• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401101206718
  • خبرنگار : 71664

/مهارت‌محور شدن دروس و تعریف سرفصل‌ها براساس نیاز منطقه‌ای/

در حال حاضر، نظام آموزش تئوری بر پیکره آموزش عالی غالب است

در حال حاضر، نظام آموزش تئوری بر پیکره آموزش عالی غالب است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه باید در برنامه‌های توسعه‌ای به طرح‌های آموزشی وزن دهیم و طرح‌های آموزشی نیز ارتقاء یابند و آموزش‌ها به صورت مهارتی باشند، گفت: آموزش مهارتی باید در کارگاه و از طریق کار عملیاتی ارائه شود، نه از طریق حضور در کلاس تئوری.

دکتر عرفان خسرویان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نظام‌های آموزشی دنیا به دو گروه تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: یکی از این نظام‌های آموزشی، آموزش‌های عالی تئوری‌محور است که اغلب برمبنای فرمول‌ها و نظریه‌ها متمرکز می‌شود. نظام آموزشی دیگر، زیرنظام آموزش مهارت محور است که به‌جای اینکه بر نظریه و تئوری استوار باشد، عملگرایی و استفاده از کارگاه‌ها، فن و آموزش تجربی را در کانون توجه قرار داده است. اغلب آموزش‌ها در نظام مهارت‌محور توسط مدرسان خبره و با سابقه کار تجربی در کارگاه‌ها ارائه می‌شوند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر، نظام آموزش تئوری بر پیکره آموزش عالی غالب است. در حالی که سیستم آموزشی تئوری به پژوهش و تولید علم منجر می شود، اما زیرنظام دیگر، یک استادکار را برای ورود به بازار کار تربیت می‌کند و نباید از آن غافل بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نسبت به موضوع تربیت نیروی کار و استادکار در سال‌های گذشته غافل بوده‌اند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در این سالها همواره در مسیر آموزش نظری گام برداشته‌اند.با این حال در دو دهه گذشته، جنبش نرم‌افزاری، تلاش‌ها در جهت حفظ پرستیژ علمی و وجاهت بین‌المللی سبب شدند که دانشگاه‌ها جایگاه خود را دریابند. اما اکنون توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی در کشور سبب شده که بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، راهکاری برای ابرچالش‌های کشور نباشند. در حالی که لازم است علاوه بر مبحث توسعه فناوری،افزایش تعداد افرادی که بتوانند با این فناوری کار کنند نیز در کانون توجه قرارگیرد. 

رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای گفت: حکمرانی آموزش عالی باید از مدل "عرضه محور" به سمت سیاست توامان عرضه و تقاضامحور تغییر مسیر دهد.در این راستا لازم است نیاز بازار  شناسایی شود و پس از شناسایی، در دانشگاه‌ها آموزش مهارتی داده شود. این موضوع باید با بوم، منطقه و بازارهای محلی تطبیق داده شود.

دکتر خسرویان با بیان اینکه نقشه‌راه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای بر تحول جدی بنا شده، تصریح کرد: در فصل جدید، این دانشگاه از رویکرد آموزش صرف به سمت تشکیل خوشه‌های کسب‌وکار و واحدهای فناور گام برمی‌دارد. در هفته دولت نیز بیش از ۱۵ مرکز رشد در این دانشگاه افتتاح شد. تلاش می‌کنیم که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را ساماندهی کنیم و آنها را در بازار کار جای‌نشانی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم، زمان دسترسی دانشجویان به اشتغال را در یک کلان‌برنامه کاهش دهیم.الیته به این نکته نیز واقف هستیم که کلان ماموریت‌ها به یک دوره ۴ تا ۸ ساله نیاز دارند، امیدواریم، آثار این کلان ماموریت در یک بازه زمانی ۴ ساله به طور محسوس نمایان شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha