• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401071808804
  • خبرنگار : 71415

کاخ سفید قوانین مرتبط با حملات پهپادی آمریکا را سخت‌تر کرد

کاخ سفید قوانین مرتبط با حملات پهپادی آمریکا را سخت‌تر کرد

براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، یک مقام ارشد دولت آمریکا با استناد به یک یادداشت راهبردی محرمانه که به امضای بایدن رسیده است، گفت این دولت در سیاستش در قبال حملات پهپادی در مبارزه با "تروریسم" با هدف به حداقل رساندن تلفات این حملات بازبینی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، این سیاست جدید شامل عملیات‌های رزمی آمریکا در عراق و سوریه که از سوی واشنگتن به دلیل ادامه جنگ در آنجا علیه باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش به عنوان مناطق جنگی طبقه‌بندی شده‌اند، نمی‌شود.

با این حال این قوانین جدید اقدامات آمریکا را در کانون‌هایی نظیر یمن و پاکستان و همچنین افغانستانی که واشنگتن سال گذشته رسما به مداخله‌اش در آنجا پایان داد، محدود می‌کند.

بر اساس این سیاست جدید، تأیید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای افزودن یک مظنون به "تروریسم" به فهرست افرادی که به عنوان اهداف حملات پهپادی تعیین می‌شوند، مورد نیاز است و چنین هدفی باید یک "تهدید مستمر و قریب‌الوقوع برای اشخاص آمریکایی" تلقی شود.

همچنین به اصطلاح "حملات نشانگذاری‌شده" که در آن هدفگیری یک نفر به دلیل تشخیص شباهت رفتار او به یک تروریست از سوی اپراتور پهپاد صورت می‌گیرد، از نظر فنی ممنوع اعلام می‌شود، هرچند که یک مفر قانونی تحت عنوان "مجاز بودن حملات دفاع شخصی به نمایندگی از نیروهای شریک"  باز می‌ماند.

این سیاست بازنگری شده شرط "اطمینان تقریبی" برای اینکه هیچ غیرنظامی در یک حمله آسیبی نبیند (شرطی که در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق تضعیف شده بود) را احیا و تشویق می‌کند که در صورت امکان به جای کشتن، دستگیری صورت بگیرد. علاوه بر این، ارتش آمریکا باید تأیید رئیس هیات وزارت امور خارجه آمریکا در کشوری که در آن قصد حمله را دارد کسب کند.

این سیاست به صورت مفروض اعلام می‌کند آمریکا به قوانین داخلی و بین‌المللی در حملات پهپادی خود در سایر کشورها احترام می‌گذارد، اگرچه سعی نکرده که توضیح دهد چگونه می‌توان بدون اخذ رضایت دولت یک کشور و عدم وجود قطعنامه‌ای صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای این نوع موارد، نظیر مورد سوریه، چنین حملاتی را سر خود انجام داد.

لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی دولت آمریکا وجود این سیاست جدید را تایید کرد، گرچه از ارائه جزئیات بیشتر به نیویورک‌تایمز در این مورد خودداری کرده و صرفاً اظهار داشت، این سیاست به دولت دستور می‌دهد "بالاترین استانداردهای دقت و سختگیری، از جمله برای شناسایی اهداف مناسب و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان را رعایت کند."

برنامه حملات پهپادی آمریکا از بابت ایجاد به اصطلاح "خسارات جانبی" که به کشته شدن غیرنظامیان اشاره دارد، بدنام است. اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که در سال ۲۰۱۵ فاش شدند، نشان دادند که ۹۰ درصد از تلفات حملات پهپادی آمریکا اهداف مورد نظر این حملات نبوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha