• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401060100748
  • خبرنگار : 71290

/سیزدهمین نشست مشترک انجمن های دوستی ایران و چین/

کشاورز زاده: ایران می‌تواند بهترین شریک چین در منطقه باشد

کشاورز زاده: ایران می‌تواند بهترین شریک چین در منطقه باشد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با بیان این که سطح روابط ایران و چین با اراده محکم رهبران عالی خود به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافته است، گفت: ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک برای چین باشد.

به‌ گزارش ایسنا، محمد کشاورز زاده سفیر ایران در پکن طی سخنانی در سیزدهمین نشست مشترک انجمن های دوستی ایران و چین اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم سابقه روابط و دوستی ایران و چین به عنوان دو تمدن تاریخی کهن به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. در آن هنگام جاده ابریشم پل ارتباط دوستانه میان دو کشور بوده و مردمان دو کشور نیز در اثر این مراودات تاریخی از یکدیگر تاثیر متقابل پذیرفته اند تاثیراتی که شاید امروز ما هم ریشه باستانی آن‌ها را به درستی به خاطر نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: امروز نیز جاده ابریشم تاریخی احیا شده؛ ولی ارتباط مردم دو کشور تنها محدود به تجارت و بازرگانی نمی‌شود. امروز همکاری دو کشور دوست ایران و چین در تمام زمینه ها رو به گسترش می باشد. امروز به لطف پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات، بستر و ابزار گسترش روابط میان دو ملت بیش از پیش مهیا است.
این دیپلمات کشورمان همچنین بیان کرد: اخیرا پنجاهمین سالگرد برقرای روابط دو کشور را با برگزاری برنامه های ویژه در ایران و چین و صدور تمبر یادبود این مناسبت، پشت سر گذاشته ایم و این روابط اکنون با عزم و اراده محکم رهبران عالی ایران و چین از سطح روابط دو کشور به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یافته است.
کشاورززاده ادامه داد: به تازگی نیز شاهد گفتگوی تلفنی روسای جمهور و وزرای امور خارجه و همچنین سایر تعاملات مقامات دو کشور بوده‌ایم این همکاری دو کشور در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی در حال گسترش است و مقامات دو کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند که در پنجاه سال دوم روابط، افق جدید پیش روی همکاری ایران و چین قرار گرفته است.
سفیر کشورمان در چین همچنین افزود: موضوع خواهر خواندگی میان چند شهر ایران و چین و گشایش کنسولگری چین در بندرعباس از دیگر اخبار و ظرفیت‌های تقویت روابط و همکاری‌های فرهنگی دو کشور در ماه های گذشته بوده است.
وی با بیان این که علی رغم پیشرفت های بدست آمده در سطوح همکاری ایران و چین، هنوز مردم دو کشور شناخت و ارتباط کافی با یکدیگر ندارند، اظهار داشت: امروز سرعت تحولات در دو کشور بسیار بالاست و چین و ایران امروز با چین و ایران سالیان گذشته متفاوت هستند. بسیاری از شما که برای سالهای طولانی با دو کشور در ارتباط هستید این سرعت پیشرفت را حس کرده اید. ما باید تلاش کنیم تا ملت‌هایمان با پیشرفت‌های دو کشور و وضعیت کنونی آنها آشنا شوند.
وی خاطرنشان کرد: ایده کمربند-جاده فرصت مناسبی را برای دو کشور و مردمانش فراهم آورده است که با ایران و چین به عنوان دو کشور مهم مسیر جاده ابریشم آشنا گردند. در صورت شناخت صحیح مردم خودشان در توسعه روابط دو کشور گام برخواهند داشت. یک کمربند-یک جاده بستری برای همکاری‌های برد-برد میان دو کشور و رسیدن به آینده ای مشترک است.
این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه می‌تواند بهترین شریک برای چین باشد. ایران دارای دومین منابع نفت و گاز در دنیا می باشد و می تواند نقش مهمی در تامین انرژی و امنیت برای چین داشته باشد. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی ایران برای تجارت چین با کشورهای اروپایی بی نظیر است. ایران پل میان چین و اروپا و پلی میان آسیای مرکزی با آبهای آزاد است. این نوع همکاریهای برد-برد میان دو کشور را می توان به سایر عرصه را گسترش داد. عرصه هایی از روابط که مردم از آن منتفع شوند و ارتباطات مردم با مردم تقویت شود. همکاریهای علمی و دانشگاهی یکی دیگر از این عرصه هاست. گسترش علم و دانش کلید اصلی توسعه هر کشوری است.
وی ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط همه گیری شاهد بازگشت و افزایش شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه های چین باشیم. کشاورز زاده گفت: این دانشجویان می توانند سفیرانی برای معرفی ایران به جامعه چین باشند. علاوه بر همکاریهای علمی و دانشجویی، گسترش ارتباطات گردشگری نیز می تواند سهم بسزایی در ارتباطات مردم با مردم دو کشور داشته باشد. از طرفی فضای مجازی بستر جدید و بسیار مناسبی برای شناساندن ظرفیت های دو کشور به یکدیگر و توسعه روابط است که لزوم بهره گیری بیشتر از دانشجویان و جوانان و تزریق نیروهای متخصص در این زمینه را بیش از پیش نشان می‌دهد.
کشاورز زاده همچنین بیان کرد: امروز در عصری زندگی می کنیم که ارتباطات مردم با مردم عامل سرنوشت سازی برای گسترش و پایداری روابط دوستانه بین کشورهاست. انجمنهای دوستی چین و ایران نقش بسزایی در برقراری و تعمیق این ارتباطات ایفا نموده که می توان تاثیرات آن رادر عرصه های مختلف روابط دو کشور مشاهده کرد.
بررسی و مطالعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان‌های مخلتف کشور و استفاده از آن برای پیشبرد و تقویت اهداف تعریف شده در روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین به ویژه در جهت کمک به تحقق هر چه مطلوب تر برنامه جامع همکاری ایران و چین، از جمله راه هایی است که انجمن های دوستی می توانند در آن بسیار تاثیرگذار عمل کنند.
وی در پایان تاکید کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن همراه با شما و در کنار شما تلاش خود را برای گسترش روابط دوستانه دو ملت و دو دولت انجام خواهد داد. امیدواریم به زودی شاهد ثمرات حضور و همفکری شما در این نشست در جهت ارتقای روابط دو کشور باشیم.  

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha