• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401032416692
  • خبرنگار : 71038

/نشست انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ در ترکیه؛ وارسی آرایش حزبی/

یک کارشناس مسائل ترکیه: منافع ایران با انتخاب مجدد اردوغان بیشتر تأمین‌ می‌شود

یک کارشناس مسائل ترکیه: منافع ایران با انتخاب مجدد اردوغان بیشتر تأمین‌ می‌شود

یک کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال آینده افزود: در حال حاضر از بین تمام گزینه‌های موجود در ترکیه از جمیع جهات انتخاب شدن اردوغان در این انتخابات به نفع ایران است و منافع ایران با حضور اردوغان بیشتر از گزینه‌های موجود در این عرصه تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، داریوش صفرنژاد در «نشست انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ در ترکیه؛ وارسی آرایش حزبی» که با موضوع انتخابات آتی ریاست جمهوری و مجلس ترکیه و تأثیر آن بر روابط ایران و ترکیه صحبت می‌کرد در بخشی از صحبت‌های خود افزود: ایران و ترکیه در حال حاضر در عرصه دوجانبه با یکدیگر همکاری دارند. در برخی از حوزه‌های منطقه‌ای با یکدیگر رقابت دارند و از دیگر سو در برخی دیگر از حوزه‌های منطقه‌ای دچار تقابل هستند که ما این موضوع را در بحث سوریه و یا گفتمان مقاومت مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اردوغان به همراه تیمش برنامه‌ریزی کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی پیروز شوند و به احتمال بسیار زیاد آن‌ها با آرای نسبی به این هدف دست خواهند یافت، افزود:‌ او در یک سال پیش رو حداکثر تلاش‌ خود را می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و به نظر می‌رسد که در انتخابات پارلمانی نیز به یک پیروزی ائتلافی به همراه حزبش دست پیدا کند.

این کارشناس مسایل ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأثیر متغیرهای خارجی در روند تحولات ترکیه اشاره کرد و گفت: از جمله متغیرهای مهم در این زمینه بحث اتحادیه اروپا و ناتو است. در حال حاضر ترکیه به نوعی بازیگر نیابتی ناتو در مناطقی چون آسیای میانه و قفقاز است.

صفرنژاد همچنین یکی دیگر از مولفه‌های مهم در این زمینه را آمریکا دانست و گفت: در این مدت اردوغان همسویی کامل با آمریکا داشته ولی همکاری کامل نداشته است.

این کارشناس مسائل ترکیه به تأثیرگذاری متغیر آلمان و ترک‌های مقیم آلمان اشاره کرد و افزود: آرای ترک‌های مقیم اروپای غربی می‌تواند در این انتخابات و تعیین کاندیدای پیروز موثر باشد.

وی با بیان اینکه همچنین موضوع کردها و علوی‌ها یکی دیگر از متغیرهای مهم در بحث انتخابات پیش رو در ترکیه است در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: علیرغم اینکه مخالفان لاییک سرسخت اردوغان او را به نوعی فرزند جمهوری اسلامی ایران می‌دانند ولی در ایران عده‌ای او را فرزند نااهل می‌دانند.

این کارشناس مسائل ترکیه با اعتقاد بر اینکه روابط ایران و ترکیه در عرصه دوجانبه در طی این سال‌ها با مشکلات جدی در زمینه‌های ارضی و مرزی مواجه نبوده است و مدل راهبردی در این حوزه همکاری است، افزود: در همین چارچوب شاهد توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی بوده‌ایم.

صفر نژاد همچنین به مشترکات دو کشور در حوزه‌های دینی، قومی، مذهبی اشاره کرد و افزود: در کنار این اشتراکات ما با برخی از اقداماتی که اردوغان در منطقه انجام داده است دارای تقابل جدی هستیم که همان طور که اشاره شد موضوع سوریه یکی از این مسائل است.

وی همچنین با اعتقاد بر اینکه نگاه اردوغان به اسرائیل در روابط با این رژیم نگاه راهبردی نیست، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: ما نباید ترکیه را برابر با اردوغان بدانیم. بالاترین میزان آرای اردوغان و حزبش حدود ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان ترکیه بوده است و ۵۰ درصد جامعه ترکیه را کسان دیگر با عقاید متفاوت تشکیل می‌دهند.

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه ما باید همکاری دوجانبه با ترکیه را به همکاری چندجانبه تبدیل کنیم، تصریح کرد: به نظرم از میان گزینه‌های موجود در جمع کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از جمیع جهات برای ما اردوغان بهتر است و منافع ایران با حضور اردوغان تأمین‌تر خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه روابط دوجانبه ایران و ترکیه تابع روی کار آمدن هیچ حزب سیاسی در ترکیه نیست و این روابط همواره وجود داشته گرچه در مواقعی با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است، خاطر نشان کرد: روابط ایران و ترکیه نباید لحظه‌گرا، تبلیغاتی و رسانه‌ای باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha