• شنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401101005324
  • خبرنگار : 71415

افزایش دو برابری فروش تسلیحات آمریکایی به اعضای ناتو در سال ۲۰۲۲

افزایش دو برابری فروش تسلیحات آمریکایی به اعضای ناتو در سال ۲۰۲۲

یک مجله آمریکایی نوشت، در سال ۲۰۲۲ فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای ائتلاف ناتو به لحاظ ارزش و تعداد دو برابر شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، در حلی که جنگ در اوکراین در حال خالی کردن انبارهای نظامی اروپا است، تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات آمریکا شاهد افزایش سهم‌شان در بازار بوده‌اند.

مجله آمریکایی "فارِن پالِسی" در گزارشی با استناد به تحلیل آمار و ارقام پنتاگون نوشت، دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱، ۱۴ مورد فروش تسلیحات عمده به اعضای ناتو را با ارزش حدودا ۱۵.۵ میلیارد دلار داشت. تا پایان سال ۲۰۲۲ اما این دولت ۲۴ معامله تسلیحاتی عمده به ارزش حدودا ۲۸ میلیارد دلار با این کشورها را تصویب کرده است.

هر چند برخی از این معاملات سالها قبل مورد مذاکره قرار گرفته‌اند، اما عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعضای اروپایی ناتو را به افزایش هزینه‌های نظامی خود برای پر کردن مجدد انبارهای تسلیحات، خودروهای نظامی و مهماتشان به دلیل بذل و بخشش از این اقلام به ارتش اوکراین وا داشت.

لتونی، لیتوانی و استونی همگی سفارش خرید سامانه‌های موشک انداز "هیمارس" را که آمریکا ده‌ها عدد از آنها را در اختیار اوکراین قرار داد، داده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا به فروش ۱۱۶ دستگاه تانک آبرامز M۱A۱ به لهستان مجوز داد. این اتفاق بعد از آن افتاد که ورشو از تانک‌های مدل T-۷۲ خود، متعلق به دوران شوروی و همچنین تانکهای PT-۹۱ که لهستانی هستند را به نیروهای کی‌یف داد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و همچنین اذعان چند مقام ارشد، انبارهای تسلیحاتی اروپا و آمریکا به دنبال شتاب آنها برای تسلیح اوکراین رو به خالی شدن هستند.

آمریکا علاوه بر تسلیحاتی که به متحدانش فروخته، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی را از ماه فوریه گذشته تا کنون به کی‌یف اختصاص داده است و تا ۲۱ دسامبر جاری نیز حدودا ۲۱ میلیارد دلار تسلیحات را به اوکراین منتقل کرده است.

فشار بی‌سابقه‌ای که این تشدید اعطای تسلیحات به انبارهای آمریکا وارد کرده است – به عنوان مثال واشنگتن به کی‌یف تا ماه سپتامبر حجم انبوهی موشک‌های جاولین اعطا کرد – باعث رکوردشکنی سودهای صنایع تسلیحات سازی شده است.

چهار مقاطعه کار نظامی بزرگ آمریکا همگی سال ۲۰۲۲ را با رکوردشکنی در افزایش ارزش سهامشان به پایان رساندند. سهام شرکت لاکهید مارتین هم اکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی، ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین شرکت بویینگ نیز که در طول دوران همه گیری کروناویروس به دلیل زمین گیر شدن پروازها در سراسر جهان متحمل ضرر و زیان شد،‌ دوباره کسب‌وکارش به دلیل جنگ اوکراین بهبود پیدا کرده و حالا جایگاه یکسانی با یک سال قبل دارد.

شرکتهای ریتیون و جنرال داینامیکس هم به ترتتیب شاهد افزایش ۱۷ درصدی و ۱۸ درصدی در ارزش سهامشان بوده‌اند.

موفقیت این شرکت‌ها با تقاضای سلاح در اوکراین در هم تنیده شده است. شرکتهای نورتروپ گرومن، ریتیون، پرت اند ویتنی و لاکهید مارتین همگی حامی برگزاری مراسمی در اوایل ماه جاری میلادی در سفارت اوکراین در واشنگتن بودند؛ مراسمی که به دلیل درج لوگوهای آنها روی دعوتنامه‌ها جنجال آفرین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۱ ۰۹:۱۶

تفرقه بیندازحکومت کن.........آمریکا همیشه سیاستش بر این است که در اقصی نقاط جهان جنگ برپا کند و با همسایه هراسی تسلیحاتش را بفروش برساند حتی اگر بین دوستان و متحدانش در ناتو باشد..............