• دوشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401110301950
  • خبرنگار : 71610

یک سایت عراقی مطرح کرد

مانع بزرگ پیش‌ روی السودانی برای سفر به واشنگتن

مانع بزرگ پیش‌ روی السودانی برای سفر به واشنگتن

منابع عراقی در حالی طی روزهای اخیر از برنامه ریزی برای سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن خبر داده‌اند که یک مانع بسیار مهم در مقابل او برای انجام این سفر وجود دارد و آن مانع وزرای وابسته به گروه‌های مقاومت این کشور است که آمریکا حاضر به تعامل با آنها نیست.

به گزارش ایسنا، سایت عراقی «صوت العراق» در گزارشی در این باره نوشت که در مسیر سفر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن وزرا و گروه‌های شرکت کننده در دولت قرار دارند که آمریکا حاضر به پذیرش و ارتباط با آنها نیست.

طبق این گزارش، رهایی از این موانع ممکن است دشوار باشد، به ویژه اینکه یکی از مقامات چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) معتقد است که برخی احزاب اجازه تغییر هیچ وزیری را نمی‌دهند.

اکنون چارچوب هماهنگی تغییر موضع داده و از سفر السودانی به واشنگتن دفاع می‌کند و درپی بحران دلار در عراق و به تبع آن نگرانی از شوریدن مردم علیه آن ناگزیر به همراهی با شروط آمریکا در این زمینه است.

در همین راستا، یک مقام در چارچوب هماهنگی گفته است: تمامی گروه‌های عضو چارچوب حتی آنهایی که مخالف حضور آمریکایی‌ها در عراق هستند، نسبت به اهمیت سفر السودانی به واشنگتن متقاعد شده‌اند.

این عضو چارچوب که در یکی از دولت‌های سابق وزیر بوده و حاضر به افشای نامش نشده است، گفت: تا بدین لحظه هیچ دعوتی از سودانی برای سفر به واشنگتن مطرح نشده است.

وی معتقد است، دلیل این اتفاق وزرا و گروه‌های حاضر در کابینه السودانی هستند که توسط آمریکا وتو شده‌اند.

طبق گفته این عضو چارچوب هماهنگی، السودانی حتی در سایه اعلام ارزیابی وزرا و احتمال تغییر آنها، نمی‌تواند وزرای مردود از سوی واشنگتن را کنار بگذارد.

وی در این باره تصریح کرد: اگر السودانی می‌خواهد برخی وزرا را تغییر بدهد، می‌تواند سه وزیر انتخابی خود را تغییر بدهد؛ چراکه احزاب تنها در صورت جابجایی وزرا با اراده خودشان موافق چنین اقدامی خواهند بود.

پس از تشکیل دولت عراق، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که وزرای دارایی، برق و بهداشت توسط السودانی انتخاب شده و ۲۰ وزارتخانه دیگر نیز میان احزاب تقسیم شده‌اند.

یک منبع سیاسی عراقی نیز درباره دلایل تغییر موضع چارچوب هماهنگی شیعیان در قبال سفر احتمالی السودانی به واشنگتن معتقد است، چارچوب هماهنگی علاوه بر اختلافات داخلی، با بحران‌هایی در رابطه با قیمت دلار و تامین گاز برای بهره برداری از نیروگاه‌های برق مواجه است.

وی می‌گوید: ائتلاف چارچوب هماهنگی در تلاش است تا آمریکا را متقاعد کند که فشار بر بانک‌های عراقی را کاهش داده تا آزادی گردش دلار را به آنها بدهد.

واشنگتن بیش از یک ماه است که محدودیت‌های شدیدی را برای انتقال ارز خارجی توسط بانک‌های عراق اعمال کرده و مدعی است که حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار در هفته دلار از عراق به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

نوری المالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون» اخیرا در گفت‌وگوی تلویزیونی در این باره گفت: تنها راه حل بحران دلار؛ کنترل روند نقل و انتقال بانک‌ها و حواله‌ها و جلوگیری از از قاچاق دلار به کشورهای همسایه است.

مالکی افزود: دولت باید به مرحله‌ای از کنترل و نظارت برسد که اجازه جابجایی دلار در خارج از چارچوب‌های مصوب را ندهد و به سراغ آمریکایی‌ها رفته و با آنها در این زمینه توافق کند.

محمود الحیانی، عضو سازمان بدر به رهبری هادی العامری نیز درباره احتمال تغییر برخی وزرا توسط السودانی گفت: برخی اعضای چارچوب هماهنگی به السودانی در زمینه تغییرات آزادی کامل داده‌اند.

وی افزود: قطعا نخست‌وزیر برخی مقامات و وزرا را تغییر خواهد داد و این مساله درحال ارزیابی است.

الحیانی در ادامه درباره موضع هادی العامری به عنوان یکی از رهبران چارچوب هماهنگی در قبال تغییرات در کابینه دولت نیز اعلام کرد: العامری به صورت لفظی به السودانی گفته است که ما از تو در زمینه تغییرات در دولت حمایت می‌کنیم و ابتدا این تغییرات را از ما آغاز کن.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۲۴

متاسفانه امریکا بلده کشور ها رو تو منگنه بذاره و عراق خیلی بیشتر من به شخصه امیدوارم زنده باشم و نابودی دلار رو شاهد باشم ای دلم خنک بشه این سلاح امریکا از بین بره