشور چین و ترکیه اظهار کرد: در کتاب گفته می شود که تفاوت چین و ترکیه این است که ترکیه بدهی خارجی بالایی دارد که تنها در فاصله دو ماهه اخیر 12 میلیارد دلار به این بدهی افزوده شده است و چین هزاران میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. از این رو اقتصاد چین آمریکا را می لرزاند و آمریکا تصمیم تاریخی می گیرد که سیاسیت خارجی اش از غرب آسیا و خاورمیانه را به شرق برای مهار چین منتقل کند و امروز با وجود تفاوت های داخلی جمهوری خواهان و دمورکرات ها اما در اینکه باید چین را بکوبند، دو لبه قیچی هستند و به این مساله در این کتاب به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: اینکه چین و ترکیه در چه حوزه‌هایی تحول ایجاد کردند، اینها هم به نظرم جالب است؛ از ایجاد مناطق آزاد تجاری، موافقت نامه های تجارت آزاد، جذب سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه و توسعه نیافته که از راهبردهای مهم دیپلماسی اقتصادی چین بوده است. در دوران مسوولیت خود در وزارت امور خارجه بارقه امیدی در کشورهای افریقایی ایجاد شده بود، موقعی که چین به سمت تولید انرژی در کشورهای آفریقایی از جمله سودان و غیره رفت و آنها سر از پا نمی شناختند و می گفتند آمریکا وضعیت انرژی ما را به انحصار گرفته است در حد بخور و نمیر به ما امکانات می دهند اما چینی ها متفاوت عمل می کنند. یا سوییسی ها تنباکوی آنها را به عنوان سیگار برگ تولید می کردند اما چین آمد از دولت آن کشور زمین گرفت و زندانیان چین را آنجا آورد و آنجا تنباکو کاشتند و محصول را به چین صادر کرد.

وزیر خارجه پیشین کشورمان گفت: وقتی ما رفتیم به سمت همکاری های نفتی،‌ آفریقایی ها بال درآوردند، اما سیستم نفتی ما کشش چنین ورودی را نداشت و نفتی های ما عادت به آقازادگی کرده بودند و هنوز هم این اخلاق زشت هست. منتظر بودند که از انگلیس و فرانسه و غیره بیایند و برای ما تولید نفت کنند. این رفتار را پادشاه عربستان هم داشت که می گفت، خداوند این نعمت را به ما داده که کفار بیایند این خدمت را به ما کنند.


وی با اشاره به دیداری که وی و تعدادی دیگر از شخصیت‌ها با رییس جمهور، پیش از سفر آقای رییسی به مسکو داشته است گفت: دعوت شدیم تا پیش آقای رییسی برویم و نکاتی اگر داریم درباره این سفر مطرح کنیم ما در آنجا گفتیم که هر توافقی در این سفر که کاملا به نفع ما باشد، تصویب کنید یک میلیون کارمند در سیستم خود دارید که اینها با تمام توان‌شان می‌ایستند تا توافق شما عملی نشود، سفرهای اروپایی و غیر اروپایشان را تماشا کنید؛ این نگاهی است که بر اقتصاد ما چنبره زده است.

متکی در پایان از سیدجلال فیروزآبادی، رضا توکلی و امیرحسین عرب پور نویسندگان این کتاب قدردانی کرد و گفت: این کتاب بدون شک می تواند به عنوان یکی از منابع درسی در دانشگاه های کشور تدریس شود.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha