• پنجشنبه / ۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401100804512
  • خبرنگار : 71477

وزارت دفاع چین: مانورهای دریایی مشترک پکن-مسکو بیانگر سطح بالای هماهنگی‌هاست

وزارت دفاع چین: مانورهای دریایی مشترک پکن-مسکو بیانگر سطح بالای هماهنگی‌هاست

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، مانورهای مشترک پکن-مسکو موسوم به "تعامل دریایی ۲۰۲۲" بیانگر سطح بالای هماهنگی میان نیروهای دریایی این دو کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تان کفئی، سخنگوی وزارت دفاع چین در کنفرانسی خبری گفت: این مانورها کاملا بیانگر سطح اعتماد متقابل و میزان بالای تعامل تاکتیکی میان روسیه و چین است که بیش از پیش باعث تعمیق همکاری‌ها و هماهنگی‌های استراتژیک میان این دو کشور شده است.

وی افزود: این مانورها همچنین سطح بالای هماهنگی میان نیروهای دریایی این دو کشور را نشان دادند. روسیه و چین در طول ۱۰ سال انجام مانورهای مشترک، مجموعه کاملی از مکانیسم‌ها و روش‌های هماهنگی، ارتباطات و سازماندهی مانورهای مشترک را شکل داده‌اند.   

این سخنگو در ادامه گفت: چین و روسیه یک سری مانور برای تضمین تردد امن و آزاد در مسیرهای دریایی استراتژیک انجام دادند که نشان داد این دو کشور عزم و توانایی خود را برای مقابله مشترک با تهدیدات علیه امنیت دریایی و همچنین تضمین صلح و ثبات در جهان و منطقه تقویت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این مانورها در شرایط آب‌وهوایی دشوار برگزار شدند اما ناوها توانستند در برابر بادهای تند و آب‌هخای متلاطم مقاومت کنند و با هماهنگی با یکدیگر بر تمامی مشکلات غلبه کنند.

مانورهای تعامل دریایی ۲۰۲۲ از ۲۱ تا ۲۷ دسامبر (۳۰ آذر تا ششم دی ماه) در دریای چین شرقی برگزار شد.

تان کفئی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارتش آزادی‌بخش خلق چین آماده همکاری با ارتش‌های کشورهای عربی و ترویج مشترک ابتکارعمل‌های امنیتی جهانی است.   

وی افزود: نیروهای مسلح چین و کشورهای عربی برای حفظ صلح و ثبات در سراسر جهان بسیار مهم هستند. روابط میان ارتش‌های چین و کشورهای عربی به ویژه در سال‌های اخیر به سرعت در حال توسعه است.

این سخنگو تصریح کرد: همکاری نظامی این کشورها در بسیاری از حوزه‌ها از جمله تبادلات عالی‌رتبه و تبادلات متنوع میان ارتش‌ها بسیار مفید بوده است. این کشورها همچنین مانورهایی با یکدیگر انجام داده و در زمینه تجهیزات، فناوری و آموزش های نظامی با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

وی افزود: ارتش آزادی‌بخش خلق چین آماده همکاری با ارتش‌های کشورهای عربی برای اجرای توافقات حاصل شده در اجلاس چین-جهان عرب، ترویج مشترک ابتکارعمل‌های امنیتی جهانی و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های عملی است.

نخستین اجلاس چین-جهان عرب ۱۰ دسامبر سال جاری میلادی در ریاض برگزار شد. در این اجلاس شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و همچنین وزرای امور خارجه کویت و بحرین و دیگر سیاستمداران ارشد جهان عرب حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha