• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401072010519
  • خبرنگار : 71604

خدمت‌رسانی ربات انسان‌نمای "آمکا" در یک موزه‌ در دبی

خدمت‌رسانی ربات انسان‌نمای "آمکا" در یک موزه‌ در دبی

"موزه آینده" دبی شاهد حضور ربات انسان‌نمای "آمکا" و خوشامدگویی او به بازدیدکنندگان بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان پس از اطمینان دادن به کارکنان در مورد این که قرار نیست جایگزین آنها باشد، در موزه‌ای در دبی برای خوشامدگویی به بازدیدکنندگان حاضر شد.

ربات "آمکا"(Ameca) که توسط شرکت "اینجینییرد آرتز" (Engineered Arts) ساخته شده است، می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ دهد و مسیرها را در "موزه آینده"(Museum of the Future) دبی نشان دهد.

خدمت‌رسانی ربات انسان‌نمای "آمکا" در یک موزه‌ در دبی

این ربات از هوش مصنوعی برای تولید گفتار استفاده می‌کند و می‌تواند حالات مختلف صورت مانند اخم کردن، پوزخند زدن، چشمک زدن و به هم زدن لب‌ها را ایجاد کند.

در ویدئویی از موزه، آمکا در حال صحبت کردن با کارمند دیگری به نام "آیا"(Aya) و حرکت دادن بازوهایش برای راهنمایی مهمانان به سوی جاذبه‌ها دیده می‌شود.

یک ویدئوی دیگر نشان می‌دهد که در آمکا در قسمت روابط مهمانان کار می‌کند و می‌تواند به انگلیسی و عربی صحبت کند.

حتی آمکا شوخی می‌کند و می‌گوید که فقط با سه باتری قلمی کار می‌کند و از ربات بودن لذت می‌برد زیرا پیری و چین و چروک را تجربه نمی‌کند.

آمکا بیرون از نمایشگاه "فردا امروز"(Tomorrow Today) مستقر خواهد شد. این نمایشگاه، ۵۰ نوآوری در حوزه فناوری را به نمایش می‌گذارد که می‌توانند چالش‌های جهانی را حل کنند.

اینجینییرد آرتز در وبسایت خود نوشت: آمکا که به طور ویژه به عنوان یک پلتفرم برای توسعه فناوری‌های رباتیک آینده طراحی شده، پلتفرم کامل ربات انسان‌نما برای تعامل انسان و ربات است.

خدمت‌رسانی ربات انسان‌نمای "آمکا" در یک موزه‌ در دبی

اگرچه این ربات در حال حاضر نمی‌تواند راه برود اما این شرکت رباتیک می‌گوید که در حال کار کردن روی نسخه‌ای است که آن را شبیه به انسان می‌کند.

اینجینییرد آرتز گفت: پیش از این که آمکا بتواند راه برود، موانع زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. راه رفتن برای یک ربات، کار دشواری است و اگرچه ما در مورد آن تحقیق کرده‌ایم اما یک ربات انسان‌نما با توانایی پیاده‌روی کامل ارائه نداده‌ایم.

اینجینییرد آرتز، هزینه ساخت این ربات را اعلام نکرده زیرا هنوز در حال توسعه آن است اما ربات برای یک رویداد یا نمایشگاهی از این دست در دسترس قرار دارد.

فیلم جدید آمکا که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که این ربات، حالات چهره یک پژوهشگر را در لحظه و با دقت تقلید می‌کند. این پژوهشگر که نام او "چن"(Chen) است، با طیفی از حرکات چشم نسبتا ساده آغاز می‌کند که نگاه کردن به بالا، پایین و اطراف را شامل می‌شود. آمکا در کسری از ثانیه، حرکات را تقلید می‌کند.

همچنین، چن خیلی سریع پلک می‌زند و شکل‌های مختلف دهان مانند جمع کردن لب‌ها و دندان قروچه را امتحان می‌کند که ربات همه آنها را تقلید می‌کند.

اگرچه آمکا در این ویدئو صحبت نمی‌کند اما در ماه گذشته، توانایی انجام دادن این کار را در گفتگو با مهندسان در مورد آینده ربات‌ها نشان داده است.

آمکا گفت که نیازی به نگرانی نیست و ربات‌هایی مانند او اینجا هستند تا کمک انسان‌ها باشند و به آنها خدمت کنند.

اینجینییرد آرتز گفت که پاسخ‌های ربات در این ویدئو از روی متن نبوده و او مانند یک انسان به سادگی پاسخ‌هایی را ایجاد کرده است.

این شرکت در وب‌سایت خود نوشت: هیچ چیز در این ویدئو از پیش تنظیم نشده است. به مدل یک دستور اولیه داده می‌شود که آمکا را توصیف می‌کند و به ربات توصیفی از خود ارائه می‌دهد. این یک هوش مصنوعی خالص است. مکث‌ها، تاخیر زمانی برای پردازش ورودی گفتار، تولید پاسخ و پردازش متن به گفتار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha