• جمعه / ۲۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401102315394
  • خبرنگار : 71610

پیشنهاد دیپلمات اسرائیلی برای ازسرگیری مذاکرات با سوریه

پیشنهاد دیپلمات اسرائیلی برای ازسرگیری مذاکرات با سوریه

علیرغم تجاوزات مستمر اسرائیل به سوریه در ۱۰ سال گذشته، اما یک دیپلمات اسرائیلی که قبلاً و در زمان حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه در مذاکرات سوریه و رژیم اشغالگر حضور داشته است، پیشنهاد از سرگیری این مذاکرات را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، «گدعون بیگر»، جغرافی‌دان و مورخ دانشگاه تل‌آویو در این باره اظهار کرد: اینگونه به نظر می‌رسد که مطرح شدن ایده صلح با سوریه در شرایط فعلی، از سوی فردی باشد که عقل خود را از دست داده است، حتی می‌توان آن را یک ایده مضحک دانست.

وی گفت: اما به نظر من و برخی افراد دیگر اینگونه نیست و امکان بررسی این ایده وجود دارد، چراکه سوریه همچنان از مشکلات زیادی رنج می‌برد و جنگ داخلی هرچند با شدت کمتر اما همچنان ادامه دارد و بخش‌هایی از آن توسط مخالفان اداره می‌شود و برخی مناطق دیگر نیز تحت کنترل ترکیه است.

بیگر که مسؤول پرونده مرزها در در مذاکرات با سوریه در نشست سال ۱۹۹۹ «شپهردستوون» در آمریکا با حضور بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، ایهود باراک، نخست وزیر وقت اسرائیل و فاروق الشرع، وزیر امور خارجه وقت سوریه بوده است در این باره ادامه داد: اکثر این مسائل در صورتی قابل حل است که سوریه با اسرائیل به توافق صلح دست یابد؛ طوری که هم‌پیمانان دمشق و روسیه از این کشور خارج شده و اقتصاد کشور با کمک‌های بلاعوض اروپا و آمریکا بار دیگر احیا شود.

وی تصریح کرد: چنین توافقی به همان اندازه که برای اسرائیل سودمند است برای سوریه نیز مفید است و ریشه‌های درگیری آنها در پرونده بلندی‌های جولان است و در گذشته، چهار نخست وزیر مختلف اسرائیل یعنی اسحاق رابین، بنیامین نتانیاهو، ایهود باراک و ایهود المرت، تمایل خود را برای بازگرداندن جولان یا بیشتر آن در ازای صلح کامل ابراز کردند و اسرائیل تقریباً به توافق رسید و اگر اتفاقاتی در آخرین لحظات رخ نمی‌داد ممکن بود که این هدف محقق شود.

بیگر همچنین تاکید کرد: چنین اقدامی شوک بزرگی برای اسرائیلی‌ها خواهد بود، اما آنها با بازگشت شبه جزیره سینا به مصر و تخلیه نوار غزه چنین چالشی را تجربه کرده‌اند و می‌دانند که چنین اتفاقی از چند جهت برایشان سودمند است. مهمترین سود اسرائیلی‌ها از این توافق رفع تهدید از جبهه شمالی است؛ چراکه نه حزب الله و نه ارتش سوریه دیگر در مقابل ما نمی‌ایستند و کشورهای عربی به روند عادی سازی روابط ملحق می‌شوند حتی اگر فلسطین جزئی از آن نباشد و این اتفاق در روابط با مصر، امارات، بحرین و مراکش رخ داد.

بیگر در ادامه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توصیه کرد که به صورت محرمانه از تجربیات کارشناسان مسائل سوریه استفاده کند، چراکه آنها خوب بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را می‌شناسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha