• چهارشنبه / ۸ تیر ۱۴۰۱ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401040704972
  • خبرنگار : 71489

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

نظری: قیمت‌گذاری خودرو نباید موجب زیان‌دهی خودروساز شود

نظری: قیمت‌گذاری خودرو نباید موجب زیان‌دهی خودروساز شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی علاقه‌مند به این نیست که خودروسازان کشور ضرر کنند، گفت: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات از سوی بازار تعیین شود، در بازار خودرو شاهد وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

سید غنی نظری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودرو با قیمت بازار موجب هجوم سودجویان به سمت خرید خودرو از کارخانه شده است»، اظهار کرد: کسی علاقه‌مند به این نیست که خودروسازان کشور ضرر کنند؛ چراکه این‌ها سرمایه‌های ملی کشور هستند و نباید ضرر کنند.

وی اشاره به حضور گسترده سودجویان در قرعه‌کشی‌های خودروسازان افزود: اینکه فردی بعد از بیش از چند ده مرتبه ثبت نام در قرعه‌کشی خودروسازان، قرعه به نامش درمی‌آید و خودرویی تحویل می‌گیرد، قطعاً به دنبال سود است. بحث دیگر این است که مثلاً من که ۱۰ میلیون تومان هم پول ندارم در این قرعه ثبت نام کرده‌ام؛ وقتی قرعه به نامم می‌افتد در اینجا سودجویی پیدا می‌شود و ۵۰ میلیون به من می‌دهد و خودش خودرو را تحویل می‌گیرد؛ در مجموع باید گفت که در روش فعلی، خودرو بر اساس نیاز به فروش نمی‌رسد.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد تا خودرو به صورت مستقیم به دست مصرف کننده واقعی برسد؛ البته شرایطی نظیر لزوم گذشت حداقل ۴۸ ماه از آخرین خرید در شیوه‌های جدید فروش از سوی خودروسازان در این زمینه پیش‌بینی شده که اقدامات خوبی است اما باید برنامه‌ای جدی طراحی و اجرایی شود تا دست دلال از بازار خودرو کوتاه و حاشیه سود بین قرعه کشی و بازار اصلاح شود؛ این کار خیلی به کاهش تشنج موجود در بازار کمک می‌کند.

نظری در ادامه مجلس با تاکید بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: اصولاً قیمت را باید بازار تعیین کند اما در کشور ما این‌گونه نیست؛ اگر قیمت را کف بازار و عرضه و تقاضا تعیین کند، اقدام خوبی است اما چون امروز عرضه خیلی محدود و تقاضا خیلی زیاد است، بصورت اتوماتیک قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه اگر قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شود یا قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که خودروسازان از تولید خودرو متضرر نباشند، این توان را دارند تا با تولید انبوه خودرو هیجانات بازار را مدیریت کنند، تاکید کرد: من موافقم که این اتفاق بیفتد و هیجانات کاذب بخوابد، حاشیه سودی که دلالان می‌برند برداشته شود و خودروسازان در تولید خودرو سود ببرند و مقداری روی کیفیت محصولات خود کار کنند.

بیشتر بخوانید:

مرکز پژوهش‌های مجلس: ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

این نماینده مجلس افزود: وقتی خودروسازان می‌گویند زیان‌ده هستند و ناچارند در همین وضعیت به فعالیت خود ادامه دهند، از کیفیت محصولات‌شان کاسته می‌شود؛ این که مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل ناراضی هستند و مشاهده می‌کنیم که ۹۰ درصد ایربگ‌ خودروهای تولیدی باز نمی‌شوند ناشی از همین موضوع استمرار فعالیت در شرایط زیان‌دهی است چراکه در این وضعیت خودروسازان مجبور می‌شوند که از مواد اولیه‌ تولیدات‌شان بکاهند.

 نظری در پایان با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری درباره هیچ کالایی هیچ‌گاه تجربه موفقیت آمیزی نبوده است، اظهار کرد: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات از سوی بازار تعیین شود، در بازار خودرو شاهد وضعیت بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۷:۱۳

خودروساز نباید ضرر کند، چون سهامدارش ژن خوب هست

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۷:۵۲

با طرح عدم استیضاح وزیر صمت مشکلات خودرو حل نخواهد شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۷:۵۴

به نظر شما با این قیمت ها مردم زیان ده نیستند

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۷:۵۷

جناب نماینده مردم! بهتر نیست که کلا یک انقلاب در صنعت خودروسازی اتفاق بیفته؟ یا ترجیح بر این است که همین وضعیت اسفناک با تامین منافع عده‌ای ادامه پیدا بکنه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۸:۱۵

در ایران ۳ قوه داریم مجریه.مقننه.قضاییه اما قوه خودرو ساز از همشون قویتره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۸:۳۰

قرار هم نیست بی کفایتی صنعت خودرو از جیب مصرف کننده پرداخت شود!!

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۸:۴۲

ای رو رو برم سنگ پای قزوینه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۸ ۰۸:۴۵

خودرو سازی که با فن اوری روز دنیا بیگانه است ولگن میسازد ورانت بزرگ از مردم میگیرند باید درش را با گل بست وان مدیر ومهندس را تبعید عقب مانده ترین قبایل در امازون کرد .