• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120402861
  • خبرنگار : 90057

سالگرد جنگ در اوکراین؛ هشدار گوترش در مورد خطر بروز نزاع هسته‌ای

سالگرد جنگ در اوکراین؛ هشدار گوترش در مورد خطر بروز نزاع هسته‌ای

در آستانه سالگرد آغاز جنگ روسیه در اوکراین دبیرکل سازمان ملل در مورد خطر گسترش جنگ و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد. مجمع عمومی سازمان ملل قرار است امروز در مورد تصویب قطعنامه‌ در ارتباط با اوکراین رأی‌گیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، در آستانه سالگرد آغاز جنگ روسیه در اوکراین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به خطر بالا گرفتن جنگ و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در مورد خطر گسترش جنگ و همچنین به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد.

او در سخنرانی خود در هنگام گشایش این نشست گفت: «در سال گذشته ما نه تنها شاهد افزایش درد و رنج و تخریب بودیم، بلکه روزافزون مشخص‌تر می‌شود که وخامت اوضاع می‌تواند به مراتب شدیدتر شود».

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خطرات گوناگون تصریح کرد: «ما در این میان تهدیداتی تلویحی در رابطه با به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای شنیده‌ایم. استفاده تاکتیکی از سلاح‌های هسته‌ای مطلقا قابل قبول نیست».

گوترش با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که گفته بود، کشورش در صورت قرار گرفتن در موقعیتی تهدیدآمیز از سلاح‌های اتمی استفاده خواهد کرد، تصریح کرد، "اکنون باید هر چه سریع‌تر از پرتگاه فاصله گرفت".

او حمله نظامی روسیه به اوکراین را حمله‌ای به "وجدان مشترک" جهانیان دانست و تصریح کرد که این جنگ نه تنها اوکراین که کل جهان را درگیر کرده است.

گوترش در این رابطه به بیش از هشت میلیون آواره جنگ روسیه در اوکراین و همچنین بحرانی که این جنگ در عرصه تولید و تأمین انرژی و همچنین محصولات غذایی و خوراک به دنبال داشته اشاره کرد.

امروز پنجشنبه ، یک روز پیش از سالگرد حمله روسیه به اوکراین قرار است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه‌ای در این رابطه رأی‌گیری کند.

کشورهای غربی که از حامیان اوکراین محسوب می‌شوند، امیدوارند که نتیجه رأی‌گیری ادامه آنچه باشد که سال گذشته به دست آمده بود. در اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۴۳ کشور جهان در قطعنامه‌ای حمله روسیه به اوکراین را ناقض حقوق بین‌الملل دانسته و آن را محکوم کردند.

پیش از رأی‌گیری روز پنجشنبه قرار است چهره‌های بلندپایه کشورهای عضو سخنرانی کنند، از جمله آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و همتای آمریکایی او، آنتونی بلینکن.

بربوک در آستانه سفرش به نیویورک بار دیگر خواهان خروج نیروهای روسیه از اوکراین شد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «هیچکس جز روسیه خواهان این جنگ نیست. ما خواستار صلح در اوکراین هستیم. جهان به صلح نیاز دارد و مجمع عمومی سازمان ملل در نشست خود، در این راستا گام برخواهد داشت».

به گفته بربوک آنچه جامعه بین‌الملل خواهان آن است، کاملا ساده است: "پایان حملات روسیه، حفاظت غیرنظامیان، احترام به تمامیت ارضی اوکراین از طریق خروج نیروهای روس و پاسخگویی به جنایاتی که روی داده‌اند".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۴ ۱۲:۵۹

آقای گوترش اصلا نگران رخ دادن جنگ هسته ای نباشد و ذهنش را درگیر این موضوع نکند. ایشان کافیست که فتنه گری نکند و اتش بیار معرکه نباشد. خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۴ ۲۰:۲۰

پیام خصوصی: با سلام و احترام خدمت شما خیلی سریع و بدون هیچ مقدمه ای به سراغ صحبت اصلی می روم. کشور ما در خطرات بزرگی قرار دارد . و اروپایی ها و امریکا بعد از تضعیف روسیه برنامه هایی را روی ایران پیاده خواهند کرد و احتمال بمباران کشورمان نیز وجود دارد. و اصلا هم برایشان اهمیتی ندارد که ایران اسراییل و عربستان را موشکباران کند.( ترس از این موشکباران ها مانع از اقدامات نظامی انها نیست). هنوز فرصت پیشگیری هست و می توان اروپا و امریکا را درگیر بحران نمود تا از درون متلاشی شوند و نتوانند به کشورمان حمله کنند. نقطه ضعف امریکا و اروپا سلاح هسته ایست که به دروغ وانمود می کند چنین سلاحی دارند. بنده 36 سال در مورد انرژی هسته ای و سلاحهای هسته ای مطالعه و تحقیق و رصد موضوعات مرتبط را داشته ام و با اطمینان به شما می گویم که سلاح هسته ای یک دروغ بزرگ است و فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد. اگر این دروغ فاش شود تمام سازمانهای نظامی گلوبالیستی تضعیف خواهند شد و دیگر انسجام قبل را نخواهند داشت. کافیست دروغ بودن سلاح هسته ای توسط نظامیان رده بالای کشورمان مثل سرلشکر رضایی ، سرلشکر جعفری ، سرلشکر صفوی ، سردار علایی سردار فدوی ، سردار نقدی و ... و یا سیاستمداران اعلام شود. تمام رسانه های خارج از کشور ان را در سطح گسترده پوشش خواهند داد و به رسانه های خارجی نیز سرایت خواهد کرد. یعنی می توان از ابزار دشمن بر علیه خودشان استفاده کرد. بنده تا به حال چند دانشمند هسته ای را دیده ام اما فقط با استناد به قضایای هیروشیما و ناکازاکی وجود سلاح هسته ای را ثابت می کنند و هیچ حرف دیگری برای گفتن ندارند.و وقتی می گفتیم سلاح هسته ای دروغ است عصبانی می شدند و کم مانده بود ادم را کتک هم بزنند. اینقدر بی منطق بودند. حتی یک دکترای انرژی هسته ای می شناسم که در یک باغ نگهبان است و بر روی زمین کشاورزی نیز کار می کند. حتی یک بار یک فوق لیسانس هسته ای دیدم که در مرده شور خانه بهشت زهرای بندر عباس مرده ها را غسل می داد. بنده قسم می خورم که اگر به امریکا بگویید اجازه دارد که یک بمب هسته ای به مثلا صحرای طبس بزند ، امریکا قادر به رونمایی از چنین سلاحی نیست و رسوا خواهد شد. افشای دروغ بودن سلاح هسته ای دنیا را از سلطه و هژمونی غربی ها خار

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۵ ۱۲:۰۱

خوبه