• جمعه / ۱۳ آبان ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401081107232
  • خبرنگار : 71049

یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد

فرصت‌های انتخاب "داسیلوا" برای ایران

فرصت‌های انتخاب "داسیلوا" برای ایران

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به انتخاب لولا داسیلوا به عنوان رییس‌جمهور جدید برزیل و تعامل این کشور در آینده با ایران گفت: اگر دولت ایران در تعامل با بزریل خوب کار کند می‌توان مثل دوره اول ریاست جمهوری داسیلوا شاهد تحولات بسیار جدی و بزرگ در روابط تهران و برازیلیا باشیم.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخاب لولا داسیلوا به عنوان رییس جمهور بعدی برزیل با اشاره به اینکه برزیل یک دوره نسبتا سختی را بعد از پایان دوره اول داسیلوا طی کرده است، گفت: در این سه چهار ساله، کرونا تا حدودی به اقتصاد برزیل لطمه زد و روی کار آمدن راست‌گراها باعث شد تا حدود زیادی مجدد طبقه فقیر که تعدادشان هم زیاد است به دست فراموشی سپرده شود و شکاف طبقاتی افزایش یابد. هم‌چنین محیط زیست برزیل بعد از داسیلوا سخت مورد تهاجم قرار گرفت که جنگل‌های آمازون به دست رییس جمهور فعلی بسیار تخریب شدند و درختان را قطع می‌کردند. علاوه بر این سیاست خارجی دولت فعلی به شدت راست گرا بود که تفکرات ترامپیست را ترویج می کرد و باعث می‌شد که روابط با همسایگان صمیمی نباشد و یک نوع سیاست آمریکایی را درباره همسایگان دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: مردم بزریل ذهنیتی که درباره داسیلوا داشتند که توانست برزیل را از نظر توسعه اقتصادی و اجتماعی و روابط خارجی با همه کشورها به جلو ببرد دوباره مورد توجه قرار دادند و با اینکه آقای داسیلوا را زندانی کردند و اتهاماتی وارد کردند و سنش هم بالاست و بیماری سرطان هم دارد که البته کنترل شده است، اما با همه اینها مردم به سمت او رغبت نشان دادند و او را انتخاب کردند با این امید که دوباره مسایل اقتصادی و اجتماعی برزیل مورد توجه قرار گیرد و هم به محیط زیست کشورشان توجه شود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره روابط ایران و برزیل در گذشته و اکنون با روی کار آمدن داسیلوا تصریح کرد: شاید بتوانیم بگویم که در دوره داسیلوا بهترین رابطه را با برزیل داشتیم و رفت و آمدهای سیاسی زیادی انجام شد. هم‌چنین به همراه ترکیه نشستی را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند و فعالیت هایی را با سازمان‌های بین‌المللی داشتند و به مرحله خوبی از توافق رسیدند اما در لحظه آخر دولت آمریکا که تحت فشار اسراییل بود و تمایلی به این طرح نشان داده بود، زیر توافق زد و این طرح را نپذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روحیه داسیلوا و توجهش به سیاست خارجی به ویژه که با کشورهای جهان سوم تعامل خوبی هم دارد، اگر دولت  بتواند خوب کار کند می‌توان شاهد تحولات زیادی بود. از آنجایی که ایران با ونزوئلا رابطه خوبی دارد، با برزیل هم می‌تواند رابطه خوبی را رقم بزند.

فرجی‌راد اظهار کرد: برزیل در بلوک منطقه‌ای اقتصادی مرکوسور است و این پیمان همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین کشورهای آمریکای لاتین را تقویت می کند و نزدیکی به برزیل به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین کشور آمریکای لاتین می‌تواند ایران را به دیگر کشورهای این منطقه نزدیک کند. به علاوه با آمدن داسیلوا روابط ونزوئلا و برزیل بهبود پیدا می‌کند و ایران هم می‌تواند از این فرصت استفاده کند و شرایط را برای حضور اقتصادی و تجاری در این منطقه بیش از پیش فراهم کند.

وی تاکید کرد که ایران می‌تواند از امکانات برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین به ویژه در حوزه غلات استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha