• سه‌شنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401111108304
  • خبرنگار : 71661

هشدار کرواسی به ناتو: نه روسیه صربستان است و نه کریمه، کوزوو!

هشدار کرواسی به ناتو: نه روسیه صربستان است و نه کریمه، کوزوو!
زوران میلانویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی

رئیس‌جمهوری کرواسی ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین را کاری غیراخلاقی دانست و هشدار داد که ناتو نمی‌تواند کاری که در ۱۹۹۹ با صربستان کرد را امروز با روسیه تکرار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، زوران میلانویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی گفت: باید بفهمید که روسیه مثل صربستان نیست. ما کوزوو را "الحاق" کردیم، ما و جامعه بین‌المللی آن را از صربستان جدا کردیم. نکردیم!؟ استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختیم؟ آه ببخشید، اسمش الحاق نبود، تصرف بود! به هر حال، ماجرای اوکراین هم همان مفهوم است.

نیروهای ناتو پس از نزدیک به سه ماه بمباران صربستان به نمایندگی از شبه‌نظامیان آلبانیایی، استان کوزوو را در سال ۱۹۹۹ به کنترل درآوردند. دولت موقت این استان در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد، اما بلگراد که از حمایت روسیه و چین برخوردار است، در برابر فشار آمریکا و اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن آن مقاومت کرده است.

رئیس‌جمهوری کرواسی گفت: من با ارسال هر نوع سلاح مرگباری به اوکراین مخالفم. این کار تنها باعث تداوم جنگ می‌شود. هدفش چیست؟ قطعه‌قطعه کردن روسیه؟ تغییر حکومت؟ دارند از تجزیه روسیه حرف می‌زنند! این دیوانگی است!

میلانویچ این اظهارات را پس از آن اعلام کرد که در هفته گذشته دولت‌های آمریکا و آلمان وعده دادند که تانک‌های «ام۱ آبرامز» و «لئوپارد۲» را به کی‌یف بفرستند. مسکو هشدار داده که این کار خطر تشدید تنش‌ها را در پی دارد، ‌ مخصوصا اگر از سلاح‌های غربی در حمله به شهرهای روسیه یا تصرف قلمرو این کشور استفاده شود. اما واشنگتن و متحدانش در ناتو متعهد شده‌اند که تا هر زمان که لازم باشد به اوکراین کمک کنند تا در این جنگ پیروز شود؛ اهمیتی هم ندارد که تعریف کی‌یف از پیروزی چیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین متعهد شده که تمامی مناطق از دست داده را پس بگیرد، از جمله شبه‌جزیره کریمه که روسیه آن را در ۲۰۱۴ به خاک خود الحاق کرد. اما میلانویچ گفت که کریمه «هرگز برای اوکراین نخواهد شد».

او گفت: کاری که ما (در غرب) می‌کنیم عمیقا غیراخلاقی است. نتیجه ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین، افزایش اتحاد چین و روسیه است. هدف ما در کرواسی این است که از این غائله دور بمانیم. هر نوع دخالتی در این وضعیت به شکل مرگباری خطرناک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha