• جمعه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401032013927
  • خبرنگار : 71129

سفر شولتس به بالکان

سفر شولتس به بالکان

صدراعظم آلمان سفر دو روزه خود به کشورهای غرب بالکان را امروز (جمعه) با هدف کمک به تجدید قوای کارزار متوقف شده عضویت این کشورها در اتحادیه اروپا، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و توقف تاثیرگذاری قدرت‌های رقیب چون روسیه آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی و تداوم آن یک حسی از فوریت را در میان کشورهای مونته‌نگرو، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و کوزوو برای پیوستن و نزدیکتر شدن به اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به این کشورها پیش از سفر شارل میشل، رئیس شورای اروپا به منطقه و نشست رهبران کشورهای غرب بالکان و اتحادیه اروپا در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ است.

چشم انداز عضویت در اتحادیه اروپا برای سال‌ها محرک اصلی تغییرات و همکاری بیشتر در منطقه پس از یک دهه جنگ و تحولات در دهه ۹۰ میلادی بود تا زمانیکه توسعه اتحادیه اروپا متوقف شد و موجی از ناامیدی‌ها در بر داشت.

درگیری‌های لاینحل باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای مانند طرح‌های جدایی طلب‌های صرب‌های بوسنی حامی روسیه است.

فلوریان بیبر، کارشناس مسائل بالکان در دانشگاه گراتس اتریش گفت: این واقعیت که این اتفاق نیفتاده خودش یک مشکل واقعی است و نفوذ فزاینده کشورهای دیگر مانند روسیه و چین نتیجه عدم توسعه این روند است.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا دولت جدید آلمان می‌تواند یک استراتژی واقعی برای پیشبرد این روند ارائه دهد یا اینکه مانند صدراعظم سابق آنگلا مرکل که اعلام کرد از منطقه حمایت می‌کند، اما کاری برای تغییر آن انجام نداد، به سادگی دچار دگرگونی می‌شود؟

شولتش که در دسامبر گذشته میلادی قدرت را در دست گرفته، مساله پیوستن کشورهای غرب بالکان به اتحادیه اروپا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

وزیر خارجه دولت برلین در سفر ماه مارس ۲۰۲۲ خود به منطقه گفته بود: ما منطقه بالکان در قلب اروپا را تسلیم نفوذ مسکو نخواهیم کرد.

شولتس امروز در حالی به کوزوو و صربستان می‌رود که در ماه گذشته میلادی با رهبران دو کشور در برلین دیدار داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز قرار بود این هفته به صربستان سفر کند؛ صربستان در تلاش است تا پیوستن به اتحادیه اروپا را با اتحاد چند صد ساله خود با کرملین متعادل کند. اما سفر لاوروف به صربستان با بستن حریم هوایی کشورهای اطراف لغو شد.

صدراعظم آلمان قرار است پس از کوزوو و صربستان برای صرف شام با نمایندگان "فرآیند همکاری اروپای جنوب شرقی" که نهاد منطقه‌ای بالکان متشکل از ۱۲ کشور است، به تسالونیکی در یونان برود.

وی روز شنبه به مقدونیه شمالی و بلغارستان می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha