• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401050503835
  • خبرنگار : 71477

درخواست اوکراینی‌ها از زلنسکی:جانسون نخست وزیر ما شود/ اهدای مدال "چرچیل" به رئیس‌جمهور اوکراین

درخواست اوکراینی‌ها از زلنسکی:جانسون نخست وزیر ما شود/ اهدای مدال "چرچیل" به رئیس‌جمهور اوکراین

بیش از ۲۵۰۰ اوکراینی طوماری مربوط به اعطای حق شهروندی اوکراین به نخست وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس و انتصاب وی به عنوان نخست وزیر کشورشان را امضا کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس به رغم از دست دادن محبوبیتش در داخل کشور و در نهایت مجبور شدن برای کناره‌گیری از سمتش پس از سیل استعفای وزرای کابینه‌اش در اوایل ژوئیه سال جاری میلادی، به خاطر حمایت صریحش از اوکراین در مبارزاتش با روسیه همچنان یک چهره محترم و قابل تحسین در کی‌یف ست.

تصویر جانسون بر روی نقاشی‌ها، دیوارنگاره‌ها و حتی کیک‌ها در کی‌یف نقش بسته و برخی اوکراینی‌ها با علاقه وی را "جانسونیوک" (Johnsoniuk)  خطاب می‌کنند.

این طومار خطاب به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، نقاط قوت جانسون را به عنوان "حمایت جهانی از بوریس جانسون با موضعی مشخص و شفاف در برابر حمله نظامی به اوکراین و برخورداری از خرد در حوزه‌های سیاسی، مالی و حقوقی" مطرح می کند.

با این حال، این طومار به یکی از جنبه‌های منفی چنین انتصابی اذعان می‌کند و آن این است که این کار مطابق قانون اساسی اوکراین نیست.

در همین حال، چند ساعت پس از امضای این طومار در روز سه‌شنبه در سایت طومارهای رسمی اوکراین، جانسون مدال "رهبری سر وینستون چرچیل" را به زلنسکی به خاطر آنچه که دفتر نخست وزیری انگلیس آن را "شجاعت، مبارزه و عزت فوق‌العاده" در مواجهه با حمله روسیه توصیف کرده، اهدا کرد.

زلنسکی در هنگام دریافت این مدال به امضای این طومار هیچ اشاره‌ای نکرد اما اگر این طومار توسط ۲۵ هزار تن امضا شود موظف خواهد بود تا پاسخی رسمی به آن بدهد.

زلنسکی به هنگام دریافت این مدال از طریق یک تماس ویدئویی از کی‌یف، نقل قولی از چرچیل، نخست وزیر دوران جنگ انگلیس مطرح کرد و گفت: وقتی شرایط دشوار شد، جانسون اصلا به فکر دست کشیدن از تلاش نبود.

جانسون در مراسم اعطای این مدال به زلنسکی که به صورت مجازی در آن شرکت داشت، گفت: چهار صبح ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی بود که با من تماس گرفتید و گفتید که اتفاق باورنکردنی رخ داده و تانک‌های روسی از مرزهای یک کشور مستقل در اروپا عبور کرده و موشک‌های کروز در سراسر اوکراین در حال انفجار هستند. در آن لحظه بحرانی، با یک آزمون رهبری مواجه شدید که به اندازه چالش به وجود آمده برای چرچیل در عملیات بلیتس سال ۱۹۴۰ میلادی جدی و حساس بود.

بلیتس عملیات و بمباران هوایی انگلیس در خلال جنگ جهانی دوم از سوی نیروی هوایی آلمان بود. در این عملیات راهبردی، لندن و نقاط دیگر انگلیس پنجاه و هفت شب پی‌درپی از سوی نیروی هوایی آلمان مورد تهاجم هوایی و بمباران قرار گرفت. در این تهاجم بیش از دو میلیون خانه آسیب‌دیده یا نابود شدند و بیش از ۴۰٫۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. بمباران به اهداف خود که مجبور کردن انگلیس به تسلیم و وارد کردن ضربه جدی به اقتصاد نظامی این کشور بود، نرسید. هشت ماه بمباران هرگز جلوی تولیدات انگلیس را نگرفت، و صنایع جنگی به فعالیت و گسترش خود ادامه دادند.

وی در این مراسم که در مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس برگزار شد، افزود: در حالی که روس‌ها حملات خود به کی‌یف را آغاز کرده بودند، می دانستید که شما در راس فهرست هدف‌هایشان قرار دارید و می دانستید که جوخه‌های قاتلان در حال جست و جو برای پیدا کردن شما هستند. شما می توانستید کی‌ِیف را ترک کنید، می‌توانستید بگویید که نجات اوکراین مستلزم زنده ماندن رئیس جمهورش است. اما شما ولودیمیر، هیچ یک از این کارها را انجام ندادید و انتخاب کردید تا در کی‌یف و در بین مردم اوکراین بمانید درست مثل کاری که چرچیل در سال ۱۹۴۰ میلادی انجام داد و در لندن ماند. تصور می‌کنم که روح چرچیل همگام با شما شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha