• شنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401081107251
  • خبرنگار : 71049

فلاحت‌پیشه مطرح کرد

مداخله‌گری و توسعه‌طلبی؛ عملکرد "سوناک" در سیاست خارجی

مداخله‌گری و توسعه‌طلبی؛ عملکرد "سوناک" در سیاست خارجی

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: ریشی سوناک برای محکم کردن پایگاه خود در کشور و در بین محافظه‌کاران انگلیس در سیاست خارجی هم‌چنان مداخله‌گرو توسعه‌طلب پیش می‌رود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر انگلستان گفت: اتفاقی که در انگلستان افتاده به هر حال متاثر از تحولاتی است که در داخل این کشور تحت عنوان ادامه مسیر اقتصاد نولیبرالی از آن یاد می شود و نیز تحت تاثیر برگزیت. این دو عامل از یک سو سرنوشت انگلستان را مشخص می‌کند و از سویی بزرگترین نوسانات را در این کشور شکل داده است.

وی ادامه داد: جریان محافظه کار در موضوع برگزیت نوعی نژادپرستی پنهان را در پیش گرفتند یا به عبارتی نومحافظه‌کاران انگلیسی به این نتجیه رسیدند که از ادامه حضور در اتحادیه اروپا نه تنها بهره‌ای نمی‌برند بلکه از مناسبات سیاست خارجی دچار ضرر هم شده‌اند و به طور مشخص همواره ناراحت بودند که چرا شش میلیون کارگر خارجی از اروپای شرقی باید نسبت به خود انگلسیی‌ها شرایط یکسان داشته باشند. از ابتدای پادشاهی این کشور بخش عمده‌ای از دنیا در استخدام این کشور قرار گرفته است و اینگونه بود که یک چهارم مردم دنیا زحمت می کشیدند برای انگلیسی‌ها. با تضعیف اتحادیه اروپا انگلیس در داخل با رکود و ضعف در تامین رفاه مردم مواجه شده است به شکلی که مردم و نیز صاحبان قدرت در انگلیس از روند و سیاست انگلیس ناراضی بودند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به روی کار آمدن ریشی سوناک اظهار کرد: معقتدم آقای سوناک در رابطه با حل مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردم مشکل خواهد داشت و اگر نتواند برای این شرایط راه‌حلی پیدا کند شاهد شکست دو جانبه سیاست نومحافظه‌کاری و برگزیت در انگلیس خواهیم بود.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این که سیاست نخست‌وزیر جدید در قبال ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد: انگلستان همواره سعی کرده‌ اگر روابطش با ایران به مو هم برسد اما پاره نشود. روابط ایران و انگلستان ریشه‌های سنتی دارد به شکلی که در این تعامل طبعا منافعش در ایران و منطقه حفظ شود.

وی با یادآوری این که «وقتی ترامپ روی کار آمد و تحقیق و تفحض درباره ثروت آقازاده‌ها در آمریکا و امکان سنجی اخراج آنها را مطرح کردند، شاهد بودیم که این رویکرد در انگلیس اصلا مطرح نشد و سعی کردند حافظ مناسبات‌شان با ایران باشند» ابراز عقیده کرد: این بخش از تعامل انگلیس با ایران به طور سنتی همیشه دنبال شده است. انگلیسی‌ها از ابتدای پادشاهی سعی داشتند مناسبات خارجی را در راس با سیاستمداران کشورها حفظ کنند. انگلستان سعی کرده در بدترین شرایط مناسبات دو جانبه با ایران این سطح از روابط را حفظ کند. اما هر وقت سیاست ضد ملت ایران شکل می‌گیرد انگلیس در راس سیاست‌های تحریمی و ضد ایرانی است. در موضوع هسته‌ای در راس تروئیکای اروپایی قرار دارند و در شرایط کنونی نیز به سیاست ضد ایرانی شان ادامه می دهند.

این نماینده پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: آقای سوناک اولین نخست‌وزیر غیرانگلیسی است. زمانی که امکان انتخاب فراهم شد با وجود این‌که سابقه برنامه اقتصادی او بیشتر از لیز تراس بود ولی دیدیم که رای نیاورد و حتی اگر شرایط انتخاباتی فراهم می شد باز هم رای نمی‌آورد، اما در شرایط کنونی دلیل انتخابش این است که در میان سیاستمدارن نخبه انگلیس کسی حاضر نبود سرنوشت سیاسی خودش را به بحران حل نشدنی اقتصاد در انگلیس وصل کند و در این خلاء سوناک انتخاب شد.

فلاحت‌پیشه گفت: برای اینکه سوناک پایگاه خود را محکم کند، سعی می‌کند در سیاست خارجی هم‌چنان مداخله‌گر و توسعه طلب پیش رود مثل سایر محافظه‌کاران. اینکه تصور کنیم با آمدن سوناک، روابط انگلیس با ایران به سود ملت ایران پیش گرفته می شود، انتظار بعیدی است. او هم در قالب و ساختاری که از قبل بوده است، عمل می‌کند و سعی می‌کند دوران گذار با ایران داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha