• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401120704566
  • خبرنگار : 71496

فلسطین و ابتکارعمل امان برای بحران سوریه، محور تماس تلفنی وزیران خارجه اردن و انگلیس

فلسطین و ابتکارعمل امان برای بحران سوریه، محور تماس تلفنی وزیران خارجه اردن و انگلیس

وزرای خارجه اردن و انگلیس در تماس تلفنی درباره مساله فلسطین و ابتکارعمل اردن برای حل سیاسی بحران سوریه گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه انگلیس درباره احتمال وخامت اوضاع در مناطق فلسطینی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طبق بیانیه وزارت خارجه اردن، ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور و جیمز کلورلی، همتای انگلیسی او در تماس تلفنی درباره تحولات منطقه و جهان و در راس آنها مساله فلسطین و ابتکارعمل اردن جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه از طریق مشارکت مستقیم عربی-سوری و طبق رویکرد گام به گام یکدیگر گفت‌وگو کردند.

بر اساس این بیانیه، الصفدی در گفت‌وگو با همتای انگلیسی خود، با اشاره به اقدامات اردن جهت جلوگیری از وخامت اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین گفت که کشورش این اقدامات را با توافق‌هایی اجرایی کرد که اساس آنها لغو تمامی اقدامات یک‌جانبه‌ای است که موجب تنش شده و امواج جدیدی از خشونت ایجاد کرده و راه‌حل دوکشوری را تضعیف می‌کند.

وزیر خارجه اردن در ادامه این گفت‌وگو ضمن هشدار درباره خطرات این شرایط و احتمال وخامت آن، به کلورلی تاکید کرد که امان با هماهنگی دوستان و برادران خود به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد.

او همچنین بر لزوم انجام هر گونه اقدامی برای جلوگیری از وخامت اوضاع و ایجاد یک افق سیاسی که به ازسرگیری مذاکرات جدی و موثر برای حل اختلافات بر اساس راه‌حل دو کشوری منجر شود، تاکید کرد.

مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از آوریل ۲۰۱۴ در پی مخالفت تل‌آویو با توقف شهرک‌سازی‌ها و آزادی اسرای قدیمی و نیز رد راه‌حل دو کشوری متوقف شد.

وزیر خارجه انگلیس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت کشورش از اقدامات اردن تاکید کرده و نقش محوری عبدالله دوم، پادشاه اردن در جلوگیری از وخامت اوضاع و برقراری صلح عادلانه و فراگیر را ستود.

همچنین الصفدی بر اهمیت نقش انگلیس در تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش با رفع تمامی عوامل تنش و نیز نقش آن در برقراری امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

وزرای خارجه اردن و انگلیس در این تماس تلفنی توافق کردند که برای انجام مذاکراتی گسترده درباره مسایل متعدد دوجانبه و منطقه‌ای در اسرع وقت با یکدیگر دیدار کنند.

به دنبال جنایت اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در شهر نابلس که با یورش به این شهر و تیراندازی با گلوله جنگی ۱۱ فلسطینی را به شهادت رسانده و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد، روز پنج‌شنبه در تمامی اراضی فلسطینی اعتصاب عمومی برقرار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha