• شنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401112216841
  • خبرنگار : 71415

مذاکرات روسای جمهور آمریکا و برزیل در کاخ سفید بر سر اوکراین و مسائل دیگر

مذاکرات روسای جمهور آمریکا و برزیل در کاخ سفید بر سر اوکراین و مسائل دیگر

رئیس جمهور برزیل با هدف یک شروع مجدد در روابط با آمریکا بعد از پایان دوران حاکمیت پر تلاطم ژایر بولسونارو، به دیدار رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق متن یک بیانیه مشترک که از سوی برزیل انتشار یافت، در جریان این دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، واشنگتن اعلام کرد برای تقویت پشتیبانی از یک صندوق حمایت از جنگلهای استوایی آمازون تلاش می‌کند. بایدن هم با سفری به برزیل موافقت کرد. همچنین رهبران دو کشور به صحبت درباره ارزشهای مشترکشان در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و حمایت از دموکراسی در مواجهه با "خیزش استبداد" پرداختند.

به نوشته رویترز، بایدن به لولا داسیلوا پیش از نشست خصوصی آنها در دفتر بیضی کاخ سفید اظهار کرد: ما باید به حمایت از دموکراسی و ارزشهای دموکراتیک‌مان که هسته قدرت ما را تشکیل می‌دهد ادامه دهیم. او اضافه کرد، دو کشور در قبال "بحران آب‌وهوایی موضعی یکسان دارند."

بولسونارو در زمان ریاست جمهوری‌اش از حمایت صریح دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برخوردار بود، اما روابط دیپلماتیک برزیل با سایر متحدان سنتی‌ خود در دوران ریاست جمهوری بولسوناروی راست افراطی، سرد شد.

بولسونارو پس از به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲ برزیل که در آن با اختلاف کمی به لولا داسیلوا باخت و دو روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در اول ژانویه، با پروازی به فلوریدا پرواز کرد. چند روز بعد از این اتفاق، یک جنبش خشونت‌طلب از طرفداران بولسونارو که نتایج آن انتخابات را انکار می‌کردند به چند ساختمان دولتی شامل کاخ ریاست‌جمهوری، کنگره و دادگاه عالی برزیل حمله کردند.

لولا داسیلوا در کاخ سفید بدون ذکر مستقیم نام بولسونارو گفت، برزیل "به مدت چهار سال خود را به حاشیه راند."

لولا داسیلوا در ادامه صحبت‌هایش درباره بولسونارو بیان کرد، "او دنیایش را با اخبار دروغ هم در صبح، هم در بعد از ظهر و هم در شب شروع کرد و به پایان رساند." این صحبت رئیس جمهور برزیل بایدن را به خنده انداخت و رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به کنایه گفت: "آشنا به نظر می‌رسد!"

لولا اظهار کرد، برزیل در تلاش است تا جایگاه خود را در جهان تغییر دهد و دو کشور آمریکا و برزیل دیگر هرگز اجازه نخواهند داد حملاتی مانند حملات ماه گذشته میلادی هواداران بولسونارو به ساختمان‌های دولتی یا حملات ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره  آمریکا برای ممانعت از تایید پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، تکرار شوند.

لولا خاطر نشان کرد، دو رهبر همچنین می‌توانند برای مبارزه با نابرابری و تغییرات آب‌وهوایی با یکدیگر همکاری کنند.

به نوشته رویترز، با وجود این گفتگوی صمیمی بین آنها، اما انتظار نمی‌رفت که این دو رهبر درباره جنگ اوکراین با توجه به بی‌طرف بودن لولا داسیلوا نسبت به آن به توافق برسند. بایدن پیش از این یک ائتلاف از کشورها را برای مجازات روسیه به خاطر حمله به اوکراین رهبری کرد.

در بیانیه مشترک رهبران برزیل و آمریکا تصریح شد: "آنها از بابت نقض تمامیت ارضی اوکراین توسط روسیه و الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به عنوان نقض آشکار قوانین بین‌المللی ابراز تأسف کرده و خواستار صلح عادلانه و پایدار شده‌اند."

به نوشته رویترز، لولا داسیلوا خواستار آن شد که مذاکرات صلح با مشارکت بازیگران بی‌طرف‌تر جهانی در قبال جنگ اوکراین رخ دهد. او اظهار کرد که با بایدن بر سر این موضع خود گفتگو کرده است و اضافه کرد که همین علاقه برای پایان یافتن این جنگ را نزد بایدن احساس می‌کند.

رهبر برزیل همچنین از تصمیمش برای مخالفت با ارسال مهمات توپخانه ساخت آلمان در راستای حمایت غرب از ارتش اوکراین دفاع کرد. او پیش از دیدارش با بایدن در یک مصاحبه با سی.ان.ان گفت: "اگر این مهمات را (به اوکراین) می‌فرستادم، به این جنگ پیوسته بودم. من نمی‌خواهم به این جنگ بپیوندم. من صلح می‌خواهم."

بر اساس بیانیه مشترک بایدن و لولا داسیلوا، آنها همچنین توافق کردند برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل به منظور گنجاندن "کرسی‌های دائم کشورهای حوزه آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب در این شورا" با یکدیگر همکاری کنند.

رفتن لولا داسیلوا به کاخ سفید پس از دیداری که او با برنی سندرز، سناتور مستقل و دیگر قانونگذاران حزب دموکرات بایدن داشت، صورت گرفت.

وزارت خارجه برزیل اعلام کرد، حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و محیط زیست محور دستور کار لولا داسیلوا در واشنگتن است.

همچنین بیانیه مشترک رهبران دو کشور اعلام داشت، واشنگتن در طی این سفر لولا داسیلوا با "حمایت اولیه" کنگره آمریکا از طرح تشکیل صندوق آمازون که توسط آلمان و نروژ برای حفاظت از جنگل‌های استوانیی و پروژه‌های توسعه پایدار در این حوزه به جریان افتاده، موافقت کرد.

لولا داسیلوا در کاخ سفید گفت که جنگل‌های آمازون در دولت قبلی برزیل "مورد تهاجم قرار گرفتند" و افزود که متعهد است تا سال ۲۰۳۰ جنگل‌زدایی را به صفر برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha