• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401092013089
  • خبرنگار : 71234

طرح مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم با اولویت بررسی می‌شود

طرح مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم با اولویت بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد که این طرح مربوط به خدمت پزشکان در مناطق محروم است.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، نمایندگان با اعمال تبصره ۱ ماده ۱۰۰ آیین نامه درباره بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح تبصره ۴ بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت اموزشی در پذیرش دانشجو در دورهای تحصیلات تکمیلی و تخصصی موافقت کردند.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان متقاضی بررسی این طرح با اولویت گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از پزشکان در پایتخت متمرکز شده‌ که باید طبق قانون ۳۰ درصد پذیرش پزشکی عمومی برای مناطق محروم باشد.

به گفته وی پزشکان برای حضور در مناطق محروم انگیزه ندارند. سهمیه‌ ۳۰ درصدی قانون خالی مانده به طوری که بسیاری از دانشجویان حاضرند رشته‌های دیگری را برای تحصیل انتخاب کنند اما به مناطق محروم نروند.

ویس کرمی در توضیح طرح گفت:  این طرح با تسهیل تعهدات دانشجویان، برای پزشکان عمومی و پایه ضریب ۱.۵ و برای سایر پزشکان ضریب ۱.۷ سال برای حضور در مناطق محروم پیش‌بینی کرده و مشوقات کارانه و معافیت های مالیاتی در راستای افزایش انگیزه پزشکان در نظر گرفته است. همچنین پزشکان اجازه تأسیس مطب و یا فعالیت‌های انتفاعی در استان‌های مورد تعهد را برخلاف قانون قبلی خواهند داشت.

جلیل میرمحمدی نایب رییس کمیسیون بهداشت در مخالفت با بررسی این طرح با اولویت گفت: باید این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان بررسی می شد نه اینکه در کمیسیون آموزش مطرح شود.

به گفته وی با اجرای این طرح احتمال کاهش ناگهانی تعداد پزشک متخصص در مناطق محروم زیاد می شود و مشکل ۳۰ درصد ظرفیت سهمیه مناطق محروم را حل نمی کند.

سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در موافقت با بررسی با اولویت این طرح گفت: این طرح مشکل کمبود پزشکان در مناطق کم برخوردار را حل می کند. طبق قانون پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کردند از شرکت در آزمون‌های تخصصی و ادامه تحصیل محروم می‌شدند که این خود عامل مهمی برای کاهش انگیزه پزشکان برای حضور در این مناطق بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha