• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401092919371
  • خبرنگار : 71664

/مهارت‌محور شدن دروس و تعریف سرفصل‌ها براساس نیاز منطقه‌ای/

آموزش مهارتی در سیستم آموزش رسمی جایگاهی ندارد

آموزش مهارتی در سیستم آموزش رسمی جایگاهی ندارد

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه نظام آموزشی ایران به یک دانشجو که به منظور تحصیل در مقطع دکتری وارد دانشگاه می‌شود و فردی که پس از مقطع کارشناسی می‌خواهد وارد بازار کار شود به یک چشم نگاه می‌کند، گفت: شرایط این دو متفاوت است و وقتی یک فرد با هدف تحصیل تا مقطع دکتری وارد دانشگاه می‌شود، نیاز است که اصول تئوری و نظری را فراگیرد اما یک فرد که پس از مقطع کارشناسی می‌خواهد وارد بازار کار شود به این مباحث نیاز ندارد. بنابراین لازم و ضروری است که میان این دو گروه تفاوت قائل شویم.

دکتر عباس کتابی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش به ۲ دو دسته "رسمی" و "غیررسمی" تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر، دانشجویان ناچار هستند برای فراگرفتن یک توانمندی و مهارت به کلاس‌های خارج از دانشگاه مراجعه‌کنند. اگرچه هزینه های فراگرفتن این مهارت‌ها گران‌ است اما مهارت آموزان به واسطه آن می‌توانند، شغل داشته باشند. در حال حاضر، مهارتی که می‌تواند موجب اشتغال شود، وجود دارد اما در سرفصل‌های رسمی و استانداردهای کلاسیک جایگاهی ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دروس مهارتی در آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: عدم مهارت‌های فردی، اجتماعی و تخصصی از چالش‌های نظام آموزشی به حساب می‌آید. برخی از دروس ۳ واحدی هستند؛ اگر به جای آن درس ۳ واحدی، ۳ درس مهارتی ارائه شود، می‌تواند منجر به اشتغال شود. به منظور توسعه دروس مهارتی باید از اساتیدی بهره ببریم که توانایی و مهارت دارند. ارتباط با فنی‌حرفه‌ای‌ها هم می‌تواند در این زمینه موثر باشد؛ دانشگاه کاشان، اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای تحول برنامه درسی و بازنگری دروس در دانشگاه کاشان، تصریح کرد: این شورا، دروس دانشگاهی را بر مبنای یک مکانیزم تعریف شده، بازنگری می‌کند. در این راه این احتمال وجود دارد که یک رشته را کنار بگذاریم و یک میان‌رشته‌ای جدید تعریف کنیم. همچنین برخی از رشته‌های علوم‌پایه شاید مورد اقبال نباشند؛ به همین دلیل، با یک عنوان کاربردی می‌خواهیم که این رشته‌ها را در کانون توجه قراردهیم. به طور مثال، رشته "علوم‌مالی" که از زیرشاخه‌های ریاضی است ، نسبت به ریاضی محض کاربرد بیشتری دارد. دانشجویی که می‌خواهد تحصیلات استاندارد اکادمیک را تجربه کند، در رشته ریاضی محض تحصیل می‍‌کند و دانشجویی که به دنبال اشتغال است در علوم مالی تحصیل می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha