• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401042919707
  • خبرنگار : 71610

توافق طرف‌های لیبی با متحد کردن تشکیلات نظامی و توقف درگیری‌ها /الدبیبه: تقسیم قدرت در کار نیست

توافق طرف‌های لیبی با متحد کردن تشکیلات نظامی و توقف درگیری‌ها /الدبیبه: تقسیم قدرت در کار نیست

کمیته ۵+۵ لیبی با برگزاری نشستی به توافقی درباره متحد کردن تشکیلات نظامی و توقف درگیری‌ها در این کشور دست یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، کمیته نظامی مشترک لیبی موسوم به ۵+۵ پس از دو روز نشست متوالی در طرابلس اعلام کرد که اعضای این کمیته بر سر متحد کردن تشکیلات نظامی این کشور و انتخاب یک رئیس ستاد کل برای تشکیلات نظامی لیبی توافق کردند.

این نشست با حضور عبدالرزاق الناظوری، رئیس ستاد ارتش وابسته به خلیفه حفتر و محمد الحداد، رئیس ستاد نیروهای مسلح دولت غرب لیبی و فرماندهان نظامی کمیته نظامی مشترک ۵ + ۵ برگزار شد.

این کمیته در بیانیه‌ای به مهمترین نکات مشخص در روند وحدت نهاد نظامی لیبی اشاره کرد که تحقق آن مستلزم کنار گذاشتن خشونت، امتناع آنها از بازگشت به جنگ، حمایت کامل از دولت غیرنظامی و حذف نهاد نظامی از اختلافات سیاسی است.

طبق این بیانیه، در این نشست همچنین اصولی برای هماهنگی کار میان رؤسای ستاد و ادارات مختلف و موافقت با راه اندازی برنامه‌های آموزشی مشترک میان آنها با توجه به توانمندی‌های موجود، وضع شد.

حاضران در نشست مذکور در ادامه همچنین فعال شدن نیروی مشترکی را که در توافقنامه آتش بس در اکتبر ۲۰۲۰ درباره آن توافق شده بود، تایید کردند.

طبق این بیانیه، در این نشست همچنین طرحی برای آغاز گشت‌زنی مرزی از واحدهای مختلف مرزبانی برای حفاظت از مرزهای لیبی و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان‌یافته و مبارزه با تروریسم در داخل خاک لیبی تدوین شد.

توافقات صورت گرفته میان اعضای کمیته نظامی مشترک لیبی موسوم به ۵+۵ استقبال هیات اعزامی سازمان ملل به این کشور را به همراه داشته است.

از سوی دیگر عبد الحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی در سخنانی مخالفت خود با تقسیم قدرت با طرف‌های دیگر را رد کرد.

وی گفت که برخی طرف‌های شکست خورده شایعاتی را مبنی بر معامله وی با برخی طرف‌ها برای تقسیم قدرت منتشر کرده‌اند.

وی این اخبار را تکذیب کرد و بی‌پایه و اساس خواند.

الدبیبه افزود: ما موافق دولت غیرنظامی و آشتی واقعی هستیم و من معاملات مشکوک را نمی پذیرم و دولت لیبی آماده است تا به محض اعلام کمیسیون انتخابات، انتخابات را اجرا کند.

وی درباره اتفاقات اخیر در شرکت ملی نفت لیبی و برکناری رئیس آن توسط الدبیبه و تعیین رئیس جدید برای آن نیز تاکید کرد: این تغییر ضروری بود، چراکه شرکت نفت تحت کنترل یک فرد بود.

در مقابل، فتحی پاشاغا، نخست‌وزیر مکلف شده توسط پارلمان لیبی در نخستین واکنش به عزل و نصب صورت گرفته در شرکت نفت ملی لیبی توسط الدبیبه بر ضرورت دور نگه داشتن نهادهای اصلی این کشور از اختلافات سیاسی تاکید کرد.

وی خواستار حفظ بی‌طرفی و شفافیت در مدیریت ثروت نفتی لیبی شد.

هفته گذشته  دولت عبدالحمید الدبیبه مستقر در طرابلس، برکناری صنع الله از ریاست شرکت ملی نفت لیبی و انتصاب فرهت بنگدارا، رئیس سابق بانک مرکزی لیبی را به این سمت اعلام کرد. الدبیبه همچنین از تعیین یک کمیسیون چهار نفره برای نظارت بر این واگذاری خبر داد.

صنع الله از ترک سمت خودداری کرده و در یک سخنرانی تلویزیونی در روز چهارشنبه استدلال کرد که دولت الدبیبه فاقد مشروعیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha