• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120301862
  • خبرنگار : 71660

دیدار سرد زلنسکی با نخست‌وزیر ایتالیا/ رم جت‌های جنگنده به اوکراین نمی‌دهد

دیدار سرد زلنسکی با نخست‌وزیر ایتالیا/ رم جت‌های جنگنده به اوکراین نمی‌دهد
زلنسکی و ملونی

به نظر می رسد دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا،در کی‌یف، چندان گرم نبوده است، نخست‌وزیر ایتالیا قاطعانه ارائه هواپیماهای جنگنده به این کشور جنگ‌زده را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت دویچه وله،  جورجیا ملونی، رهبر ایتالیا، در یکی از مهم‌ترین سفرهای خارجی خود از زمان به قدرت رسیدن در اکتبر، بر حمایت کشورش از اوکراین تاکید کرد، اما گفت که از پیشنهاد ارائه جت‌های بمب‌افکن AMX ایتالیا پشتیبانی نمی‌کند.

خانم ملونی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: «در حال حاضر عرضه هواپیما روی میز نیست».

اما واضح بود که تنش‌هایی پیش از کنفرانس مطبوعاتی وجود داشته، زیرا این دو با ظاهری نسبتاً سخت و سرد روبه‌روی یکدیگر عکس گرفتند، یک هفته پس از آن که شریک ائتلافی ملونی، زلنسکی را به خاطر حمله به اوکراین متهم کرد.

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، رهبر فورتزا ایتالیا و دوست دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته گفت که اگر زلنسکی حمله به دو جمهوری خودمختار دونباس را متوقف می‌کرد، جنگ هرگز رخ نمی‌داد.

زلنسکی اظهارات آقای برلوسکونی را نادیده گرفت و گفت که این سرمایه دار ۸۶ ساله رسانه‌ای مجبور نبوده زیر بمباران و خاموشی‌های روزانه ناشی از حملات هوایی روسیه زندگی کند.

رهبر اوکراین گفت که این مهم است که مردم ایتالیا چگونه به حمله روسیه به اوکراین نگاه می کنند و این کشور جنگ زده می تواند حمایت ایتالیا را احساس کند. به نظر من برلوسکونی هرگز خانه اش هر روز با موشک بمباران نشده و خدا را شکر که شریک او از فدراسیون روسیه تانک را وارد خانه او نکرد و اقوام و نزدیکان او را نابود نکرده. فکر می‌کنم آقای برلوسکونی به دلیل خاموشی‌ها مجبور نبوده ساعت سه صبح از خواب بیدار شود تا شروع به شستن لباس‌ها کند و دو روز قبل برای بچه‌هایش غذا درست کند، زیرا ممکن است تا دو یا سه روز آینده به دلیل شرایط برق نباشد.

علیرغم اظهارات شریک ائتلافی خود، ملونی تاکید کرد که ایتالیا به حمایت خود ادامه خواهد داد و گفت که شکست اوکراین "می‌تواند راه را برای تهاجم احتمالی سایر کشورهای اروپایی هموار کند.

وی افزود: آن دسته از افرادی که اوکراین را به لحاظ نظامی حمایت می‌کنند، همان افرادی هستند که از صلح حمایت می‌کنند. پیروزی روسیه به معنی صلح نخواهد بود بلکه یعنی "تجاوز" و شکست اوکراین هیچ چیزی جز اینکه مقدمه حمله احتمالی به سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند، نیست.

او با اشاره به برلوسکونی، گفت که ائتلاف او بدون توجه به اظهارات فردی سیاستمداران، در حمایت از اوکراین با "حقایق" و رای در پارلمان قاطع بوده است. وی ضمن رد ایده ارائه هواپیما به کی‌یف، گفت که ایتالیا در حال بررسی ارسال سامانه های دفاع هوایی بیشتر فراتر از "SAMP/T-MAMBA" است.

وی در ادامه تصریح کرد: ایتالیا به همراه فرانسه بر ارسال سیستم‌های دفاع هوایی تمرکز می‌کند اگرچه ما در حال تنظیم بسته کمکی نظامی جدیدی برای اوکراین هستیم، اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای جهت ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین نداریم.

درحالیکه جزئیات کمک‌های نظامی ایتالیا به اوکراین علنی نشده، اما این دولت راست‌گرا پیشتر فرمانی را به تصویب رساند که حاکی از تداوم حمایت‌های نظامی از اوکراین طی سال جاری میلادی است.

ملونی از زمان روی کار آمدنش، از حامیان سرسخت اوکراین بوده اما شرکای حزبش از جمله «سیلویو برلوسکنی» نخست‌وزیر اسبق ایتالیا و «ماتئو سالوینی» معاون کنونی ملونی و رهبر حزب لیگ ایتالیا در گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را تحسین کردند و روابط با این کشور را بهبود بخشیدند.

 در حالی که خانم ملونی تعهد خود را به اوکراین به وضوح اعلام کرد، بررسی‌ها در ایتالیا نیز نشان داده است که اکثریت ایتالیایی‌ها با ارسال سلاح به اوکراین مخالف هستند و ترجیح می‌دهند با دادن امتیاز به روسیه به صلح دست یابند – گزینه‌ای که ملونی قاطعانه آن را رد کرده است.

نخست وزیر ایتالیا از طریق قطار از لهستان وارد کی‌یف شد و پیش از دیدار با زلنسکی در پایتخت، از شهرهای جنگ زده بوچا و ایرپین در حومه کی‌یف بازدید کرد.

شهردار بوچا، آناتولی فدوروک، سکه یادبودی را به رهبر ایتالیا تقدیم کرد که از پوسته‌های گلوله و گلوله‌های کشف شده در شهر ساخته شده بود.

ملونی همچنین روز دوشنبه در شهر ورشو پایتخت لهستان توقف داشت و در آنجا با ماتئوش موراویتسکی، همتای لهستانی خود دیدار کرد. ملونی گفت: ایتالیا و لهستان به تامین تسلیحات برای اوکراین ادامه خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha