• سه‌شنبه / ۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401090805331
  • خبرنگار : 71610

اقدام بن سلمان برای تغییر هویت تاریخی و اسلامی جزیره شیعه‌نشین "تاروت"

اقدام بن سلمان برای تغییر هویت تاریخی و اسلامی جزیره شیعه‌نشین "تاروت"

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر سرمایه گذاری ۷۰۲ میلیون دلاری عربستان سعودی در پروژه گردشگری جزیره شیعه‌نشین "تاروت"، انجمن مخالفان شبه جزیره عربستان نسبت به تلاش ریاض برای تغییر هویت عربی و اسلامی این جزیره هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد، درحالی که حکومت عربستان سعودی در تلاش است تا موقعیت تاریخی جزیره "تاروت" و ویژگی‌های باستان آن را از بین ببرد، انجمن مخالفان شبه جزیره عربستان نسبت به تلاش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای تغییر کلی هویت این جزیره شیعه نشین مانند دیگر آثار و بناهای تاریخی و اسلامی در مناطق مختلف، از جمله مراکز دیدنی اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره، محله‌های تاریخی در شهر جده و مناطق دیگر هشدار داده است.

در بیانیه این انجمن آمده است: آنچه محمد بن سلمان تحت عنوان "راهنمای توسعه جزیره «دارین و تاروت» و طرح‌های وسوسه‌انگیز" اعلام کرده در چارچوب پروژه‌های گمراه کننده قرار می‌گیرند که نیازهای مردم را برآورده نمی‌کند بلکه هدفش در وهله نخست ایجاد هویتی جدید و تضعیف تنوع فرهنگی مناطق شبه جزیره عربستان است.

انجمن مخالفان شبه جزیره عربستان در ادامه تاکید کرده است: این تنها پوششی برای پنهان کردن فساد اداری و غفلت عمدی است که در بدنه نهادهای عربستان سعودی نفوذ کرده است. این طرح درحالی مطرح شده است که حکومت سعودی نسبت به مطالبات مردم این جزیره برای ساخت یک بیمارستان عمومی بی توجه بوده است و علاوه بر این بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها در این جزیره تعطیل شده‌اند. این مسائل ثابت می‌کند که هدف؛ تغییر موقعیت تاریخی فرهنگی است.

در این بیانیه همچنین آمده است: اقدام عمدی حکومت برای تغییر نام جزیره "تاروت" به جزیره "دارین و تاروت" بیانگر تجاوز به حقایق تاریخی و تغییر هویت ساکنان منطقه بوده و این یک رفتار تحریک آمیز و غیر مسئولانه است و عمداً جایگاه تمدنی ویژه جزیره "تاروت" را هدف گرفته است.

هشدارها نسبت به تغییر هویت تاریخی، فرهنگی و اسلامی جزیره "تاروت" پس از آن مطرح شده است که اخیرا منابع رسانه‌ای اعلام کردند ولیعهد عربستان سعودی، ۷۰۲ میلیون دلار برای هدایت توسعه در جزیره "دارین و تاروت" اختصاص داده است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که بن سلمان دستورالعمل توسعه جزیره را تایید و مجوز ایجاد نهادی برای فرایند توسعه را صادر کرد.

هدف از توسعه این جزیره "بهبود کیفیت زندگی در پادشاهی سعودی و در عین حال توسعه محصولات محلی با بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی جزیره از نظر میراث فرهنگی، محیط زیست و گردشگری" اعلام و گفته شده است که این موضوع به تنوع منابع درآمد اقتصادی در عربستان سعودی هم کمک خواهد کرد.

جزیره تاروت در قسمت شرقی شبه‌جزیره عربستان و در حاشیه خلیج فارس واقع شده و با مساحتی حدود ۷۰ کیلومترمربع، ۱۲۰ هزار نفر را در خود جای داده است. این جزیره چندین روستا و شهر دارد. شهرهای "تاروت"، "دارین" و "دیراه" از جمله شهرهای این جزیره‌اند.

از منظر فرهنگی، قلعه و فرودگاه دارین به عنوان مقاصد گردشگری در نظر گرفته شده‌اند و قرار است تعدادی جشنواره فرهنگی نیز در جزیره برگزار شود. علاوه بر این‌ها، ایجاد مسیرهای متعدد پیاده‌روی برای عبور از دل مناطق بومی جزیره نیز در دستور کار قرار دارد.

در طول مسیر، یک جنگل بزرگ حرا وجود دارد و چندین هتل و اقامتگاه بومگردی نیز در مناطق طبیعی و سواحل خلیج فارس احداث می‌شوند. جاده‌ها، زیرساخت‌ها و پارک‌های عمومی متعدد دارای چندین زمین بازی و امکانات ورزشی مدرن نیز به مجموعه اضافه خواهند شد. طبق این برنامه توسعه، ۴۸ درصد از مساحت جزیره به پارک‌های عمومی، اسکله‌ها، جاده‌ها و امکانات اختصاص خواهد یافت.

طبق اعلام مقامات سعودی، انتظار می‌رود این جزیره سالانه به طور متوسط حدود ۸۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک کند و به این ترتیب، تاثیر اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی بر منطقه داشته باشد.

اقدام بن سلمان برای تغییر هویت تاریخی و اسلامی جزیره شیعه‌نشین "تاروت"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۲

توسعه جزیره کیش هم برای بومیها سودی نداشته. غیر از اینکه زمین رو هم قیمت تهران کردن و واسه همه چیز حتی دریا هم باید با غیر بومی ها رقابت کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۰:۱۲

اخ کی به خودتون هشدار بده که بافقر و گرسنگی کم کردن توان خرید مردم فرهنگ که خوبه ریشه به ملت که جنگ قحطی مرض رو پشت سرگذاشت رو یه همچین از ریشه در آوردید که جوانه ای هم دیگه رشد نکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۰

این حکومت سعودی یک مشت ... به مانند اجدادشان خلفای چند گانه به دنبال نابودی شیعه و غصب ولایت و حکم رانی هستند لعنت خداوند بر گاو های شیر ده

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۰:۲۷

هر سرمایه گذاری البته یک منطفه را پیش می برد و ساخت اقتصاد سنتی آن را به هم می ریزد. راه بهتر این است که پول را به جای سرمایه گذاری در کشور خودش ببرد جای دیگر خرج کند تا هویت کشورهای دیگر عوض شود. سوییس یا لبنان، کانادا یا ترکیه!

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۰

کشور خودشه دلش میخواد هرطور دوست داره بهش رسیدگی کنه...تو اینم دخالت میخواهید بکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۱:۰۴

شما‌سوراخ‌بودن‌جوراب‌شیعیان‌عربستان‌راهم‌به‌‌دولت‌عربستان نسبت‌میدهید‌؟انها‌از‌ما‌بسبار‌خوشبخترند‌دولتشان‌میخواهد‌برایشانکار‌ورفاه‌ایجاد‌ کند‌عیبی‌دارد؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۲۳:۲۸

عربستان از دیدگاه مهدویت ایرانی و شیعی بسیار میترسد،چون میداند واقعیت دارد ولی بشدت موقعیتش در خطر است

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۰۰:۱۳

کشورش هست هر کاری بخواد می‌تونه بکن.ب تو چه؟

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۰۰:۵۹

در ایران ده ها شهر داریم که اسامی شأن تغییر کرده که هیچ تغیری نه در هویت و نه در فقر آنها صورت نگرفته است . کشورها اسامی کشورشان را تغییر میدهند . چرا اینقدر مداخله میکنیم و باعث میشیم آنها هم مداخله کنند.!

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۳

شما نمیخاد درباره عربستان گزارش تهیه کنی

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۷

پایه ظلم یخه...

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۰۷:۴۰

حکومت وهابی عربستان که از یهودیان پنهان هستند غیر از وحشی گری ونابود اسلام هیچ فکری در سر ندارد و بلاخره باید روزی سرنگون شود

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۰۸:۰۳

شهر خودشه و اجازه اش دست خودشه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۱:۵۴

مردک بی مغزبن سلمان مریض

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۲:۱۹

بابا برا خودشه مگه فضولید دنبال دردسر میزدید. اونم میاد شمارو انگولک میکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۰۹ ۱۲:۴۳

من خوندم ولی متوجه اهداف منفی نشدم، هدفش رشد اقتصادی به نظر میرسه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۰۵:۱۰

اینکه داره تو مملکت خودش وبرای پیشرفت یه منطقه فقیر کشورش سرمایه گذاری هنگفت میکنه اسمش خیانته شما دیگه چه تفکراتی دارین اگه سرمایه گذاری نکنه میگن داره مناطق شیعی رو تو بدبختی نگه میداره اگه توسعه بده میگن داره فرهنگشو نابود میکنهه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۰ ۰۶:۵۳

از ایسنا بابت این روشنگری تشکر می کنم و از پیام بعضی افراد تعجب می کنم. حالا اگر در جای دیگر دنیا این فاجعه اتفاق افتاده بود آن را ظلم به هویت فرهنگی و تمدنی آن دیار تلقی می کردند.

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۱ ۰۴:۴۵

نباید به خلفا توهین کنید ما جان مون رو بخاطر ابوبکر وعمرجان واعثمان وعلی فدا میکنیم عریستان هر کاری میکند برای کشور خودش انجام میده جانم فدای خاک عربستان وآل سعود ما اهل سنت جان خود رو فدای خاکی میکنیم که در انجا پیامبر رحمت. ص. وفاطمه زهرا. رض. وعمرجان واصحاب کرام درانجا زندگی کردند زنده باد خاک سحرای مدینه وعربستان جانم فدای خاک عربستان من ربطی به بن سلمان وحکومتش ندارم ولی برای ما احترام قایل هست زنده باد حکومت عربستان و بن سلمان ما اهل سنت وتشیع در ایران وجای جهان باهم برادریم

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۰۳:۱۸

هدفشان ترویج تفکراتی است که حتی مغایر آموزه های مذاهب چهار گانه اهل سنت است و البته تلاش اصلی نیز محو باورها و حقوق شیعیان است ، نسل کشی ، محرومیت از خقوقذشهروندی و حمله به اعتقادات و ترویج خشونت علیه شیعیان مفایر تمام قوانین بین المللی است