• جمعه / ۱۶ دی ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401101509921
  • خبرنگار : 71664

/مهارت‌محور شدن دروس و تعریف سرفصل‌ها براساس نیاز منطقه‌ای/

دانش آموختگان دانشگاه‌ها تمایل دارند به هنگام اشتغال پشت میز بنشینند!

دانش آموختگان دانشگاه‌ها تمایل دارند به هنگام اشتغال پشت میز بنشینند!

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه تمام دانش آموختگان دانشگاه‌ها تمایل دارند به هنگام اشتغال پشت میز بنشینند، تصریح کرد: مهارت آموزی دانشجویان بسیار اهمیت دارد اما نباید مانند بسیاری از برنامه‌های کشور بدون برنامه ریزی قبلی اجرا شود. لازم و ضروری است که برنامه‌های مدون در ارتباط با مهارت آموزی دانشجویان تبیین شود .   

دکتر محمدنبی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پتانسیل و ظرفیت هر استان را می توان در یک آمایش سرزمینی شناسایی کرد، گفت: اگر آمایش سرزمینی انجام شود، میتوان مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها را بر اساس شرایط و پتانسیل هر منطقه تعریف کرد. به طور مثال،با احتساب اینکه حدود ۷۰ درصد از توت‌فرنگی کشور در استان کرمانشاه کشت می‌شود، می توان در این زمینه سرفصل های تخصصی برای دانشگاه های استان تعریف کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: هنگامی که چنین شرایطی برقرار باشد، دانشگاه‌ها هم تلاش‌می‌کنند سرفصل های درسی را با توجه به نیاز صنایع استان تعریف‌کنند. دانشجویان نیز با توجه به نیاز استان محل سکونت خود، مهارت مورد نیاز را می آموزند .

وی ادامه داد: در حال حاضر، دروس دانشگاهی بر اساس نیاز منطقه‌ای تنظیم نمی‌شود و این باعث می شود یک دانش‌آموخته دانشگاه رازی کرمانشاه ناچار تن به بیکاری دهد یا به مشاغل کاذب روی بیاورد.

مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی اجرا شود

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی شود، زمینه‌های اشتغال دانشجویان فراهم می‌شود. 

وی با بیان اینکه باقی‌ماندن بر رویکرد دانشگاه‌های نسل گذشته در سیستم آموزش عالی از مشکلات کشور به حساب می‌آید، تصریح کرد: دانشگاه‌های نسل اول، تنها به مسائل آموزشی توجه می‌کردند و دانشگاه‌های نسل دوم امور پژوهشی را در کانون توجه قرار دادند. در واقع، دانشگاه‌های نسل دوم دانش را در قالب پژوهش ارائه می‌کردند. دانشگاه‌های نسل سوم نیز دانش را در قالب یک الگو یا محصول پیاده‌سازی می‌کردند. دانشگاه‌های نسل چهارم به تولید انبوه یک محصول بر بستر دانش توجه می‌کنند. نظام آموزشی ایران در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده، باید بپذیریم که در این حوزه ضعف داریم. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های دنیا مانند استنفورد، ام آی تی، سوربن، مونیخ، توکیو و لبنان در کانون توجه قراردارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه مهارت‌آموزی در این دانشگاه‌ها در کانون توجه قرار دارد، دانشجو، میدانی تربیت می‌شود. من بر این باور هستم، مشکل بیکاری در ایران وجود ندارد بلکه مشکل در عدم مهارت ریشه‌دارد. 

وی ادامه داد: به طور مثال، یک صنعت به یک فارغ التحصیل رشته مهندسی برق نیاز دارد اما از آنجایی که یک دانش آموخته مهندسی برق توانایی و مهارت کافی ندارد، توسط شرکت‌ها استخدام نمی‌شود. اگر بتوانیم شرایط ایجاد کنیم که دانشجویان دو روز از رزوهای هفته را در یک صنعت بگذرانند،در راه مهارت‌آموزی دانشجویان اقداماتی انجام داده‌ایم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha