• جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092516852
  • خبرنگار : 71592

درخواست تل‌آویو برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی

درخواست تل‌آویو برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی

تقریباً دو سال پس از امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش، این رژیم خواستار افزایش سطح روابط با این کشور است و در سایه بحران جهانی اقتصاد، خواهان همکاری منطقه‌ای با مراکش و حتی به رسمیت شناختن حاکمیت این کشور بر صحرای غربی است.

به گزارش ایسنا، مئیر بن شبات، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل و دیوید آهارونسون، مشاور وزیر همکاری منطقه‌ای این رژیم به روزنامه اسرائیل الیوم گفتند، در پی درگیری مستمر درباره نظم جهانی و وجود بحران در اقتصاد جهان رباط و تل‌آویو می‌توانند با برداشتن گامی دیگر در راستای توافقنامه عادی سازی روابط راه حل‌هایی ارائه دهند که به حل چالش‌های موجود کمک کند.

آن دو گفتند، با تجدید روابط، پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و مراکش برقرار شد، این کشور به یکی از مقاصد گردشگری محبوب اسرائیلی‌ها تبدیل شد، توافقنامه‌های زیادی بین وزارتخانه‌های دولتی، مؤسسات دانشگاهی، شرکت‌ها و سازمان‌ها امضا شد و پس از گذشت دو سال از عادی سازی روابط، اکنون زمان بهره برداری از امکانات این شراکت فرا رسیده است زیرا مراکش و اسرائیل به عنوان دروازه‌هایی برای دریای مدیترانه از غرب و شرق عمل می‌کنند و اسرائیل، مراکش و سودان می‌توانند همکاری کرده و برای بحران جهانی غذا که پس از جنگ اوکراین بدتر هم شده، راه حل‌هایی ارائه دهند.

این دو مقام صهیونیستی گفتند، سودان زمین حاصلخیزی دارد که برای تبدیل شدن به منبع جایگزین گندم به آن نیاز دارد، اما فاقد دانش و ابزار لازم است و اسرائیل و مراکش می‌توانند این شکاف‌ها را پر کنند تا دانش اسرائیل در زمینه فناوری کشاورزی و فسفات را از مراکش به آفریقا بیاورند. همچنین به دلیل بحران جهانی انرژی و محدودیت‌های اعمال شده بر واردات گاز از روسیه، همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند راه حل‌های جایگزینی باشد تا به این ترتیب پروژه‌های خط لوله گاز طبیعی بین نیجریه و مراکش، خط لوله گاز از اسرائیل به اروپا و خط لوله نفت از خلیج فارس به اروپا بیش از هر زمان دیگر مهم شود، به علاوه حاکمیت مراکش بر صحرای غربی به رسمیت شناخته شود که این اقدام باعث تقویت روابط دو طرف و تضعیف جبهه پولیساریو خواهد شد.

اسرائیلی‌ها گسترش روابط با مراکش را فرصتی برای دریافت اطلاعات بیشتر از تحولات کشورهای شمال آفریقا در سواحل مدیترانه، منطقه ساحل و جنوب صحرای آفریقا می‌دانند که به آنها کمک می‌کند به سطح اطلاعاتی و روابط سیاسی دست پیدا کنند. آنها نیاز خود به روابط با مراکش را با هدف افزایش نظارت اطلاعاتی بر الجزایر، افزایش نفوذ در لیبی پنهان نمی‌کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha