• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401032517856
  • خبرنگار : 71661

سازمان ملل: از آغاز کودتا، ۳۸۲ کودک در میانمار کشته یا نقص عضو شدند

سازمان ملل: از آغاز کودتا، ۳۸۲ کودک در میانمار کشته یا نقص عضو شدند

سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از کودکان در برابر حملات شورای نظامی میانمار شد که مصداق «جنایت علیه بشریت» است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، تام اندروز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میانمار در گزارشی اعلام کرد که از آغاز کودتا در سال گذشته تا به امروز دست‌کم ۳۸۲ کودک به دست نیروهای مسلح میانمار کشته یا دچار نقص عضو شده‌اند.

در این گزارش آمده است: حقوق کودکان میانمار هم مانند کودکان دیگر نقاط جهان باید رعایت شده و مورد حمایت قرار بگیرد و ساده‌ترین آن حق اساسی زندگی است. اما در میانمار حقوق کودکان و خانواده‌ها نقض می‌شود. کودکان نه تنها در مسیر گلوله‌های نبرد غیر قانونی شورای نظامی میانمار با مردم این کشور قرار می‌گیرند، بلکه مستقیماً هدف گرفته می‌شوند.

این گزارش کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای اتخاذ رویه‌های عملیاتی توصیه می‌کند تا پاسخ‌های بشردوستانه اضطراری و به‌موقع تسهیل شود. این کشورها همچنین در این گزارش به تغییر از کمک‌های بلاعوض محدود به تامین بودجه اساسی توصیه شدند.

بر اساس این گزارش، بدون بازگشت به مسیر دموکراسی و اقدامات اصلاحی هماهنگ، کودکان میانمار به «نسلی گمشده» بدل خواهند شد.

در ادامه این گزارش آمده است: حملات وحشیانه شورای نظامی میانمار علیه کودکان که اسناد آن در این سند موجود است، بخشی از حملات سازماندهی شده و گسترده جاری علیه مردم میانمار بوده و احتمالاً به معنای جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است.

طبق گزارش‌های واصله به سازمان ملل، سربازان و پلیس میانمار تاکنون ۱۴۲ کودک را مورد شکنجه قرار داده‌اند.

این گزارش با اشاره به اینکه ۷.۸ میلیون کودک در میانمار به مدرسه نمی‌روند، ارتش این کشور و دیگر گروه‌های مسلح را - به دلیل حمله علیه نهادهای آموزشی، اشغال مدارس و سیاسی‌سازی و نظامی‌سازی زیرساخت‌های آموزشی - مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha