• جمعه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401122618704
  • خبرنگار : 71592

نیروهای شرق لیبی بشکه‌های اورانیوم مفقودی را در جنوب لیبی پیدا کرده‌اند

نیروهای شرق لیبی بشکه‌های اورانیوم مفقودی را در جنوب لیبی پیدا کرده‌اند

نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» اعلام کردند، ۱۰ بشکه اورانیوم را نزدیکی انباری در جنوب لیبی پیدا کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد، این بشکه‌های اورانیوم گم شده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم نوشت، خالد المحجوب، از مسؤولان ارشد فرماندهی کل نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی خلیفه حفتر در شرق این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۰ بشکه اورانیوم مفقودی نزدیک مرزها با چاد پیدا شده است و یک کلیپ ویدیویی جداگانه نشان می‌دهد کارگران در حال محافظت از ۱۸ بشکه پیدا شده هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای محرمانه به کشورهای عضو اعلام کرد، طی بازرسی روز سه‌شنبه در پایگاهی در لیبی متوجه گم شدن اورانیوم شده است. آژانس بدون ذکر نام این پایگاه اعلام کرد، بازرسی که سال گذشته به دلیل وضعیت امنیتی به تعویق افتاده بود، روز سه شنبه انجام شد.

المحجوب گفت که این پایگاه انباری در نزدیکی مرز چاد بود که در سال ۲۰۲۰ توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید و با موم قرمز مهر و موم شد. وی افزود: این بشکه‌ها در حدود پنج کیلومتری این انبار کشف شد.

وی احتمال می‌دهد، گروهی از چاد به انبار حمله کرده و بشکه‌ها را به امید اینکه حاوی سلاح یا مهمات باشد، برداشتند؛ اما پس از اینکه متوجه محتویات بشکه‌ها شدند آنها را همانجا رها کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که از گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر کشف اورانیوم آگاه است و برای راستی‌آزمایی آنها تلاش می‌کند.

این سازمان به کشورهای عضو خود اعلام کرد، اورانیوم خام در پایگاهی است که تحت کنترل دولت لیبی نیست و برای رسیدن به آن به تدارکات پیچیده نیاز است. این اورانیوم مفقودی ممکن است به دلیل امنیت رادیولوژیکی و هسته‌ای نگران‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۷ ۰۹:۳۲

تمام این بشکه های اورانیوم متعلق به آمریکا+ناتو است که وقتی به لیبی حمله کردند و دیکتاتورآن معمرقذافی را کشتند چندین سال این کشور را به هرج و مرج کشیدند و آن را به شرقی-غربی تقسیم کردند و این محموله ها را در این اوضاع بازارشام در این قسمت از این کشور پنهان کردند......و حالا با نقش بازی کردن ادعای پیدا شدن آنها را دارند........

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۲ ۲۱:۰۱

لطفن چرت و پرت نگو، از سیاست چیزی نمی دونی فرضیه نویس و نظریه پرداز نشو! کلی باید تحقیق و کارشناسی بکنند تا منشا این بشکه ها معاون گردد. تحلیل های آب دوغ خیاری ات را هم بفرست روزنامه دروغ نویس محبوبتان!