• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401111007257
  • خبرنگار : 71661

ریابکوف: اکنون مذاکره با کی‌یف و عروسک‌گردان‌های آن بی‌ثمر است

ریابکوف: اکنون مذاکره با کی‌یف و عروسک‌گردان‌های آن بی‌ثمر است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، پس از اعلام تصمیم واشنگتن برای ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین، مسکو دیگر هیچ راهی برای مذاکره با کی‌یف نمی‌بیند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما آماده بررسی هرگونه ابتکار جدی برای حل بحران اوکراین هستیم، اما تاکنون هیچکس واقعا آنها را بیان نکرده است... در شرایط کنونی واشنگتن تصمیم خود را برای تامین تانک برای اوکراین اعلام کرده است و دست نشاندگانش از جمله اتاوا، در حال رقابت هستند که ببینند چه کسی و چه مقدار تسلیحات به اوکراین عرضه خواهد کرد، به خصوص سلاح‌های قدیمی؛ و در این شرایط صحبت کردن نه تنها با نازی‌های اوکراینی، بلکه با عروسک گردانان آنها هم بیهوده است.»

ریابکوف همچنین گفت: «روسیه به هیچ چیزی از جانب غرب نیازی ندارد، اما ناتو در حال پخش داستان‌های ترسناک روس‌هراسی در کشورهای همسایه است.»

این دیپلمات روس افزود: «ما به هیچ چیز از سمت غرب نیاز نداریم، می‌خواهیم که ما را رها کنند. اما ناتو به نوبه خود، با سماجت بی‌خود و دیوانه‌وار که شایسته استفاده بهتر است، پیوسته به سمت مرزهای روسیه خزیده است و در عین حال کشورهای همسایه ما را با داستان‌های ترسناک روس‌هراسی زامبی می‌کند.»

او یادآور شد که روسیه بارها به ناتو هشدار داده بود که تلاش‌های این ائتلاف برای گسترش به سمت شرق عواقبی در پی خواهد داشت.

ریابکوف با تاکید بر اینکه روسیه از منافع امنیتی مشروع خود دفاع خواهد کرد، به اسپوتنیک گفت: «آمریکایی‌ها هشدارهای ما را نشنیدند و آنها را جدی نگرفتند، بلکه به هر طریق ممکن به تحریک کی‌یف علیه روسیه ادامه دادند.»

در ماه دسامبر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که تاکید بر فعالیت‌های آموزشی عملیاتی و رزمی ارتش روسیه در سال ۲۰۲۳ بر تهدیدات مرتبط با گسترش ناتو به سمت شرق متمرکز خواهد بود. مسکو همواره ناتو را اتحادی با هدف تقابل توصیف کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اوایل آوریل ۲۰۲۲ گفت که گسترش بیشتر ائتلاف به سمت مرزهای روسیه ماهیت تهاجمی دارد و اروپا را امن‌تر نمی‌کند.

سرگئی ریابکوف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:‌ «بدیهی است که ایالات متحده نه تنها عامل اصلی بحران اوکراین، بلکه ذی‌نفع اصلی آن هم است. از جمله اینکه واشنگتن، اوکراین را به عنوان یک میدان آزمایش برای محصولات نظامی-صنعتی خود در نظر می‌گیرد، جایی که سیستم‌های تسلیحاتی مختلف و روش‌های استفاده از آن‌ها، از جمله انواع مدرن و بسیار دوربرد، برای مقاومت در برابر تسلیحات روسی آزمایش می‌شوند.»

او افزود، واشنگتن انتظار دارد که با بیرون کشیدن تجهیزات نظامی از اروپا و ارسال آنها «برای دفع» به اوکراین، قراردادهای جدید چند میلیارد دلاری برای خرید محصولات نظامی آمریکا را بر اروپایی‌ها تحمیل کند.

ریابکوف هشدار داد که این «بازی فرصت‌طلبانه و ریاکارانه» برای دست‌اندرکاران «پایان بدی خواهد داشت.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی گواهی بر دخالت مستقیم و فزاینده آنها در این درگیری است. روز چهارشنبه، آلمان متعهد شد که ۱۴ تانک لئوپارد ۲A۶ را به اوکراین بفرستد و این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که برلین بارها از سوی برخی از متحدانش در اتحادیه اروپا و ناتو برای انجام این کار تحت فشار قرار گرفت.

همچنین ریابکوف گفت که مسکو در حال بررسی گزینه برچیدن ساز و کار توافق شده با آمریکا برای کنترل تسلیحات است، ‌اما ترجیحش این است که گفت‌وگوهای ثبات استراتژیک را با واشنگتن ادامه دهد.

«استارت نو» پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان ایالات متحده و روسیه است که در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد. در حال حاضر هم مذاکرات تازه‌ای برای تمدید این پیمان یا جایگزینی آن با معاهده‌ای تازه در جریان نیست.

ریابکوف با اظهار تاسف در صورت از بین رفتن پیمان استارت نو، تصریح کرد که روسیه قصد ندارد آمریکا را به زور در این معاهده نگه دارد. او درباره احتمال نبود هیچ نوع معاهده‌ای برای کنترل تسلیحاتی بعد از ۲۰۲۶ گفت: «برای چنین سناریویی آماده بوده و تبعاتش را بررسی می‌کنیم، از جمله اینکه چطور و در چه فضایی باید بر تضمین امنیت خود تمرکز کنیم. اما حقیقت این است که این سناریو انتخاب ما نیست. مسکو ترجیح می‌دهد به روند گفت‌وگو درباره ثبات استراتژیک ادامه داده و کار بر روی معادله‌ای جدید را آغاز کند که تمامی عوامل تاثیرگذار بر ثبات استراتژیک در آن گنجانده شده باشد.»

این دیپلمات افزود که روسیه به پیمان استارت نو متعهد است، اما آمریکا با جبهه بازدارندگی در برابر مسکو، مقدمه این پیمان را نقض می‌کند، معاهده‌ای که از «تفکیک‌ناپذیر بودن امنیت» سخن می‌گوید.

او گفت که آمریکا با اقدامات گستاخانه و بدبینانه خود علیه روسیه مفاد مقدمه استارت نو را نقض کرده و غرب و روسیه را در خطر تقابل مستقیم قرار داده است.

ریابکوف همچنین گفت که مذاکرات درباره ایجاد یک منطقه امن پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا سخت‌تر شده، زیرا کی‌یف تلاش می‌کند برای خود وقت بخرد.

وی افزود: «نمی‌توان درباره مفاد توافق بر سر منطقه امن اطراف نیروگاه زاپوریژیا صحبت کرد، زیرا رایزنی‌ها با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هنوز ادامه دارد. مذاکرات دشوار پیش می‌روند. ما پیشنهادهای خود را به رئیس این سازمان ارسال کرده‌ایم، اما تا جایی که می‌دانم کی‌یف هنوز پاسخ روشنی به طرح‌های این آژانس نداده است؛ ظاهرا اوکراین سعی دارد زمان بخرد.»

او با متهم کردن اوکراین به حمله به زیرساخت‌های این نیروگاه، گفت: «ظاهرا کی‌یف از این نیروگاه برای باج‌گیری استفاده می‌کند. این بار دیگر نشان می‌دهد که هیچ چیز جلودار مقامات اوکراین نیست. به نظر می‌رسد رهبران این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برای تمامی جرایمی که انجام داده‌اند، ‌مصونیت قانونی دارند.»

در دسامبر ۲۰۲۲ فرانسه اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانسته تسلیحات سنگین و سبک را از این نیروگاه خارج کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که روسیه هرگز سلاح سنگینی به این نیروگاه نبرده و افزود که مسکو به گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره امنیت این بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا ادامه خواهد داد.

این دیپلمات روس همچنین گفت که مسکو در حال آماده‌سازی دور جدیدی از رایزنی‌ها با آمریکا بر سر مسائل دوجانبه بوده و آن را مفید می‌داند، ‌اما هنوز جرئیات این گفت‌وگوها مشخص نیست.

رایزنی‌های دو طرف بر سر مسائل مربوط به ویزا و فعالیت سفارتخانه‌ها ماه گذشته میلادی در ترکیه برگزار شد. ریابکوف در این باره گفت که درباره تعداد کارکنان هیئت‌های دیپلماتیک گفت‌وگویی صورت نگرفته است. او درباره دور بعدی این گفت‌وگوها گفت: «تاریخ و مکان آن هنوز تعیین نشده است. به طور کلی، این گفت‌وگوها از نظر ما سودمند هستند، زیرا هیچ راه دیگری برای حصول توافق و خروج از این بن‌بست نداریم. مسکو و واشنگتن اکنون در حال آماده‌سازی دور بعدی این نشست‌ها هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha