• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052921108
  • خبرنگار : 71496

یک هیئت امنیتی عراقی امروز تامین امنیت مرزها با سوریه را بررسی می‌کند

یک هیئت امنیتی عالی رتبه عراقی امروز (شنبه) با هدف اطلاع از تدابیر امنیتی که برای کنترل مرزهای این کشور با سوریه و جلوگیری از ورود تروریست‌های داعش به این کشور در پیش گرفته‌ شده‌ است، خود را به این مرزها رساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، طبق بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق، یک هیئت امنیتی به ریاست عثمان الغانمی، وزیر کشور صبح امروز وارد فرماندهی مرزهای منطقه ششم در غرب شهرک سنجار (غرب استان نینوا) شد تا از روند تامین امنیت در مرزهای سوریه-عراق اطلاع یابد، این هیئت شامل معاون فرماندهی عملیات مشترک، فرمانده نیروهای مرزی و نیز تعدادی از فرماندهان امنیتی عراق بود.

عبد الامیر المحمداوی، مدیر اطلاع‌رسانی فرماندهی تیپ واکنش سریع وابسته به وزارت کشور عراق اواخر هفته گذشته در گفتگویی با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرده بود که "به زودی ماموریت‌ها و عملیات‌ها برای نابودی تروریست‌های باقی مانده در مناطق دوردست و صعب الوصول و نیز ارتفاعات و دشت‌ها اجرا می‌شود، در استان الانبار گروهی از تیپ واکنش سریع حضور دارند که عملیات‌های پیش‌دستانه‌ای‌ را در صحرای الرطبه انجام می‌دهند. ما تیپ‌هایی نیز در سنجار در مرزهای عراق و سوریه برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها داریم چرا که پیش از این تروریست‌ها برای نفوذ به عراق از این مرزها تلاش‌هایی داشتند".

گروه‌های عراقی گهگاه از بازداشت افرادی که از مرزهای سوریه عبور کردند، از جمله تروریست‌های داعش خبر می‌دهند، همین موارد باعث شده عراق برای کنترل مرزها و تقویت حضور امنیتی در آنها اهمیت زیادی قائل باشد.

مقامات عراقی از سال ۲۰۱۸ برای اجرای طرح ایجاد حصار امنیتی در طول مرزها با سوریه تلاش می‌کنند اما این طرح هنوز تکمیل نشده است، در این طرح قرار است یک دیوار بتنی بلند در برخی نقاط و تونلی به پهنای چهار متر و عمق سه متر در برخی نقاط دیگر احداث شود، همچنین این طرح شامل ایجاد سیم‌های خاردار، برج‌های مراقبت، دوربین‌های حرارتی دید در شب و رادارهای هوشمند است که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا پیشتر تعهد داده بود، آنها را تامین کند.

تدابیر در پیش گرفته شده برای تامین امنیت مرزها بر اساس طبیعت منطقه و ویژگی‌های امنیتی آن مختلف هستند اما طبق طرح یاد شده، نیروهای عراق تصمیم گرفتند که تونل و یا آنچه به آن شکاف طولی گفته می‌شود و موانع بتی در بیشتر مناطق مرزی ایجاد شود تا از این نیروها حفاظت کرده و تلاش‌های فردی برای نفوذ به مرزها کاهش یابند.

مساله مرزهای عراق-سوریه که حدود ۶۲۰ کیلومتر بوده و از استان الانبار در غرب عراق و در مقابل از شهرک البو کمال در سوریه آغاز شده و تا استان نینوای عراق و در مقابل استان حسکه در سوریه ادامه دارند، یکی از بزرگترین چالش‌های امنیتی عراق است، تعداد نیروهای امنیتی عراقی که در طول این مرزها مستقر هستند، بیش از ۵۰ هزار سرباز برآورد می‌شود که شامل نیروهای گارد مرزی، ارتش، پلیس فدرال و نیز گروه‌های از حشد شعبی این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha