• دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401120100645
  • منبع : رادیو گفتگو

کنفرانس امنیتی مونیخ در اوج قدرت داعش چه واکنشی داشت؟

کنفرانس امنیتی مونیخ در اوج قدرت داعش چه واکنشی داشت؟

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تشریح ماهیت و رویکرد کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: تعداد کمی از کشورهای عضو ناتو، خاصه اعضای شورای امنیت در این کنفرانس شرکت می‌کردند و این محفل در سال‌های اخیر، مکتب امنیتی غربی را به مداقه می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صدرالحسینی که با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو  سخن می‌گفت، هدف از برپایی این کنفرانس را ترویج نگاه غربگرایانه به حوزه امنیت دانست که پس از فروپاشی شوروی، رو به گسترش گذاشت.

به گفته صدرالحسینی، توقع می‌رود چنین کنفرانسی در راستای امنیت جهانی به بحث و تبادل نظر بپردازد و محورهای اجرایی را مورد توصیه قرار دهد ولی در عمل دیدیم در زمانی که داعش برخاست و کشورهای مختلف را درنوردید و ادعای استقلال و پایتختی کرد، کنفرانس مونیخ هیچ واکنشی نشان نداد و لذا ماهیت خود را بیش از پیش نشان داد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، شنیدن دیدگاه‌های امنیتی برای همه کشورها را امری مورد نیاز عنوان کرد؛ حال آن که کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوانِ مرکزی تاثیر گذار برای امنیت جهانی بروز و ظهور نکرد.

وی نزدیکی دیدگاه‌ها و اظهار نظرهای امنیتی را در این کنفرانس صرفا غرب گرایانه توصیف کرد و ادامه داد: علت اصلی این مسئله جنگ اوکراین است که تا چند روز دیگر وارد دومین سال آن می‌شویم.

صدرالحسینی معتقد است کنفرانس فوق جنگ اوکراین را بهانه کرده و با دعوت از اپوزیسیون ایران اهدافی را در سر داشته است.

وی در پاسخ به چرایی دعوت از این گروه‌ها اظهار کرد: در میان اپوزیسیون اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی علت دعوت از این گروه‌ها، پاسخی بود که مردم ایران در پاییز به آن‌ها دادند و تو دهنی واقعی و رسمی به این گروه‌ها زدند بنابراین نظام سلطه این گروه‌ها را دعوت کرد تا به زعم خود تنفسی مصنوعی به رهبران اپوزیسیون و عوامل سرخورده داخلی بدهد که در گفت‌وگو و صحبت با رسانه‌های بیگانه نیز به این نکات اذعان داشته‌اند.

صدرالحسینی یادآور شد: دستگاه دیپلماسی ما باید رسما به اروپا اعلام دارد که هر مسئله‌ای که در نظر دارد باید با همان کسانی در میان بگذارد که در کنفرانس مونیخ از آن‌ها دعوت کرده‌اند. در حقیقت این اقدام به طرف مقابل می‌فهماند که چه خطای راهبردی را صورت داده است و به نظر می‌رسد این اقدام پیش دستانه و انقلابی خواهد بود که از این پس در هر یک از گفتگوها به طرف مقابل تذکر داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha