• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401102013009
  • خبرنگار : 71496

جریان صدر؛ شعار «سال تغییر» و بازگشت به سیاست از طریق «نماز جمعه وحدت‌بخش»

جریان صدر؛ شعار «سال تغییر» و بازگشت به سیاست از طریق «نماز جمعه وحدت‌بخش»

در حالی که کابینه محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در آستانه صدمین روز فعالیت خود قرار داشته و گروه‌های سیاسی برای تصویب قوانین انتخابات داخلی آماده می‌شوند، جریان صدر اولین گام‌ها برای بازگشت تدریجی به عرصه سیاسی را از درگاه نماز جمعه وحدت‌بخش در سالی که آن را «سال تغییر» نامید، آغاز کرد، در مقابل مردم عراق به دلیل کاهش مستمر ارزش پول کشورشان خشمگین هستند و چارچوب هماهنگی این نگرانی‌ها را کم اهمیت می‌داند و معتقد است، هیچ توجیهی برای اعتراضات جدید وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المدی، دفتر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق روز دوشنبه اعلام کرد، نماز جمعه این هفته در تمامی استان‌ها از جمله بغداد به صورت مشترک با حضور نمازگزاران شیعه و سنی برگزار می‌شود.

آخرین نماز مشترکی که در بغداد (بیرون از منطقه الخضراء) برپا شد، مربوط به چند روز قبل از تحولاتی بود که جریان صدر آن را "انقلاب عاشورا" نامید و حامیانش مه گذشته بیش از یک ماه در داخل ساختمان پارلمان این کشور تحصن کرده بودند.

یکی از رهبران جریان صدر که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با سایت "المدی" درباره دلایل فراخوان نماز جمعه مشترک و ارتباط آن با بسیج حامیان که این جریان از زمان اعلام کناره‌گیری خود از فعالیت‌های سیاسی پس از درگیری‌های منطقه الخضراء در پیش گرفته، گفت: نماز جمعه یکی از مهمترین عنوان‌های جریان صدر و رمز ارتباط آن با مردم است.

این رهبر جریان صدر در ادامه تاکید کرد: جریان صدر عملیات‌های گردآوری و ساماندهی نیروها و بازسازی برخی‌ از تشکل‌ها را در سالی انجام می‌دهد که آن را سال «تغییر» نامیده، تغییر فراگیر که قطعا شامل تغییرات سیاسی نیز هست.

جریان صدر که همسو با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق است، پیش‌بینی می‌کند که سال جاری میلادی با تغییرات سیاسی بزرگی همراه باشد که احتمالا در سه ماه نخست سال رخ ندهند.

این چهره جریان صدر اظهار کرد: جریان صدر با طرح "البنیان المرصوص" ماموریت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را اجرا کرده و عملیات‌های پاکسازی را در مورد برخی از اهانت‌کنندگان اعمال کرد.

او در ادامه گفت: نماز تنها یک عبادت نیست بلکه در آن پیام‌های سیاسی و اجتماعی وجود داشته و وسیله‌ای برای ارتباط با مردم است.

فراخوان برپایی نماز جمعه مشترک که از دفتر جریان صدر اعلام شد، حامل شعار "سال تغییر" بود. در متن این فراخوان اعلام شد که قرار است جمعه جاری جمعه یکپارچه در تمامی استان‌ها باشد، همچنین قرار است جمعه یکپارچه در استان بغداد در شهرک صدر برپا شود.

آخرین نماز جمعه مشترکی که جریان صدر در بغداد برپا کرد، در جریان تحصن‌ها در داخل منطقه الخضراء بود که با درگیری‌های مسلحانه در اواخر اوت گذشته به پایان رسیدند.

در آن مقطع زمانی مهند الموسوی، سخنران نماز جمعه یکپارچه بغداد اظهار کرد، "وضعیت امروز عراق نتیجه فساد است".

الموسوی در ادامه "احزاب حاکم و وابسته به خارج را متهم کردکه علت بحران فعلی عراق هستند".

پس از آن نماز نیز جریان صدر از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد و چارچوب هماهنگی کابینه تشکیل داد.

المدی پیشتر از عملیات "تحرک دوباره" جریان صدر پیش از انتخابات داخلی که احتمالا اواخر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، خبر داده بود.

هدف جریان صدر از ین عملیات کنترل بر تعداد بیشتری از شوراهای استانداری جهت دستیابی به اکثریت است تا جریان مجبور نشود با هیچ حزبی ائتلاف کند.

جریان صدر در سال گذشته دچار لرزه‌های سیاسی شدیدی شد و طبق ادعاهای خودش، بیش از ۵۰ تن از حامیان را در درگیری‌های مسلحانه‌ منطقه الخضراء از دست داد. پیش از آن نیز مقتدی صدر، رهبر این جریان از بزرگترین دستاورد خود پس از سال ۲۰۰۳ دست کشید و در ژوئن ۲۰۲۲ تصمیم گرفت تمامی نمایندگان خود را از پارلمان خارج کرده و در تشکیل کابینه شرکت نکند.

جریان صدر دو سال قبل طرح جدیدی را با عنوان "البنیان المرصوص" آغاز کرد و آن را حزب جدیدی دانست که در سایه فعالیت می‌کند و در هر لحظه احتمال ورودش به عرصه سیاسی وجود دارد. جریان صدر در واقع به این تشکل جدید رنگ و بوی فرهنگی بخشید و با آغاز مهلت ثبت‌نام برای طرحی شامل دوره‌های رایگان برای دانش آموزان مدارس و سخنرانی‌های دینی، هزاران جوان به آن ملحق شدند.

تا این لحظه هنوز مشخص نیست که آیا جریان صدر دوباره در اعتراضات شرکت خواهد کرد یا نه، هرچند که رهبران آن تاکید کردند این به منزله اعدام جمعی جوانان (اشاره به درگیری‌های منطقه الخضراء دارد) است.

سال گذشته مقتدی صدر برای جلوگیری از تظاهراتی که حامیانش قصد داشتند در مقابل منزلش در منطقه الحنانه شهر نجف برپا کنند، هشدار جدی داد. همچنین او در نوامبر گذشته برای اولین بار پس از بحران سیاسی و کناره‌گیری‌اش خطیب نماز جمعه شهر کوفه بود. در آن زمان حامیانش می‌گفتند، این سخنرانی‌هایی که هیچ‌گونه محتوای سیاسی ندارند، در آینده تغییر خواهند کرد و بیشتر درباره موضوعات سیاسی خواهند بود.

در طرف مقابل، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، رقیب جریان صدر با مشکلات داخلی شدیدی به دلیل بحران دلار و پرونده‌های امتیازهای ویژه مواجه است.

رسول ابو حسنه، از رهبران چهارچوب هماهنگی در گفت‌وگو با سایت "المدی" پیش‌بینی کرد که برخی طرف‌ها-که نامی از آنها نبرد- از برخی تعلل‌ها به ویژه در پرونده دلار استفاده کنند.

ابو حسنه اظهار کرد: هیچ توجیهی برای اعتراضات وجود ندارد، مساله دلار به زودی حل خواهد شد و طرحی برای جلوگیری از اعتراضات جوانان وجود دارد.

ابو حسنه که نماینده سابق دولت قانون است، در ادامه گفت: در بودجه سال آتی ۴۵۰ هزار شغل در نظر گرفته شده که از نرخ بیکاری می‌کاهد.

او درباره نماز جمعه یکپارچه نیز گفت: این یک موضوع دینی است و نه سیاسی، هیچ چیزی وجود ندارد که جریان را تحریک کند، جریان صدر هنوز سهمیه‌ای در پست‌های مهم وزارتخانه‌ها و در دبیرخانه کابینه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha